Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En stemme på Høyre er en stemme på FrP

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-09, 22:18   #81
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En stemme på Høyre er en stemme på FrP

Jeg vet ikke detaljene rundt hvordan dette måles men leser ofte og hører at Oslo skolen "scorer" over landssnittet selv med alle de ekstra utfordringer den har (som Polyanna påpekte). Finnes masse info om det på nettet ...

f.eks
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article354487.ece

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 00:20   #82
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Én stemme til Jens er én stemme i mot at galskapen inntar statsministerstolen.

Gammel 05-08-09, 00:30   #83
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ser for meg spennende titler som "Fornektelseminister", "Ukulturminister" og så videre.

Jeg ville ikke stemt på noe parti som var villige til å gå i regjering med Frp.

Både fordi partiet i seg selv bygger på et menneskesyn som er langt fra mitt ståsted og fordi jeg finner det meste av populismen deres lite gjennomførbar uten at det vil få negative konsekvenser for fellesskapet i form av nedbygging av velferdsgodene og kulturtilbudet, og ikke minst i forhold til den ikkeeksisterende miljøpolitikken.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 00:37   #84
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For mitt vedkommende er det uaktuelt å stemme borgerlig, men for mannen min, som vipper mellom AP og Høyre, er nok faren for at FrP kommer i regjering det som har fått ham til å velge AP ved dette Stortingsvalget.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 10:41   #85
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

For mitt vedkommende er det uaktuelt å stemme borgerlig, men for mannen min, som vipper mellom AP og Høyre, er nok faren for at FrP kommer i regjering det som har fått ham til å velge AP ved dette Stortingsvalget.

La oss håpe det. Jensen i statsministerstolen skremmer vettet av meg.

Gammel 05-08-09, 12:13   #86
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva vil de fjerne, tror du, sånn konkret?

Frp ønsker å kutte støtten til samiske kulturformål med 50 millioner, og redusere Norsk Kulturråds pott med 90 millioner. I tillegg vil de kutte støtten til ulike musikkinstitusjoner med 83 millioner og kunststipendordningene med 60 milloner (tall er hentet fra Dagsavisen i dag). La oss si at de greier å krangle gjennom halvparten, det er fremdeles ekstremt mye penger. Kunst- og kulturnorge slik det er i dag er ikke sånn at de velter seg i penger og goder, det er allerede knappe budsjetter.

Kultturrådet gir driftstøtte til noen utvalgte kulturvirksomheter, samt prosjektstøtte inne litteratur (bl.a. innkjøpsordningen), musikk, scenekunst, billedkunst, barn og unge, kulturvern, rom for kunst + litt til.

I 2009 ble pengene fordelt slik:

Litteratur

116,5
Tidsskrift
22,7
Musikk
115,0
Billedkunst/kunsthåndverk
19,8
Kulturvern
11,2
Barn og ungdom
14,8
Scenekunst
41,1
Dans
20,3
Rom for kunst /andre formål
25,1
Sum
386,5

Hvis man går inn på musikk ser man at det er delt opp i støtte til innspilling, arrangørstøtte, prosjektstøtte, festival, ensemble, kirkemusikk, festival, bestillingsverk og musikerstøtte. Innspillingstøtten er hovedsaklig barnemusikk, samtidsmusikk og folkemusikk. Arrangørstøtten går til jazzklubber, rockeklubber, småfestivaler og masse annet (folkelig) som skjer på lokalt plan. Den er øremerket "rytmisk musikk" som egentlig er alt bortsett fra klassisk. Kjempefolkelig med andre ord. Prosjektstøtte er hovedsaklig konserter og turneer i alle sjangre. Masse lokalt initiativ vil forsvinne hvis det blir store kutt i disse støtteordningene.

"Problemet" er at kunst ikke kan måles på lik linje som helse, skatter og veikvalitet, men man vil merke det hvis det forsvinner.

Frp sier at de i stedet vil gi penger til folkelig kultur, grasrota osv, uten å tenke på at dette ikke vil kunne eksistere uten et levende profesjonelt kunst- og kulturliv. F. eks. trakk Frp frem spel som noe flott og folkelig, uten å tenke på at de får drahjelp av nettopp profesjonelle. Bentein Baardson og Stein Winge som skal og har regissert Stiklestadspelet f.eks. Begge har gjort lassevis med smale produksjoner og hadde garantert ikke vært der de er i dag hvis de kun hadde måttet tenke salgbarhet hele veien.

