Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å komme fra et møblert hjem

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-09, 11:08   #21
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å komme fra et møblert hjem

Det kommer sikkert av at vi HAR fokus på at han skal si "kan eg få", "kan eg få gå fra bordet" "takk for maten" og være høflig generelt.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 11:11   #22
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker begrepet humoristisk.

Og jeg kan godt si at jeg kommer fra et overmøblert hjem (foreldrene mine greide i en periode ikke å si nei til å arve møbler, så da ble det der med overmøblert hjem en fast vits hjemme hos oss.)

Gammel 06-08-09, 11:17   #23
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg forbinder det også mest med dannelse. Mormor og hennes søstre brukte ikke dette begrepet, men snakket mye om "pene hjem". I det begrepet lå det en kombinasjon av ryddig, rent, pent, og dannelse. Mamma var temmelig irritert på mora si og tantene sine da de snakket om at folk kom fra "pene hjem".

Mange nyanseforskjeller og varianter av hva man legger i begreper, ja. Når jeg hører begrepet 'møblert hjem' tenker jeg først og fremst på dannelse og intellektuelle verdier - bøker som bør være lest etc. 'Pene hjem' forbinder jeg med ryddig, rent og pent og ingen opprørske meninger, hverken politisk eller i sosiale sammenhenger. Det kan man gjerne ha i 'møblerte hjem'. Hvis 'phint' (for å stjele fra Divine) nevnes er det penger med i bildet.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 11:19   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg legger det samme i begrepene som Kanne, ser jeg. Hvor kommer egentlig begrepet møblert hjem i fra, noen som vet?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 11:50   #25
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Dere har nok helt rett i måten det ble brukt på.

Jeg tok meg ikke nær av utrykket på noen måte, det var nok et kompliment. Og jeg var jo ikke til stede og kunne ikke oppfatte tonen det ble sagt i heller. Det var sikkert humoristisk.

Det jeg tror jeg reagerer på er at jeg føler hun sorterer barna. Jeg tenker på de som da ikke kommer fra et "møblert" hjem. De blir så tidlig klassifisert som "ressursvake" eller med ressurssvake foreldre. Vanskelig å formulere hva jeg mener her, men jeg er litt lei meg på vegne av de barna.

Som pedagogisk leder selv tror jeg ikke hun tenker slik at hun sorterer. Om jeg skryter av et barn, gjør jeg det der og da til foreldrene uten å tenke på hvordan de andre barna er. Jeg snakker daglig med foreldrene og det er jo naturlig å fortelle positive ting når man henter barnet. Om barnet er nytt, er man kanskje ekstra frempå og forteller om dagen til barnet.

Gammel 06-08-09, 12:04   #26
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg legger det samme i begrepene som Kanne, ser jeg. Hvor kommer egentlig begrepet møblert hjem i fra, noen som vet?

Gammel 06-08-09, 12:05   #27
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden jeg selv har barn som ofte vil få meg til å stryke på "la ditt barn være din eksamensoppgave som mor"-testen pga. diagnose, så misliker jeg i grunnen uforbeholden tro på at barn avspeiler hjemmet sitt alltid og uansett. Kanskje fordi jeg selv alltid vil stryke i den sammenheng, men mest fordi det jo også er barn som ikke har det godt og ikke blir fanget opp fordi såkalte fagfolk blendes av at hjemmet er "møblert".

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 12:08   #28
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

fordi det jo også er barn som ikke har det godt og ikke blir fanget opp fordi såkalte fagfolk blendes av at hjemmet er "møblert".

Jepp.

Hvor selve uttrykket stammer fra, aner jeg ikke.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 12:13   #29
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Siden jeg selv har barn som ofte vil få meg til å stryke på "la ditt barn være din eksamensoppgave som mor"-testen pga. diagnose, så misliker jeg i grunnen uforbeholden tro på at barn avspeiler hjemmet sitt alltid og uansett. Kanskje fordi jeg selv alltid vil stryke i den sammenheng, men mest fordi det jo også er barn som ikke har det godt og ikke blir fanget opp fordi såkalte fagfolk blendes av at hjemmet er "møblert".

Omvendt også, barn som blir stemplet fordi hjemmet ikke er såkalt møblert eller dannet eller hva man ellers måtte komme på å kalle det. Bås-setting fører sjeldent noe godt med seg om man ikke evner å se enkeltindivider.

