Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvor god jobb gjør oversetterne?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-09, 14:54   #21
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor god jobb gjør oversetterne?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jo, det er der. Ok, så det var blitt modernisert ja. Det var der det hadde kortslutta for mannen, for han trodde altså at den hadde vært forlatt siden faren til Harriet bodde der.

Det er en annen hytte, den faren til Harriet brukte, enn den Blomkvist bor i når han besøker øya.

Gammel 06-08-09, 14:55   #22
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, da er det feil hytte.
Det er den hytta som den alkoholiserte faren til Harriet bodde i, på andre siden av øya mener jeg. Er det ikke et kart i den boka som viser den hytta?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 15:02   #23
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er kartet mener jeg: http://www.tomelius.se/Blogg/hedeby1.jpg
det er Gottfrids stuga.

minibolle mai 2012
Gammel 06-08-09, 16:22   #24
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Hvor god jobb gjør oversetterene?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Oversettelse betyr utrolig mye, mer enn mange tenker over. Oversettelse handler mye om tolkning og mye mer.

En oversetter må ta mange valg og de valgene som tas kan påvirke hele meningen. Noen ganger må ting skrives helt om for å i det hele tatt gi mening.

Helt enig. Og noen ganger er det en skikkelig utfordring. Tenk bare på Torstein Bugge Høverstads oversettelse av Harry Potter-bøkene.

Så mange utrolig fantasifulle navn på karakterene og fenomenene. Han har gjort en bra jobb. F.eks. Rumpeldunk.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 17:04   #25
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Her er kartet mener jeg: http://www.tomelius.se/Blogg/hedeby1.jpg
det er Gottfrids stuga.

Hytta er beskrevet mot slutten av kapittel 15. Jeg kan ikke finne noe om kjøleskap i min svenske utgave. I hvilken sammenheng står det i den norske utgaven?

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 00:01   #26
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Hytta er beskrevet mot slutten av kapittel 15. Jeg kan ikke finne noe om kjøleskap i min svenske utgave. I hvilken sammenheng står det i den norske utgaven?

Skal se om jeg finner det.

minibolle mai 2012
Gammel 07-08-09, 01:13   #27
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor god jobb gjør oversetterene?

Jeg er alltid mistenksom til oversatte bøker, og har oppdaget tydelige misforståelser enkelte ganger.

Et eksempel er at i den ene boka til Stig Larsson hvor hovedpersonen befinner seg i en hytte uten strøm, men med kjøleskap. Latterlig tabbe som ikke jeg oppdaget, men mannen min reagerte på den.

Jeg leser mye bøker av engelskskrivende forfattere, på engelsk.

Kjekk tabbe

Min kjære er lilke ille som enkelt her inne mht skriveleifer, og holdt på å gå i frø da han leste Jan Gillou sine bøker om Arn Magnusson, for det var så himla mange skrivefeil i dem. Til slutt satt han der med rettepenen (han er ikke lærer ) og merket i vei etter hvert som jeg ble lei av høytopplesningen hans. Det var ganske tydelig at korrekturleseren hadde tatt ferie, for å si det sånn .

Ellers er jeg enig at oversettelser ofte kan være like skuffende som filmatiseringer, dessverre.

Gammel 07-08-09, 02:23   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver stort sett å lese på originalspråket, men legger seff lettere merke til om en oversettelse er dårlig eller bra, dessverre.

Svadaet om at menn skal oversette kvinnebøker -

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 11:02   #29
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Svadaet om at menn skal oversette kvinnebøker -

Også menn som hater kvinner?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 13:02   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Fnis.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-09, 13:13   #31
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Mener du henne som oversatte "Menn som hater jenta som lekte med luftslottet som sprengtes" ?

Hun har gjort jobben sin bra !

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-09, 14:34   #32
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Skal se om jeg finner det.

Fant boka, og bladde litt i den, men fant ikke akkurat det avsnittet. Gir meg ikke enda, men må nok lete litt for å finne det ja.

minibolle mai 2012
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.