Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sykkel på SFO

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-09, 14:24   #61
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sykkel på SFO

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hjelm? Herlighet, er det snakk om å pakke ungene inn i bomull, eller? :skingrestemme: Snart kommer dere vel med at det er viktig å ha barneseter i bilen også. :tsktsktsk:

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 15:00   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.cykelhjelm.org/

Gammel 18-08-09, 18:54   #63
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Brutus sin rødstrømpe mor holdt han sikkert bare unna sykkellappen, siden hun mente det var måten man prøvde å statlig styre ungene på. Så det er ikke rart han ikke vet noe om det.

Haha, nei, det eksisterte bare alpinhjelm den gangen. Og mopedhjelm. Jeg vokste opp i meget landlige omgivelser da. Så kom det gangfelt etterhvert...

Guttungen på fire sykler til barnehagen i solhatt, med følge, vel og merke

Han sier alltid; "-Du pappa, man må ha på seg hjelm når man sykler.."

Jeg; "..nå er vi snart fremme.."

Gammel 18-08-09, 18:59   #64
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Du syns ikke bare det er overdrevent at ungene må bruke hjelm hver gang de sykler; du er motstander av det?

Jeg skjønte ikke helt dette jeg. Tuller du eller er du seriøs?

Gammel 18-08-09, 19:10   #65
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Du syns ikke bare det er overdrevent at ungene må bruke hjelm hver gang de sykler; du er motstander av det?

Jeg skjønte ikke helt dette jeg. Tuller du eller er du seriøs?

Jeg har et avslappet forhold til det. Jeg vokste opp med Apache og DBS kombi

Gammel 18-08-09, 19:18   #66
Skvetten
Passiv

Standard

Haha, nei, det eksisterte bare alpinhjelm den gangen. Og mopedhjelm. Jeg vokste opp i meget landlige omgivelser da. Så kom det gangfelt etterhvert...

Hvorfor er jeg ikke overrasket. Tror du at hodet til din fireåring er me beskyttet bare fordi noen er med?

Er du like avlappet den dagen, unnskyld det grafiske nå, hjernemassen ligger utover asfalten?

Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 19:22   #67
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Her ta ingen sykkellappen, men de sykler like fullt fra 5. klasse. Og å sykle i skolegården er dødssynd. Selv nå når jeg er voksen hopper jeg alltid lydig av sykkelen når den usynlige skolegårdgrensa krysses. Både på ungenes skole og min skole. *lydig og dydig og sånn*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 19:25   #68
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Den var ekkel, Skvetten.

Hva sier dere om 3.verden? Bør det være forbudt med sykkel for dem som ikke har råd til hjelm? Bør innvandrebarn på 14, som svimer rund på støttehjul, uten hjelm, fratas syklene? Jeg venter spent

Gammel 18-08-09, 19:31   #69
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva sier dere om 3.verden? Bør det være forbudt med sykkel for dem som ikke har råd til hjelm? Bør innvandrebarn på 14, som svimer rund på støttehjul, uten hjelm, fratas syklene? Jeg venter spent

Så fordi noen ikke har råd til/tilgang til/kunnskap om ting som går på sikkerhet, så er det tull at andre skal bruke sin kunnskap og erfaring?

Jeg syns det er greit at noen ikke står på huet og ræva for å sikre ungene i alle tenkelige situasjoner, men å arbeide imot det blir noe helt annet.

Å se bort ifra kunnskap og erfaring for å markere et poeng i forhold til sikkerhet ser jeg virkelig ikke noe poeng med.
Og nei, jeg tror ikke helt jeg skjønner deg.

Jeg er ikke spesielt opphengt i å polstre ungen min jeg altså, men bilsete og sykkelhjelm er virkelig en selvfølge.
Og ikke for at jeg vil skåne ham fra å slå seg, for all del, men for at jeg vil unngå de verst tenkelige skadene.

Og når ungen din selv har plukket opp at man må/bør (whatever) bruke sykkelhjelm syns jeg egentlig du er litt respektløs overfor han når du avblåser og avleder ham istedet for å snakke med ham om det i hvertfall.