Gammel 06-08-09, 13:01   #30
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

For meg spiller det uttrykket kun på fysiske eiendeler, og sier ingenting om kulturell kapital. Jeg ville ikke tatt det som et kompliment. Men det er også fordi jeg allerede blir mobbet av familien for å være besteborgerlig, siden vi har kjøpt oss villa med svømmebasseng (at hele greia er et oppussingsobjekt ignorerer de glatt). Idealet i vår familie er å ha få og gamle møbler, men mye kunst og bøker. "Møblerte hjem" blir brukt som et negativt uttrykk for de som fokuserer på "feil" ting, og er på mange måter synonymt med "overfladisk" og "besteborgerlig".

Sist redigert av gajamor : 06-08-09 kl 13:09.
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 13:02   #31
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Min mann svarte at det var nok heller en møblert barnehage han kom fra .

Fantastisk svar

Gammel 06-08-09, 13:04   #32
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

."Møblerte hjem" blir brukt som et negativt uttrykk for de som fokuserer på "feil" ting, og er på mage måter synomynt med "overfladisk" og "besteborgerlig".

Jeg har aldri hørt det bli brukt på den måten. Kanskje det brukes forskjellig forskjellige steder i landet?

Gammel 06-08-09, 13:08   #33
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg har aldri hørt det bli brukt på den måten. Kanskje det brukes forskjellig forskjellige steder i landet?

Jeg tror nok heller det kommer an på hva slags idealer man har. Hvis foreldrene dine var hippier ser de ikke akkurat på det å eie mange eller fine møbler som en bra ting. I min familie har all fokus vært på kulturell kapital, utdannelse, reiser og kunst, og status måles til en stor grad i vekttall.

Gammel 06-08-09, 13:15   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg tror nok heller det kommer an på hva slags idealer man har. Hvis foreldrene dine var hippier ser de ikke akkurat på det å eie mange eller fine møbler som en bra ting. I min familie har all fokus vært på kulturell kapital, utdannelse, reiser og kunst, og status måles til en stor grad i vekttall.

Jeg har aldri hørt uttrykket bli brukt om det å komme fra en materielt god bakgrunn, men som et synonym for "dannelse". At man kan konversere høflig og snakke ordentlig for seg og generelt oppføre seg, liksom. (Sant nok ikke primært "intellektuell" dannelse, men heller ting som bordskikk og sånt - men altså ikke noe som egentlig har noe med selve møblene å gjøre.)

Gammel 06-08-09, 13:43   #35
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg søkte på nettet, men fant ikke noe seriøst. Dette er det nærmeste:

"I Norge sies det at man kommer fra "et møblert hjem" hvis man har litt dannelse og kulturell profil hevet over den gemene hop. Reiser man sørover og passerer Skagerak finner man at danskene har tatt den enda litt lenger, der sies det at man kommer fra "et hjem med klaver" når man påberoper seg kulturell distanse til almuen."

Sakset fra denne artikkelen: http://www.dinside.no/795421/et-hjem-med-klaver

Gammel 06-08-09, 13:49   #36
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har aldri hørt uttrykket bli brukt om det å komme fra en materielt god bakgrunn, men som et synonym for "dannelse". At man kan konversere høflig og snakke ordentlig for seg og generelt oppføre seg, liksom. (Sant nok ikke primært "intellektuell" dannelse, men heller ting som bordskikk og sånt - men altså ikke noe som egentlig har noe med selve møblene å gjøre.)

Jeg forbinder det også med intellektuell dannelse. Utsagn som "jeg kommer da fra et møblert hjem" (sagt med glimt i øyet) har jeg hørt flere ganger i forhold til det å ha lest f.eks. en del klassikere.

Gammel 06-08-09, 14:21   #37
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde faktisk aldri hørt utsagnet, før jeg ble sammen med gubben, og han bruker det humoristisk om litt phinere hjem, slik som Divine så morsomt sa det.

Gammel 06-08-09, 15:24   #38
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Her setter du nok fingeren på det pedagogisk leder mente. M er veldig sånn. Han konverserer fantastisk bra. Og er høflig.

Men at det betyr at han kommer fra et "møblert hjem". Som noen skriver "ryddig, pent, rent" Ingen som kjenner meg ville beskrevet meg sånn f.eks.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 15:32   #39
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg forbinder det også med intellektuell dannelse. Utsagn som "jeg kommer da fra et møblert hjem" (sagt med glimt i øyet) har jeg hørt flere ganger i forhold til det å ha lest f.eks. en del klassikere.

Ja, sant nok. Det er en glidende overgang der.

Gammel 06-08-09, 15:40   #40
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant til å tolke begrepet som "Et normalt oppegående hjem". Ikke nødvendigvis noe langt over snittet på noen som helst måte, ei heller noe som knyttes mot velstand og penger.

Sist redigert av Irma : 06-08-09 kl 18:26. Årsak: Sliter med skrivingen for tiden.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:25.