|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
Jeg svarte vel litt kjapt til å begynne med. Jeg er enig med Skvetten her. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg ville heller ikke gjort noe med dette i ferien, jeg ville tatt med noe av den maten han likte og latt han spise det. La han gjerne være med å velge hva han har lyst til å ha med av de matvaresortene som er aktuelle.
|
|
|
|
#63 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Enig.
|
|
|
#64 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Ta med noe trygt, så både dere og han slipper å bekymre dere om dette.
|
|
|
#65 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Tusen takk for mange gode tips. Ser jeg har fått endel spørsmål og skal prøve å svare litt på de. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Fastlege eller lege på helsestasjonen kan henvise dere til BUP. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Barnehagen kan henvise til BUP tenker jeg. Ihvertfall til PPT...
|
|
|
#68 |
|
superbruker
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Det er en legen som må henvise til BUP. Det er veldig vanskelig når barnet ikke vil spise. Det er viktig å finne ut hvorfor.
|
|
|
#69 |
|
Passiv
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg hadde tatt kontakt med BUP direkte og forklart problemet, ut fra hva du forteller her ligger det helt klart mer under. Fortell dem at du ikke når frem til legen din og fortell hvordan vanskene er. Dette er en type adferd som kan bunne i en forbi eller annen form for vegring, det kan også være andre mekanismer som trer i kraft. Vil tro at tipsene fra helsesøster ikke fungerer når han er såpass låst som han later til å være. Et barn som kun drikker vann en hel uke når det er i stand til å kjenne sult har mest sansynlig en fysisk eller psykisk forstyrrelse. Når du ikke gjennom med denne varianten kan du ta kontakt med en privatpraktiserende psykiater eller psykolog som kan henvise dere. Dette er definitivt noe dere bør få hjelp til. |
|
|
|
#70 |
|
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?eller få fastlegen til å henvise til sykehuset... |
|
|
|
|
|
#71 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Når jeg leser ditt siste innlegg tenker jeg at det er en god ide å snakke med en spesialist om dette.
|
|
|
#72 |
|
superbruker
|
Bare leger kan henvise til BUP. PPT kan lage et skriv å legge ved henvisningen der hvor de forteller hva de har gjort og hvilke tester som er tatt og resultatene av testene. PPt er et lavterskeltilbud som hvem som helst kan kontakte. Man trenger ikke henvisning for å komme i kontakt med PPT. Det er bare å ringe selv. Eller man kan få barnehagen/skolen til å gjøre det.
|
|
|
#73 |
|
Ekvilist
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Dere har ikke noe privat legesenter der dere bor? Jeg ville kjempet med nebb og klør for å få ham til en spesialist på et eller annet vis tror jeg. Det at helsesøster og lege maser om å smake på ting i ti dager når ting er slik du beskriver synes jeg vitner om at guttens problematikk ikke tas på alvor jeg. Ut i fra hva du skriver så tenker jeg at man bør begynne å jobbe med andre ting enn nettopp det å presse i ungen mat. Det går kanskje an å ringe direkte til sykehus med spesialkompetanse på spiseforstyrrelser, og spørre om det er mulig å få snakke med en spesialist? Finnes det interesseorganisasjoner som kan gi råd- og veileding? Denne kanskje?
|
|
|
#74 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Takk. Dette er kjent for meg.
|
|
|
|
#75 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg ville prøvd å få hjelp. Jeg ville ikke fokusert på hva han spiser og ikke spiser, jeg ville fokusert på adferden: Det at han sier (bestemmer seg for) at han ikke skal spise, det at han ikke vil at andre skal se, det at han ikke vil smake noen ting. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er dette jeg finner trøst i. Barnehagen stiller seg helt uforstående til at snuppa ikke spiser. Hun spiser helt greit i barnehagen, og vi antar derfor at hun overlever en 14-dagers ferie.
|
|
|
|
#77 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Når det er sagt virker det jo som om han spiser greit med brød i barnehagen, og det er jo enda noe. (For å ta med seg det som er positivt.)[/quote] |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg skulle ha med utsagnet til Hasselnøtt, men fikk det ikke til. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Passiv
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Når jeg leser det siste innlegget ditt så blir jeg sittende midt mellom to retninger å gå i. |
|
|
|
#80 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Nå leste jeg mer nøye det lange innlegget ditt. Pjokken din er virkelig veldig sta når det gjelder mat. Snuppa får i seg litt, tross alt. Hun blir enda tynnere på ferie, men vi kan leve med det. Vi vet jo at hun spiser når hun kommer hjem. I tillegg; etter to dager uten annen mat enn is, så ble hun fryktelig slapp. Det merket hun selv, for hun orket jo ikke å leke. Da tok vi en liten alvorsprat, og dagen etter spiste hun i hvert fall litt. Blir ikke gutten din slapp når han ikke spiser noe?
|
|
![]() |
|
|