Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Svineinfluensa - er du bekymret nå da?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Bekymret for svineinfluensaen?
Ja, jeg er bekymret for meg og mine - og vi har ingen kroniske sykdommer 22 12,79%
Ja, jeg er bekymret for meg og mine - og vi har kroniske sykdommer 30 17,44%
Nei, jeg er ikke bekymret - og vi har ingen kroniske sykdommer 95 55,23%
Nei, jeg er ikke bekymret - og vi har kroniske sykdommer 25 14,53%
Deltakere: 172. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-09, 03:43   #81
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?

Ikke veldig bekymret nei, men så er ingen i min familie i risikosonen. For de aller, aller fleste normalt friske vil jo denne dette være som en vanlig influensa, bare litt mildere.

Hadde jeg vært gravid eller hatt barn/mann med en kronisk sykdom, nedsatt immunforsvar etc., hadde jeg nok sett annerledes på det.

Gammel 20-07-09, 14:53   #82
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fortsatt ikke bekymret på egne vegne, men litt på min kusines vegne. Hun bor i England og minstemann på ett år har fått noe som ligner på influensa. Det går nok uansett bra, de følger godt opp og de får vel Tamiflu om de mistenker at det er svinepelsen.

Gammel 21-07-09, 01:08   #83
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke mye energi på å bekymre meg for denne influensaen, men jeg kjenner at jeg har blitt ekstra nøye med forholdsreglene.

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Skiftet mening. Kjenner at jeg begynner å bli litt mer bekymret etter at jeg leste at en 29 år gammel norsk mann sannsynligvis har dødd av det på en ferietur. Han sjekkes om det var influensa han døde av.

Måtte det en nordmann til? Det har vel vært kjent lenge at folk dør av influensaen, uansett nasjonalitet.

Gammel 21-07-09, 08:59   #84
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er ikke redd for at noen av oss skal dø av den. Men jeg synes jo det er pyton å være syk såklart. Jeg håper vi styrer unna, og stresser ikke ekstremt med tanken på svineinfluensa mer enn andre sykdommer man kan få. Det dør fremdeles flest av andre ting som finnes der ute.

Er det noen som vet om det stemmer at man styrker immunforsvaret når det får bryne seg på en influensa iblant? Jeg kjenner at jeg tror det er sånn, men vet ikke hvor jeg har det fra.

Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 09:32   #85
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det noen som vet om det stemmer at man styrker immunforsvaret når det får bryne seg på en influensa iblant? Jeg kjenner at jeg tror det er sånn, men vet ikke hvor jeg har det fra.

Eg har inntrykk av at det er ulike holdningar til det blandt legar/ekspertar på denne problematikken. Ein av ØNH-legane eg har jobba med meinte kroppen hadde godt av ein runde med influensa i ny og ne, og han anbefalte oss ikkje influensavaksine så lenge me ellers var friske. Han kalla det beredskapstrening.

Gammel 21-07-09, 11:22   #86
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

En venninde som har feriert i USA har fått det nå :angst:
Egentlig burde jeg fått det NÅ, nå som jeg er uten barneansvar, og har tid. Da kan jeg være frisk og pleie de andre, om de får det til høsten.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 22:31   #87
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen har som sagt hatt det og han klarte seg fint.

Jeg har lest meg opp litt nå. Etter hva jeg har skjønt, men dette kan jeg ha feil i (jeg er ikke helseutdannet) så kan altså denne influensaen smitte fler da det ikke er noen som har antistoffer, men man blir som regel mindre syk. Dermed kan denne influensaen smittes like lett til f.eks. små barn som ikke har noen antistoffer som annen influensa og de kan få et mildere sykdomsforløp enn vanlig influensa da de fleste tross alt ikke blir ekstremt syke. Hong Kong-influensaen 1968-69 som også var helt ny var f.eks en influensa med kraftigere sykdomsforløp.

Og ikke tro alt som tabloidavisene skriver.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 22:45   #88
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Jeg er av typen som ikke helt klarer å ta sånne ting så veldig tungt. Jeg velger å ikke bekymre meg. Har nok å tenke på likevel.

Men når det er sagt, så er vi alle friske og raske og vi er sjelden skikkelig syke av hverken det ene eller det andre. Vel, gubben er stadig dødelig syk (tror han, i likhet med andre menn) og tror selv han har influensa minst 10 ganer i året (helt vanlige forkjølelser av varierende alvorlighetsgrad).

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 22:49   #89
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg er bekymret for mamma som har Kols, og får barnet mitt som har en alvorlig astma. Også er jeg bekymret for meg selv, og hva som skjer med barnet mitt om jeg skulle dø av det.