Hvis store deler av symfoniorkestrene, musikkensemblene og samtidsmusikkorganisasjonene forsvinner vil mye av f.eks. korpskulturen renne ut i sanda, fordi kunst og kultur er en mye større enhet enn hva Frp tror. Det samme med eksperimentelle teatre og dansetrupper.

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Samtidig er det en del områder som utvilsomt trenger gjennomgang og evaluering. Det har vært en del flaue avsløringer de senere åra, med "velferdsorganisasjoner" og "integreringsarbeid", diverse meget lite produktive på kunstnerlønn, der byråkratene må ha aktiv assistanse fra pressen for å gjøre jobben sin.

Kan du ikke komme med noen konkrete eksempler i stedet for å kaste ut vås?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 13:30   #87
Line*
Expired

Standard

Gammel 05-08-09, 14:18   #88
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flott og grundig svar, Glitter. Det er nok vanskelig å se fra utsiden hvilke følger det får å kutte ett sted, på de andre stedene. Jeg husker jo fra min korpstid at det ofte ble brukt instruktører som var proffe musikere. For eksempel. Og korps er jo startpunktet for musikk for mange.

Og så er det nok mange som ser at det finnes "så mye merkelige greier som folk får betalt for". Det er ikke så lett å se rasjonalet bak at folk lever av å lage "installasjoner" med utdeling av dop, liksom.

Gammel 05-08-09, 15:06   #89
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke så lett å se rasjonalet bak at folk lever av å lage "installasjoner" med utdeling av dop, liksom.

Nåja, det er det vel ytterst få som gjør, siden det var snakk om en kunststudent.

Og det er også ytterst få som lever helt og holdent av å lage kunst i det hele tatt, uten at det betyr at det de driver med ikke har livets rett. Vi får et fattig samfunn om kun det som lønner seg innen kunst og kultur skal få eksistere.

Og for dem som tror kunstnere i alle former og fasonger får kastet penger etter seg så kan det lønne seg å ta en titt på statistikksidene til Kulturrådet. Innen feltet musikk var det i 2008 2249 søkneder, og 886 tildelinger. I prosent var utgjorde tildelingene 27 % av hvor mye det ble søkt om.

Innen billedkunst er det kun 16 %.

Gammel 05-08-09, 15:11   #90
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg vet jo nok til at jeg skjønner det, altså. Men hvis man ikke jobber mye med kultur, eller leser kultursidene i avisene, så får man det med seg når det er "hendelser" som havner i nyhetsoverskriftene. Og det er jo typisk når en ungdomsklubb for innvandrerungdom viser seg å drive med snusk (det har vært et par sånne tilfeller, uten at jeg orker å google det nå), når offentlige kunstinnkjøp lager brudulje og skandale (som et sykehus som kjøpte inn noen grusomt triste bilder som gav assosiasjoner til lik-kister til en kreftavdeling), eller når det er absurde "stunt" som folk bare syns er tåpelige og som i hvert fall ikke bør støttes av det offentlige.

Og så finnes det nok en litt romantisk forestilling om "sultne kunstnere", tror jeg.

Gammel 05-08-09, 15:18   #91
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må innrømme at jeg vet utrolig lite om kulturmidlene som blir brukt.. men jeg kan uansett skjønne at folk mener at det er mindre viktig. For det folk flest ser er feks at kommunen ikke har råd til å fylle vann i svømmebassenget, men de har utrolig nok råd til å sette opp en rar skulptur som ingen skjønner noe av utenfor rådhuset.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 15:22   #92
Line*
Expired

Standard

Populisme:

Sitat:

Populismens sekkebegrep «det vanlige folk» tar sjeldent hensyn til at det såkalte vanlige folk innbyrdes har ulike interesser og behov. I motsetning til f.eks. marxister eller konservative politiske retninger - som har en langt mer nyansert oppfatning av «folk flest» - opererer gjerne populister med en forestilling der «folk flest» har felles interesser og behov. Med andre ord mener populistene at det verken finnes klasseforskjeller eller sosiale lag med ulike interesser og behov, men snarere en stor «folk flest»-gruppe som kues av en ørliten minoritet som har kapret makten i samfunnet, og som populistene vil befri «folk flest» fra.

