|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#42 |
|
*_*
|
Sv: Å komme fra et møblert hjem
Jeg trodde det betydde, i hvert fall opprinnelig, at man hadde en ren og pen fasade, med fine møbler og rette (overfladiske) verdier. Ikke slik som disse bohemske, intelektuelle. (Nei, fysj!) Altså ikke nødvendigvis klassisk dannet, men med god etikkete og høy økonomisk kapital.
|
|
|
|
#43 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å komme fra et møblert hjemJeg har kun hørt det (eller tolket det) som et uttrykk for at ting er på stell og folk har det bra. Jeg hadde ikke lagt hverken mer eller mindre i det. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Skal rømme
|
Sv: Å komme fra et møblert hjemJa, det var absolutt et kompliment om at dere har gjort noe riktig når det gjelder M. Blir du lei deg på de andre barnas vegne om pedleder sier at M er flink i noe? ("stakkars de andre som ikke er flinke?") Er sikker på at hun/han ikke mente møblert hjem i betydning av fine møbler og rene gulv, og at det i såfall skulle ha betydning for om barna oppførte seg.
|
|
|
#45 |
|
Carpe Diem!
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å komme fra et møblert hjemaldri hørt uttrykket før jeg ihvertfall
|
|
|
|
#46 |
|
En Som Trener
|
Sv: Å komme fra et møblert hjemEr denne pedlederen en litt eldre kvinne kanskje? Jeg har bare hørt uttrykket hos min tante og jeg har tolket det som at før i tiden var det faktisk ikke alle som hadde råd til så mye møbler i hjemmene sine, slik at det ble brukt som et uttrykk på de som hadde det ganske greit økonomisk.
|
|
|
#47 |
|
flisespikker
|
Sv: Å komme fra et møblert hjemJeg tror "møblert" mest betyr "sivilisert" i denne sammenhengen, i alle fall har jeg tenkt på det slik - det motsatte av å sitte på gulvet og slafse i seg maten med fingrene, liksom.
|
|
|
#48 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Nei så klart jeg ikke blir lei meg på andre barns vegne om han får skryt fordi han er flink! Hva slags teit psykologspørsmål er det der Wix.
Eldre og eldre, hun så ut som hun var i slutten av 50 årene. Jeg er 100% sikker på at det ikke var brukt i sammenheng med vår økonomiske status. Det var brukt i sammenheng med sønnen vår sin oppførsel i barnehagen.
|
|
|
#50 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Å komme fra et møblert hjemJeg skrev lenger opp noe jeg fant ang møblert hjem.
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: Å komme fra et møblert hjemJa, jeg leste det Isbjørn, men jeg lette videre etter opprinnelsen.
|
|
|
#52 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: Å komme fra et møblert hjemMine foreldre har forresten brukt uttrykket "kommer fra et hjem med piano", selvsagt med glimt i øyet (vi hadde piano ja).
|
|
|
#53 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Å komme fra et møblert hjemÅååja. Stod fint lite om det begrepet, ja.
|
|
|
#54 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Å komme fra et møblert hjemJeg legger det samme i det som Kanne. At man har generell god dannelse. Kan "reglene" om bordskikker. Har vært igjenom en del obligatoriske "besteborgerlige" syssler som barn osv.
|
|
|
#55 |
|
Passiv
|
De blir såpass stigmatisert i utgangspunktet at man ikke trenger å henvise til slike begreper. Jeg synes det høres ut som et kompliment, dog skinner fordommene gjennom dersom man gir komplimenter på en slik måte. |
|
![]() |
|
|