Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Advarer mot at kvinner bestemmer boligkjøp

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-09, 20:58   #81
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot at kvinner bestemmer boligkjøp

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Som tidligere fortalt, så tilbød faren til en pasient seg å hjelpe meg en operasjon når han fikk vite at det var to kvinner som skulle operere. Det var nok mangelen på det maskuline blikket han var bekymret for.

Gammel 22-07-09, 21:04   #82
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte såvidt på nyhetene i dag, og da var det snakk om en voldsom økning kvinnelige medisinstudenter, 60 % av studentene var jenter mener jeg at de sa, og det kunne bli snakk om kvotering igjen, hvorpå ei dame presterte å si at det kunne bli et problem ettersom det betydde at det kom til å bli en nedgang i spesialistyrker, da kvinnene velger såkalte jentespesialiteter.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:05   #83
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Nei, men det var jo med glimt i øyet. Det er merkelig hvor heftig raksjonen blir når avsenderen oppfattes som noenlunde seriøs. Er det slik at s.k. "sidrompa" organisasjoner ikke har armslag for mediakrumspring som får tempen opp i pauserom landet over? Det er sikkert damer som har vært med å utarbeide utspillet og. De velger sikkert å humre av det og la det komme på kontoen for selvironi. Det beste som kunne skjedd for dem etter dette utspillet er jo nettopp at noen tar det blodalvorlig, klasker veska i disken og roper:

-"Forbanna idioter! Hva faen skjer a? Jeg melder meg og mannen kollektivt ut asap dersom dere ikke beklager!"

Er det noe som er verre enn slike lavpannede utspill, så er det den urgamle hersketeknikkvarianten du prøver deg på her. "Ha litt selvironi da, damer. Ikke vær så nærtagende. Skjønner dere ikke hva som egentlig var poenget?"

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:20   #84
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

ei dame presterte å si at det kunne bli et problem ettersom det betydde at det kom til å bli en nedgang i spesialistyrker, da kvinnene velger såkalte jentespesialiteter.

Det kan vel hende at er sant. Den gang medisin var et guttestudie var det et problem at veldig mange valgte guttespesialiteter, slik at det var for få spesialister på typiske "kvinneområder".

Nå er dette et ikke-problem foreløpig da. Det var mellom 63–69 % jentesøkere på de ulike medisinstudiene i landet, og da er begge kjønn mer enn godt nok dekket.

Det er veldig typisk at man begynner å bekymre seg for "for lav gutteandel" når andelen gutter faller like under 40 % på høystatusfag, mens det tilsynelatende er helt uproblematisk at andelen gutter på sykepleier- og førskolepedagogstudiene ligger på mellom 10–15 %.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:22   #85
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det kan vel hende at er sant. Den gang medisin var et guttestudie var det et problem at veldig mange valgte guttespesialiteter, slik at det var for få spesialister på typiske "kvinneområder".

Nå er dette et ikke-problem foreløpig da. Det var mellom 63–69 % jentesøkere på de ulike medisinstudiene i landet, og da er begge kjønn mer enn godt nok dekket.

Det er veldig typisk at man begynner å bekymre seg for "for lav gutteandel" når andelen gutter faller like under 40 % på høystatusfag, mens det tilsynelatende er helt uproblematisk at andelen gutter på sykepleier- og førskolepedagogstudiene ligger på mellom 10–15 %.

Jeg så som sagt ikke på, så jeg er ikke sikker på om alle opplysningene mine stemmer, men jeg reagerte på uttrykket.

Gammel 22-07-09, 21:37   #86
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan veldig lite om tekniske vurderinger av bolig.
Og mannen min er like dum som meg.

Gammel 22-07-09, 21:45   #87
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg hørte såvidt på nyhetene i dag, og da var det snakk om en voldsom økning kvinnelige medisinstudenter, 60 % av studentene var jenter mener jeg at de sa, og det kunne bli snakk om kvotering igjen, hvorpå ei dame presterte å si at det kunne bli et problem ettersom det betydde at det kom til å bli en nedgang i spesialistyrker, da kvinnene velger såkalte jentespesialiteter.