Gammel 05-08-09, 15:23   #93
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og så er det nok sånt at 98 % av Norges befolkning ikke blir LEI seg om noen sier at "nå blir det ikke mer penger til samtidsmusikk". Altså, vi er jo mange som intellektuelt sett syns det er en Viktig Ting Som Hører Hjemme I Helheten, men det er vanskelig å oppdrive mye entusiasme rundt det. I forhold til vann i svømmebassenget eller om bestemor skal få hjelp til å stå opp før lunsj, liksom.

Gammel 05-08-09, 15:45   #94
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

For det folk flest ser er feks at kommunen ikke har råd til å fylle vann i svømmebassenget, men de har utrolig nok råd til å sette opp en rar skulptur som ingen skjønner noe av utenfor rådhuset.

Folk flest setter seg for dårlig inn i ting (som interesserer meg! ). Det er så dumt når sånt blir satt opp mot hverandre.

Og så er det nok sånt at 98 % av Norges befolkning ikke blir LEI seg om noen sier at "nå blir det ikke mer penger til samtidsmusikk". Altså, vi er jo mange som intellektuelt sett syns det er en Viktig Ting Som Hører Hjemme I Helheten, men det er vanskelig å oppdrive mye entusiasme rundt det. I forhold til vann i svømmebassenget eller om bestemor skal få hjelp til å stå opp før lunsj, liksom.

Nettopp, det er ikke målbart på samme vis. Men det man ikke tenker på er det jeg skrev over, at forsvinner den mest "intellektuelle kunsten", for å bruke et litt dumt begrep, så vil alt under også forvitre og gradvis forsvinne. Og samfunnet fordummes. Også kan vi jo ikke ha et samfunn som er slik at så lenge ikke "jeg" interesserer meg for det, så skal det ikke ha støtte, slik som Frps politikk er.

Gammel 05-08-09, 16:21   #95
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Folk flest setter seg for dårlig inn i ting (som interesserer meg! ). Det er så dumt når sånt blir satt opp mot hverandre. .

Jeg er helt enig med deg her. Folk setter seg for lite inn i ting (meg selv inkludert). På mange områder har jeg lettere for å se et behov for støtte, feks til korps ol organisasjoner. Dessverre er jeg nok litt enig i FrP () på det punktet at jeg ikke helt ser hvorfor en forfatter skal ha betaling fra staten for å skrive en bok - skriv bøker som er gode nok da! Samtidig så må jeg jo også innrømme at jeg har ikke satt meg godt nok inn i tingene, så kanskje et ligger mer bak her som jeg ikke ser.. Og jeg er rett og slett for lat til å lete etter flere opplysninger enn de media presenterer.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nettopp, det er ikke målbart på samme vis. Men det man ikke tenker på er det jeg skrev over, at forsvinner den mest "intellektuelle kunsten", for å bruke et litt dumt begrep, så vil alt under også forvitre og gradvis forsvinne. Og samfunnet fordummes. Også kan vi jo ikke ha et samfunn som er slik at så lenge ikke "jeg" interesserer meg for det, så skal det ikke ha støtte, slik som Frps politikk er.

Jeg tror absolutt ikke at man skal ha det slik at "så lenge ikke jeg interesserer meg for det, så skal det ikke ha støtte" .. men jeg tror at når kommunene rundt om i landet sliter økonomisk, så bør pengebruken være veloverveid og komme flertallet i kommunen tilgode.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 16:28   #96
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det kommer strengt tatt sikkert flere innbyggere til gode om man sikrer en god stamme av profesjonelle musikere som kan være instruktører for en hel bråte med unger som spiller i orkerster og korps og på piano, enn om man unngår at et par gamlinger ligger og får liggesår. Jeg syns altså ikke antall innbyggere som får tilgang på noe er særlig relevant for prioriteringen.

Men en ordning jeg sliter med å fordøye er innkjøpsordningen. Å tvinge biblioteker til å kjøpe og holde bunkevis med bøker som ALDRI blir lånt ut, før de til slutt kastes, virker som er rar måte å støtte smale forfattere på. Da heller gi dem en form for markedsføringsstøtte, kanskje?

