Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Svineinfluensa - er du bekymret nå da?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Bekymret for svineinfluensaen?
Ja, jeg er bekymret for meg og mine - og vi har ingen kroniske sykdommer 22 12,79%
Ja, jeg er bekymret for meg og mine - og vi har kroniske sykdommer 30 17,44%
Nei, jeg er ikke bekymret - og vi har ingen kroniske sykdommer 95 55,23%
Nei, jeg er ikke bekymret - og vi har kroniske sykdommer 25 14,53%
Deltakere: 172. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-09, 22:41   #121
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Svineinfluensa - er du bekymret nå da?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Enig!
Men jeg lurer på hvordan dette blir hvis det blir sånn at "alle" har det. Jeg lurer på tilstandene på skolen også, og har store planer om meget omfattende håndvask før lunsj heretter.

Gruer meg litt til skolestart siden vaksinen kommer seint og mange har vært i det store utland. Det går nok helst bra men håper jeg slipper den svinesyken altså.

Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 22:42   #122
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For de kommunale barnehagene ser jeg kanskje for meg at det kan komme noe fra kommunen, eller iallfall bydelene?
Ellers tenker jeg at dette kommer til barnehagen. Det er kun et spørsmål om tid. Og jeg håper foreldre er ekstra fornuftig ift å holde barna hjemme.

Det sto litt på Folkehelseinstituttets hjemmesider så jeg, og det virker som det må komme retningslinjer lokalt. Jeg håper også barnehagen evner å være strenge på å levere småsyke barn. Jeg tror også det kommer til å komme, jeg håper bare man kan begrense det så mye som mulig. Jeg skal ta det opp i barnehagen etter ferien tenker jeg.

Men jeg lurer på hvordan dette blir hvis det blir sånn at "alle" har det.

Ja, vi kan jo ikke holde Glitterbarnet hjemme hele høsten heller. Sambo er selvstendig og kan jobbe endel hjemmefra, det kan nok jeg også i perioder, så vi er heldige sånn sett.

Jeg er veldig glad for at jeg ikke har barn i Norway Cup-alder nå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 22:45   #123
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lang er inkubasjonstiden på dette svineriet?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-09, 22:47   #124
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Hvor lang er inkubasjonstiden på dette svineriet?

2-7 dager mener jeg å ha lest.

Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 12:29   #125
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det sto litt på Folkehelseinstituttets hjemmesider så jeg, og det virker som det må komme retningslinjer lokalt. Jeg håper også barnehagen evner å være strenge på å levere småsyke barn. Jeg tror også det kommer til å komme, jeg håper bare man kan begrense det så mye som mulig. Jeg skal ta det opp i barnehagen etter ferien tenker jeg.

Ja, vi kan jo ikke holde Glitterbarnet hjemme hele høsten heller. Sambo er selvstendig og kan jobbe endel hjemmefra, det kan nok jeg også i perioder, så vi er heldige sånn sett.

Jeg er veldig glad for at jeg ikke har barn i Norway Cup-alder nå.

Men hvor skal grensen gå i forhold til det å levere "småsyke" barn i barnehagen? Kan de ikke komme om de er litt snørrete f.eks? For vår del så komme vi jo til å slite maks om vi skal være hjemme hver gang en av dem er litt snørrete f.eks. Vi har få sykedager igjen og det er ikke like enkelt for alle å være hjemme. Jeg er selvsagt hjemme om barnet er sykt, men har til nå levert barna selv om de har snørret og hostet litt så lenge formen har vært fin.

Gammel 26-07-09, 17:12   #126
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men hvor skal grensen gå i forhold til det å levere "småsyke" barn i barnehagen? Kan de ikke komme om de er litt snørrete f.eks?

Akkurat det er det jo ikke jeg som skal bestemme da. Det får mennesker som kan mer om smitte og sykdom enn meg avgjøre. Jeg regner med at denne høsten blir litt spesiell og sikkert vanskelig for mange, og jeg håper at de fleste tar litt ekstra hensyn.

Gammel 26-07-09, 19:41   #127
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Akkurat det er det jo ikke jeg som skal bestemme da. Det får mennesker som kan mer om smitte og sykdom enn meg avgjøre. Jeg regner med at denne høsten blir litt spesiell og sikkert vanskelig for mange, og jeg håper at de fleste tar litt ekstra hensyn.

Jeg skjønner jo at ikke du skal bestemme det, jeg var bare ute etter å høre noen tanker om det. Jeg jobber selv i barnehagen og vi har til nå ikke hørt et pip om noen forholdsregler angående denne influensaen.

Gammel 26-07-09, 19:49   #128
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg skjønner jo at ikke du skal bestemme det, jeg var bare ute etter å høre noen tanker om det. Jeg jobber selv i barnehagen og vi har til nå ikke hørt et pip om noen forholdsregler angående denne influensaen.

Må man vente til man hører noe? Det går jo an å ta stilling til det som står på Folkehelseinstituttets hjemmesider og sette igang interne rutiner for hygiene i allefall (hvis man mener det er nødvendig). Jeg har i grunn ingen tanker om hvor grensen skal gå, all den tid jeg kan lite om influensa. Derfor hører jeg på fagpersonell og forholder meg til det, uten å bli hysterisk.