Det tror jeg ikke noe på. Grunnen til at kvinner velger bort enkelte kirurgiske spesialiteter (det er disse det er snakk om) er at for det første så har de vansker med å få jobb på slike avdelinger og for det andre så blir de ofte skjøvet ut sånn at de slutter. Jeg tror at når man får flere kvinner så må det jevne seg ut etterhvert.

Et annet problem heller er om disse fagmiljøene nøyer seg med en mannlig idiot fremfor en dyktig kvinne. Om man skal kun rekruttere fra 30 % av turnuslegene så velger man jo også vekk en del av de flinkeste.

Gammel 22-07-09, 21:49   #88
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det tror jeg ikke noe på. Grunnen til at kvinner velger bort enkelte kirurgiske spesialiteter (det er disse det er snakk om) er at for det første så har de vansker med å få jobb på slike avdelinger og for det andre så blir de ofte skjøvet ut sånn at de slutter. Jeg tror at når man får flere kvinner så må det jevne seg ut etterhvert.

Det tror jeg også.

Gammel 22-07-09, 23:14   #89
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Et annet problem heller er om disse fagmiljøene nøyer seg med en mannlig idiot fremfor en dyktig kvinne. Om man skal kun rekruttere fra 30 % av turnuslegene så velger man jo også vekk en del av de flinkeste.

Eller som den administrerende ortopedkirurgiske overlege sa til Dibmannens flinke og feminine turnuskandidat: "dette er kun for traktorlesber !"

Gammel 22-07-09, 23:32   #90
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Eller som den administrerende ortopedkirurgiske overlege sa til Dibmannens flinke og feminine turnuskandidat: "dette er kun for traktorlesber !"

Gammel 22-07-09, 23:37   #91
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Hun ble da ortoped likevel, og er kjempeflink. Likevel kommer det ind imellom bekymrede utspill fra eldre patienter som er skeptiske til å la seg operere av "den jentunge".

Gammel 23-07-09, 00:10   #92
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble sur når jeg passerte raden med aviser og så den der overskriften hyle mot meg.

Gammel 23-07-09, 12:11   #93
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste nettopp en vittig kommentar om dette på Facebook: "Akkurat som enkelte menn når de velger damer... Sjekker ikke alltid om takpappen er i orden..."

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 12:14   #94
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Leste nettopp en vittig kommentar om dette på Facebook: "Akkurat som enkelte menn når de velger damer... Sjekker ikke alltid om takpappen er i orden..."

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 12:20   #95
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 12:21   #96
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jamen sant. Jeg kan bli virkelig irritert når menn som har idiotkoner mener utfra henne at de vet hva kvinner kan og ikke kan og dytter disse fordommene på meg. Sånn typisk "Damer kanke lukeparkere/kjøre båt/bytte dekk! Kjerringa mi? Hu skjønner ingenting".

Og når jeg sier at jeg ikke er en idiot selv om kona åpenbart er det, så blir de sure.

Men rett skal være rett, det finnes jo kunnskapsløse kvinner som tror at de er kunnskapsløse fordi de er kvinner og så er det bare fordi de er typen som ikke lærer seg noe. Jeg så på TV en gang en dame som skulle ha en ny TV "Jaaa, det er ikke så enkelt da, komme inn i en sånn TV-butikk som jente liksom". Damen var godt over 40 og dro søt-blondine-kortet. Jeg blir sånn helt sinnsykt irritert over sånne. Sånn at jeg må snakke høyt og kaste noe på TV-en.

