Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å komme fra et møblert hjem

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-09, 16:10   #41
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å komme fra et møblert hjem

Jeg pleier å bruke "kommer fra et minimalistisk hjem".

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 19:16   #42
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

For meg spiller det uttrykket kun på fysiske eiendeler, og sier ingenting om kulturell kapital. Jeg ville ikke tatt det som et kompliment. Men det er også fordi jeg allerede blir mobbet av familien for å være besteborgerlig, siden vi har kjøpt oss villa med svømmebasseng (at hele greia er et oppussingsobjekt ignorerer de glatt). Idealet i vår familie er å ha få og gamle møbler, men mye kunst og bøker. "Møblerte hjem" blir brukt som et negativt uttrykk for de som fokuserer på "feil" ting, og er på mange måter synonymt med "overfladisk" og "besteborgerlig".

Jeg trodde det betydde, i hvert fall opprinnelig, at man hadde en ren og pen fasade, med fine møbler og rette (overfladiske) verdier. Ikke slik som disse bohemske, intelektuelle. (Nei, fysj!) Altså ikke nødvendigvis klassisk dannet, men med god etikkete og høy økonomisk kapital.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 21:08   #43
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har kun hørt det (eller tolket det) som et uttrykk for at ting er på stell og folk har det bra. Jeg hadde ikke lagt hverken mer eller mindre i det.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 21:25   #44
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, det var absolutt et kompliment om at dere har gjort noe riktig når det gjelder M. Blir du lei deg på de andre barnas vegne om pedleder sier at M er flink i noe? ("stakkars de andre som ikke er flinke?") Er sikker på at hun/han ikke mente møblert hjem i betydning av fine møbler og rene gulv, og at det i såfall skulle ha betydning for om barna oppførte seg.

Gammel 06-08-09, 21:54   #45
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

aldri hørt uttrykket før jeg ihvertfall

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 22:05   #46
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Er denne pedlederen en litt eldre kvinne kanskje? Jeg har bare hørt uttrykket hos min tante og jeg har tolket det som at før i tiden var det faktisk ikke alle som hadde råd til så mye møbler i hjemmene sine, slik at det ble brukt som et uttrykk på de som hadde det ganske greit økonomisk.

Gammel 06-08-09, 22:07   #47
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror "møblert" mest betyr "sivilisert" i denne sammenhengen, i alle fall har jeg tenkt på det slik - det motsatte av å sitte på gulvet og slafse i seg maten med fingrene, liksom. Ikke at det henger sammen med hvor mange (eller hvor dyre) møbler man har. (Og jeg er ellers vant til at folk på min alder bruker uttrykket, om enn med et snev av ironi.)

Gammel 06-08-09, 22:44   #48
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Ja, det var absolutt et kompliment om at dere har gjort noe riktig når det gjelder M. Blir du lei deg på de andre barnas vegne om pedleder sier at M er flink i noe? ("stakkars de andre som ikke er flinke?") Er sikker på at hun/han ikke mente møblert hjem i betydning av fine møbler og rene gulv, og at det i såfall skulle ha betydning for om barna oppførte seg.

Nei så klart jeg ikke blir lei meg på andre barns vegne om han får skryt fordi han er flink! Hva slags teit psykologspørsmål er det der Wix.

Det var vel heller mer at jeg tenkte over det at pga at han oppfører seg bra så blir det antatt at vi da er et møblert hjem. Jeg tolker det som andre sier, at ting er på stell hos oss. Og det jeg da reflekterte over var hva de tenkte om andre som da ikke oppfører seg så "bra". Er de da fra umøblerte hjem de da? Jeg likte vel ikke så godt denne kategoriseringen, hittil har jeg ikke tenkt over at bhg gjør seg opp tanker om oss som foreldre.

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Er denne pedlederen en litt eldre kvinne kanskje? Jeg har bare hørt uttrykket hos min tante og jeg har tolket det som at før i tiden var det faktisk ikke alle som hadde råd til så mye møbler i hjemmene sine, slik at det ble brukt som et uttrykk på de som hadde det ganske greit økonomisk.

Eldre og eldre, hun så ut som hun var i slutten av 50 årene. Jeg er 100% sikker på at det ikke var brukt i sammenheng med vår økonomiske status. Det var brukt i sammenheng med sønnen vår sin oppførsel i barnehagen.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 23:14   #49
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her står noe, men de finner ikke ut av det de som diskuterer her heller.

Gammel 06-08-09, 23:16   #50
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skrev lenger opp noe jeg fant ang møblert hjem.

Jeg søkte på nettet, men fant ikke noe seriøst. Dette er det nærmeste:

"I Norge sies det at man kommer fra "et møblert hjem" hvis man har litt dannelse og kulturell profil hevet over den gemene hop. Reiser man sørover og passerer Skagerak finner man at danskene har tatt den enda litt lenger, der sies det at man kommer fra "et hjem med klaver" når man påberoper seg kulturell distanse til almuen."

Sakset fra denne artikkelen: http://www.dinside.no/795421/et-hjem-med-klaver

Gammel 06-08-09, 23:18   #51
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg leste det Isbjørn, men jeg lette videre etter opprinnelsen.

Gammel 06-08-09, 23:21   #52
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Mine foreldre har forresten brukt uttrykket "kommer fra et hjem med piano", selvsagt med glimt i øyet (vi hadde piano ja).

Gammel 06-08-09, 23:21   #53
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Åååja. Stod fint lite om det begrepet, ja.

Gammel 07-08-09, 00:35   #54
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg legger det samme i det som Kanne. At man har generell god dannelse. Kan "reglene" om bordskikker. Har vært igjenom en del obligatoriske "besteborgerlige" syssler som barn osv.

Men jeg tror aldri jeg har hørt det blitt brukt seriøst. Derimot så pleier vi å fleipe mye med "møblert hjem" hos oss, siden sambo visstnok er fra ett

Gammel 07-08-09, 00:45   #55
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Det jeg tror jeg reagerer på er at jeg føler hun sorterer barna. Jeg tenker på de som da ikke kommer fra et "møblert" hjem. De blir så tidlig klassifisert som "ressursvake" eller med ressurssvake foreldre. Vanskelig å formulere hva jeg mener her, men jeg er litt lei meg på vegne av de barna.

De blir såpass stigmatisert i utgangspunktet at man ikke trenger å henvise til slike begreper. Jeg synes det høres ut som et kompliment, dog skinner fordommene gjennom dersom man gir komplimenter på en slik måte.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.