Gammel 26-07-09, 19:51   #129
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Må man vente til man hører noe? Det går jo an å ta stilling til det som står på Folkehelseinstituttets hjemmesider og sette igang interne rutiner for hygiene i allefall. Jeg har i grunn ingen tanker om hvor grensen skal gå, all den tid jeg kan lite om influensa. Derfor hører jeg på fagpersonell og forholder meg til det, uten å bli hysterisk.

Må sikkert ikke, men all den tid vi er en kommunal barnehage og en del av en enhet på 6-7 barnehager der man skal ha like forholdregler så tviler jeg på at noe blir gjort før det kommer informasjon.

Gammel 26-07-09, 20:45   #130
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En jeg kjenner har fått det. Bor ikke i denne byen da, men det går i alle fall veldig greit med henne.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 21:28   #131
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er litt bekymret, men slik det ser ut vil mange bli syke men de fleste vil ikke spesielt alvorlig syke. Men kommer denne vaksinen tidsnok, tror jeg nok at jeg kommer til å ta den. Jeg har astma og dermed vil jeg vel stå blant de første i køen. Jeg vaksinerer meg ikke først og fremst for å slippe å bli syk selv, men for å være bedre i stand til å ta meg av syke barn, om noen av mine 4 skulle bli smittet.

Mannen min er allergiker, vil han også få vaksine blant de første?

Gammel 26-07-09, 22:17   #132
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min datter, som har sommerjobb i en barnehage, ble hjemsendt fra jobb sist mandag siden hun ikke var helt frisk. De ba henne sågar oppsøke fastlegen for å få tatt prøver med tanke på svineinfluensa. Det ble gjort, nå er hun frisk, men har ikke fått svar på prøven hun tok. Hun stiller på jobb i morgen, og hun håper jo at det går fint selv om hun ikke har fått bekreftet eller avkreftet at det var svineinfluensa.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:45   #133
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg registrerer nå at helsemyndighetene skal sette igang en graskning av nødvendigheten av det massive vaksinasjonsprogrammet som ble satt i gang i fjor. Og som kuliminerte i ukelange reklamekampanjer på riksdekkende tv ved juletider for å få folk til helsestasjonene og ta vaksinen før den går ut på dato. Og hvorvidt sydomsutberedelse og -alvorlighet skyldes vaksinasjonens virkninger eller om årsakene lå i sykdommen selv og den generelle sunne allmennhelsen vi har her i landet. Noen og 20 personer, hvorav de aller fleste i risikogrupper med lavt immunforsvar, strøk med. Hvilket er mindre enn ved vanlig sesonginfluensa.

Registrerer også at stadig flere såkalte eksperter nå har snudd kappen etter den vinden som blåser i dag.

Registrerer også, til slutt, at det var enorme pengebeløp involvert nasjonalt og ikke minst på verdensbasis. Og at man i det siste har hatt lange og opprivende offentlige debatter om generalkrise i helsevesenet her i landet.

Det røde lyset blinker hos meg.

Gammel 11-02-10, 08:20   #134
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Stormen har lagt seg og kritikerne trer ut av røyken:

http://www.dagbladet.no/2010/02/11/n...sine/10338282/

Gammel 09-03-10, 22:59   #135
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Brennpunkt om epidemien som "herjet" landet på NRK1 nå

Gammel 25-08-10, 00:05   #136
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Så kommer bivirkningene og spekulasjonene:

http://www.aftenposten.no/helse/article3782035.ece

Gammel 25-08-10, 00:15   #137
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spekulasjonene har vel vært der hele tiden, til en viss grad. Men jeg kjenner jeg er glad vi ikke tok den, selv om enkelte mener det er superegoistisk.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 00:22   #138
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Spekulasjoner er vel ikke akkurat noe nytt, men det blir jo interessant å se hva de finner ut ang. akkurat denne bivirkningen da.

Vi har tatt vaksinen alle sammen og er foreløpig pigge alle fire, og jeg har ingen planer om å bli livredd for evt. narkolepsi eller annen bivirkning - den tid, den sorg.

Gammel 25-08-10, 10:35   #139
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Jeg var ikke spesielt bekymret da, og ihvertfall ikke nå. Er mye annet jeg heller bekymrer meg for igrunn

Gammel 25-08-10, 10:39   #140
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Spekulasjonene har vel vært der hele tiden, til en viss grad. Men jeg kjenner jeg er glad vi ikke tok den, selv om enkelte mener det er superegoistisk.

Enkelte her!
Det er bivirkninger forbundet med alle typer vaksiner og legemidler. For meg skal det ganske omfattende bivirkninger til (altså i antall personer som får dem) før det skal gå foran hensynet en faktisk tar når man blir vaksinert. Vi har flere i familien i risikogrupper, men vi ville garantert vaksinert oss igjen. Det er den eneste måten å stoppe omfattende epidemier og pandemier på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:29.