Gammel 22-07-09, 00:44   #90
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er littegrann bekymret for Lillebror som har litt slarkete lunger og var mye syk i fjor, og i tillegg ser ut til å få all sykdom litt hardere enn de andre familiemedlemmene. Når det er sagt har han ikke vært syk i 2009 "bank i bordet".

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 01:15   #91
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fremdeles ikke bekymret.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 02:35   #92
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei jeg er vel ikke så bekymret. Tenker litt på det når de snakker om det på nyhetene, men velger å avvente eventuelle bekymringer til vi er "i stormen". Ingen her har kroniske sykdommer, og jeg antar vel at vi får anbefalinger om hva man bør gjøre.

Nå bekymrer jeg meg nok mye over andre ting ellers, og tar mye innover meg. Jeg jobber nå bevisst på egenhånd med å håndtere nyhetsbildet og verden, og må stenge en del tanker ute, og alle "hva om" knyttet til dette kan jeg bare ikke åpne opp for skal plage meg framover.

Når det er sagt så forstår jeg bekymringen til de med barn og familiemedlemmer med svekket immunforsvar. Da blir man plutselig mer sårbar.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 08:59   #93
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg fortsatt ikke veldig bekymret for selve svineinfluensaen, men jeg er litt bekymret for at jeg skal bli smittet de nærmeste ukene. Dette fordi jeg er alene med minstemann nå som mann og storebror er ute og reiser. Men det går nok bra vil jeg tro.

Gammel 22-07-09, 09:40   #94
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke bekymret på egne og nærmestes vegne.
Men det kan tyde på at (noen) mennesker med kronisk sykdom eller nedsatt immunforsvar rammes hardere. En kvinne ligger nå på St. Olavs med et alvorlig tilfelle av sykdommen. Hun var kronisk syk i utgangspunktet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3179538.ece

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 09:43   #95
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

jeg er ikke veldig bekymret, men klart man tenker jo på det. Det er jo sansynlig at det sprer seg nå. Det skumle er at jo at det er noen (få) friske unge mennesker som dør av det.

Bekymringen min er at lillebror skal få det uten at jeg skjønner hva det er sånn at han får riktig behandling. En gang i mnd omtrent har han en runde med feber opptil 40 og litt over det. Men siden han alltid kvikner til i løpet av et par dager og han får i seg veske, så er ikke dette noe jeg har løpt til legen med - ikke pleier han hoste og ikke ser det ut som han har vondt. Så hva hvis det neste gang er svineinfluensaen og jeg tror det er den vanlige greia?

Og så tenker jeg på - og håper at ikke jeg og mannen blir liggende flate samtidig.

Gammel 22-07-09, 10:09   #96
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får bare ikke glemme at det dør mange mange mennesker av vanlig influensa hvert år også, men det er ikke like store sensasjonsnyeheter.

Gammel 22-07-09, 12:11   #97
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Jeg har en sønn med diabetes, og to med astma, og ingen av de bør derfor bli smittet. Nå er vi ganske nærme (geografisk) denne kvinnen som ligger på St.Olavs, og det er vel en kjensgjerning at jo nærmere ting er, jo mere tenker man på det.

Gammel 22-07-09, 12:51   #98
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er mer bekymringsfullt med dødsfall blant unge astmasyke enn når de aller sykeste eldste dør som følge av influensa.

Det er jeg helt enig med deg om. Jeg er ikke sikker her, men kanskje det er media som hauser opp det at det er fler unge som dør? Etter hva jeg har skjønt så er et ungt menneske som ikke har hatt influensa like utsatt for svineinfluensa som vanlig influensa og jeg tror også at risikoen for å dø ikke er større ved svineinfluensa enn vanlig influensa. Den redselen har nok media skapt. Men, jeg kan ha feil. Det er bare det jeg har fått med meg fra litt mer sikrere kilder enn tabloidavisene.

Man skal ta influensa seriøst, spesielt om man har astma eller har andre immunsenkende sykdommer.

Gammel 22-07-09, 13:13   #99
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folkehelseinstituttet har hele tiden oppdatert informasjon her.

Gammel 22-07-09, 16:52   #100
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*Svarer på HI*

Litt bekymret for lillebror som har lett for å få lungebetennelse og har "prematurastma." Og litt for meg som har nyresvikt. Men jeg er ikke sånn ordentlig bekymret egentlig, det ligger ikke til min natur. Det er mannen som har satt meg på disse bekymringstankene og mener vi bør høre om vi trenger vaksine.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.