Gammel 23-07-09, 12:49   #97
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jamen sant. Jeg kan bli virkelig irritert når menn som har idiotkoner mener utfra henne at de vet hva kvinner kan og ikke kan og dytter disse fordommene på meg. Sånn typisk "Damer kanke lukeparkere/kjøre båt/bytte dekk! Kjerringa mi? Hu skjønner ingenting".

Og når jeg sier at jeg ikke er en idiot selv om kona åpenbart er det, så blir de sure.

Men rett skal være rett, det finnes jo kunnskapsløse kvinner som tror at de er kunnskapsløse fordi de er kvinner og så er det bare fordi de er typen som ikke lærer seg noe. Jeg så på TV en gang en dame som skulle ha en ny TV "Jaaa, det er ikke så enkelt da, komme inn i en sånn TV-butikk som jente liksom". Damen var godt over 40 og dro søt-blondine-kortet. Jeg blir sånn helt sinnsykt irritert over sånne. Sånn at jeg må snakke høyt og kaste noe på TV-en.

Jeg tror sånne koner effektivt blir trykket ned av slike menn til å tro at de ikke kan noe. Det er sikkert ikke lett å lukeparkere med en dustemann ved siden av seg.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 13:38   #98
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 23-07-09, 14:09   #99
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det var teit formulert, men jeg innrømmer glatt at jeg ville sett på andre mer "overfladiske" ting ved huskjøp enn mannen ville gjort. Jeg vet også hvor jeg ikke strekker til i forhold til kompetanse, og hadde vel søkt råd hos noen om jeg skulle kjøpt alene.

Det handler vel om at man har ulike interessefelt, og hvis man da skal bevege seg inn på et felt man vet lite om så er det vanskelig. Sånn er det bare. Sånn sett handler det jo ikke om kjønn i seg selv, men ofte vil en av forskjellene være kjønn. Selv om det alltid er unntak. Jeg ville kjapt befunnet meg i usikkerhetsland hvis jeg skulle kjøpt bil, tv, musikkanlegg, vinterdekk, bolig, forholdt meg til elektronikk og reperasjoner, et.c. Jeg har ikke satt meg noe inn i dette, og stoler på at mannen vet mer.

Sist redigert av Dronningen : 23-07-09 kl 16:30.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 14:32   #100
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Akkurat i dag hadde jeg fint passet i den karaktersitikken. Jeg titta på finn, og fant et hus. Jepp, DET likte jeg. Hva likte jeg? Vel, det hadde nok rom, det fremsto i reimelig grei stand (men noen tilstandsrapport har jeg ikke sett på, ikke engang ett fullstendig pospekt...) Det "bildet" jeg studerte mest nøye var kartet. Se der ja, DER vil jeg gjerne bo, takk. (Rett by, rett bydel, til og med gangavstand hjem til mamma, men langt nok til at man trenger ytterjakke.)

Men sånn SERIØST så er det selvsagt helt andre ting jeg ville vurdert før vi kjøpte. Som vi VURDERTE før i kjøpte der vi bor nå. (Og skulle vi seriøst vurdert det huset jeg "falt for" nå, så hadde jeg sendt pappa dit jeg. Det har ikke noe å gjøre med at han er mann, og jeg er kvinne, men at pappa er en generasjon eldre enn meg, og rett og slett har langt mer peiling på slikt enn både meg og min mann tilsammen! (Det er en grunn til at våre foreldre leste papirene på husne vi vurderte før vi bestemte oss...))

Forøvrig så er det vel også noe med interessefelt og fordeling av spm mellom seg. Men jeg KUNNE satt meg inn i det om jeg hadde behov for det. Jeg bryr meg også om det elektriske og sånn, men det tar mannen seg også av. Derfor kan jeg fokusere på de andre tinga, de han IKKE legger merke til. Det er ikke det at kvinnen mangler det maskuline blikket, men at mannen manger det feminie. Derfor overlater vi det maskuline til ham, og tar oss av det feminine selv, elelrs ville det blitt så travelt for oss, og ingenting for dem

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.