5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
Nå gir jeg snart opp av fortvilelse her. Har vært hos lege, helsesøster og psykolog på helsestasjonen, men ingen klarer å finne en metode å nå inn til gutten på 5 år på. Jeg har ikke vært særlig aktiv her inne, men jeg har lest mye og sett at de fleste er kloke damer som kanskje kan komme med tips: (beklager dette ble langt, men følte jeg måtte forklare)
Jeg har en veldig kresen gutt,som nekter å smake ny mat. Dette er et stort problem for han og for oss. Han spiser: fiskepinner, fiskepudding, fiskekaker, løvstek, litt ris, kjøttdeig, eple, havregryn (med laktoseredusert melk på), havregrøt laget på soyamelk. Rugknekkebrød eller grov skive med kaviar og leverpostei. KUN dette og kun en ting om gangen på tallerken. Han drikker biola og vann, kanskje litt brus viss han får det for seg. Spiser popcorn og vannis.
Ellers spiser han ikke noe, verken snop, vafler, pannekaker, boller, kaker , middager, pålegg eller ting som "normale" barn spiser. Han spiser verken frukt eller grønnsaker eller poteter (kun eple), ikke sauser, ikke kylling, ren fisk (liker fiskeprodukter da!), ikke kjøtt (utenom løvstek)osv.
Han liker tran!
Så til problemet vårt. Han sier han ikke kommer til å spise når vi skal 14 dager til syden. Han liker ikke sydenmat og skal spise MYE før han reiser. Nå tenker nok noen at joda, ungen spiser når han blir sulten, men det gjør han ikke.
I fjor var vi i Danmark og da spiste han ingenting (drakk mye vann) på en uke. Vi lokket, lurte, presset, ble sinte osv. Ingenting hjalp. Han likte ikke dansk mat, samme hvor lik den så ut som den norske. Da vi kom til Kristiansand spiste han kjempemye og var tydelig utsulta.
I helga var vi i en park her i Norge. Han spiste ingenting og var tydelig ukomfortabel med å sitte på resturant å spise. Han tok ei tør skive med ut slik at ingen av de vi reiste med så han spiste. Ellers spiste han ikke noe på 3 dager.
Han hadde egg, mandler og melkeallergi som liten, men reagerer ikke lenger nå. Regner med dette har sammenheng med at han fikk begrenset smakene sine som liten. Han er nå lang (øverst på kurven) og tynn (nederst på kurven).
Hva gjør vi? Hva når vi er 14 dager på ferie? Hva viss han nekter å spise? Tenkte å ta med norsk knekkebrød, leverpostei. Men finnes det andre tips for å få i han mat? (har meldt 40 grader og tenker varmen gjør det verre at han ikke orker å spise)
Hvordan tar vi fatt i dette etter ferien? Hvordan få han til å smake og ikke minst like nye ting? Vi har prøvd belønningsskjema. Masing og kjefting hjelper ikke. Å overse hjelper ikke. Ikke mat mellom måltidene viss han ikke spiser funker heller ikke. Helsesøster/psykolog mente vi skulle gi samme mat 14 dager på rad, men vi får det ikke inn i munnen på han i det hele tatt. (er likt i barnehagen)
Beklager dette ble langt. Men jeg er nå bekymret for ferien vår, i tillegg til at jeg er redd for svineinfluensaen dersom han blir radmager og ikke har noe å gå på.
Håper noen av dere kan hjelpe meg.
|