Gammel 05-08-09, 16:47   #97
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Dessverre er jeg nok litt enig i FrP () på det punktet at jeg ikke helt ser hvorfor en forfatter skal ha betaling fra staten for å skrive en bok - skriv bøker som er gode nok da!

Nå er Norge såpass lite at det ikke er kvaliteten det kommer an på om en bok selger eller ikke. Det der blir det samme som å si at vi bør kun ha dansebandmusikk, fordi de er den eneste som kan leve av det. Det blir for "meg og mine interesser er best", rett og slett.

Men en ordning jeg sliter med å fordøye er innkjøpsordningen. Å tvinge biblioteker til å kjøpe og holde bunkevis med bøker som ALDRI blir lånt ut, før de til slutt kastes, virker som er rar måte å støtte smale forfattere på. Da heller gi dem en form for markedsføringsstøtte, kanskje?

Hm, jeg tror du har misforstått innkjøpsordningen littegrann. Bibliotekene tvinges ikke til å kjøpe bøker, det er Kulturrådet som kjøper bøker og gir til bibliotekene. Og bøkene må være av en viss kvalitet, derfor har vi hatt saker som at bøkene til f. eks. Anne Holt ikke har blitt kjøpt inn (og disse selger godt, om det er ditt mål på kvalitet).

Men du har rett i at det markedsføres for lite i bokbransjen, det har blitt sett ned på i mange år.

Linker osm forklarer om innkjøpsordningen:
http://no.wikipedia.org/wiki/Innkj%C...for_litteratur
http://www.kulturrad.no/fagomrader/l...jopsordninger/
http://www.snl.no/Innkj%C3%B8psordning

Gammel 05-08-09, 16:57   #98
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men jeg må innrømme at jeg med årene har fått sansen for Willoch da.

Selvom jeg ikke har vært enig med han politisk så syns jeg han har en klokskap over seg som vi må høre på. Han har blitt en klok gammel mann. Samfunnet vårt er ikke flinke til å bruke de eldres erfaringer. De eldre har sett samfunnet over mange år. Nå er jeg bare 44 år, men i mitt liv så ser jeg jo at livet er en karusell. Det som var in på 70-tallet kommer tilbake. Meninger og tidligere ting som har blitt prøvd blir prøvd igjen. De fleste tanker vi har har vært tenkt før og vi bør lære av de. Samtidig så kan det som ikke fungerte for 50 år siden fungere nå. Kan være det måtte modnes noen år, og at forutsetningene har endret seg.

Jeg vil ikke stemme på et parti som kan være med på å få FRP i regjering.

Jeg stemmer uansett ikke på noe blått parti.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 17:23   #99
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Innkjøpsordningen kan diskuteres opp og ned, men jeg tror vi ville hatt langt "smalere" litteraturtilbud med bare de store bestselgende uten den.

Dessuten er dette bøker bibliotekene får, og jeg tror nok det ville vært et magert tilbud i mange biblioteker om det ikke var for disse, for det er ikke slik at det er kultursektoren som står sist i køen for kutt når budsjettet skal sammen, men som regel i første rekke siden det ikke gjelder "liv eller død".

Vi trenger noen ordninger kulturlivet kan strekke seg etter, for ute i den enkelte kommune finnes det ofte lite penger til slike ting, selv om noen da setter opp en stygg statue utenfor rådhuset.

Jeg tror heller ikke det er slik at mindre penger til kultur gir større uttelling andre steder. De pengene er egentlig en forsvinnende liten sum i den store sammenhengen, men de betyr veldig mye for norsk kultur og jeg tror vi vil bli et langt fattigere samfunn uten dem.

Frp har jo også luftet tanken om at det skal koste penger å låne bøker på biblioteket. Jeg elsker biblioteker på grunn av demokratseringstanken de bygger på - lik kunnskap til alle uten kostnader for den enkelte. Kanskje burde bibliotekene være flinkere til å få dette frem, for om de ikke sitter på så mye penger, så sitter de på veldig mye "makt" i form av kunnskap.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 17:38   #100
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg er også veldig glad i bibliotekene. Stemmer at det ikke er bibliotekene somskal kjøpe bøkene, men de tvinges jo til å ta dem inn, og børste støv av dem i et par år. Og mange bibliotekarer ønsker seg heller de pengene disse bøkene koster, slik at de kan kjøpe inn bøker de selv ønsker skal være en del av tilbudet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.