Gammel 18-08-09, 19:33   #70
Skvetten
Passiv

Standard

Den var ekkel, Skvetten.

Jeg vet den var ekkel men dog i vårt vestlige samfunn hvor vi har muligheten til å iføre våre barn sikkerhetsutstyr ser jeg ingen grunn til å ta lett på sikring av hoder. Selv om jeg også tilhører de det ble folk av selv om jeg syklet uten hjelm.

Når det kommer til paralellen du trekker er den såpass far fetched at jeg ikke kommenterer den en gang.

Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 19:41   #71
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Det gjorde vel de fleste her inne. Så det er ikke der forklaringen på holdningene dine ligger.

Gammel 18-08-09, 19:49   #72
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg tenker liksom at all informasjon, testing, andres erfaringer og slikt spres i en helt annen hastighet nå enn for 40 år siden. Man klarer ikke å snu utviklingen på det. Man kan ikke se bort i fra den informasjonen man allerede har. Derfor er det for meg helt utenkelig å droppe sykkelhjelmen både på meg selv og på Poden. Det er kanskje ikke like stort behov for sykkelhjelm når man omtrent bare sitter i ro på sykkelen, men når Poden min blir 9 og sykler som en galing i skauen her oppe, så vil jeg at han skal ta på seg hjelmen helt automatisk. Jeg vil at det skal føles helt unaturlig for ham å sette seg på en sykkel uten hjelm.

Gammel 18-08-09, 20:52   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At du er dum på egne vegne er opp til deg selv, men man har faktisk ikke lov til å være dum på vegne av barna sine. I tillegg lærer du ham at du ikke gidder å respektere hans meninger. What a charming parent you are!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 20:55   #74
knøttet
liksom sporty

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Brutus: jeg kjenner at jeg blir skikkelig hissig over holdningene dine , jeg takker Kirsebær for å ha svart på en fornuftig måte og signerer hvert ord!!

Gammel 18-08-09, 21:38   #75
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker da storebror var rundt 4 år og syklet på en grusvei. Så bremset han litt for brått og datt av sykkelen. Han hylte, og jeg ilte frem for å sjekke skadene. Det gikk heldigvis ganske greit, og til min store forskrekkelse så jeg at en stein på 1 cm hadde boret seg inn i siden av hjelmen hans. Langt inn. Takk og lov at dette ikke var tinningen hans.

Brutus: Ta hjelm på barnet ditt!

Gammel 18-08-09, 21:43   #76
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg tror ikke historier om barn som skader seg vil gjøre at Brutus skifter mening ang hjelm. Man leser jo om barn som skader seg hele tiden. Jeg tror ikke det er noe vits i å diskutere temaet av annen grunn enn å prøve å forstå hverandre. At Isbjørn (tatt som eksempel), vil overtale Brutus til å skifte mening ang hjelm er vel like sannsynlig som om at han skal klare å overbevise oss den andre veien.
(Det er litt det samme som om at jeg røyker selv om det er idiotisk og jeg vet hvor farlig det er. Det hjelper ikke å vise meg bilder av kreftlunger og alskens dritt. Det er ikke der "slutt-trigge-punktet" mitt ligger.)

Jeg skjønner selvsagt mitt syn på saken best, (duh!) og kjenner jeg må bruke mye tanker og tid om jeg skal klare å forstå/forsvare Brutus og hans likemenns holdninger.

Kom inn da Brutus, få høre hvordan du tenker.

Gammel 18-08-09, 22:22   #77
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke historier om barn som skader seg vil gjøre at Brutus skifter mening ang hjelm. Man leser jo om barn som skader seg hele tiden. Jeg tror ikke det er noe vits i å diskutere temaet av annen grunn enn å prøve å forstå hverandre. At Isbjørn (tatt som eksempel), vil overtale Brutus til å skifte mening ang hjelm er vel like sannsynlig som om at han skal klare å overbevise oss den andre veien.

Det kan jo hjelpe. Kan jo bruke meg selv som eksempel. Jeg kjørte alltid for fort tidligere, rundt 100 i 80-sonen og 90 i 70-sonen. Tenkte at veiene var jo fine og bla bla. Så så jeg reklamen på tv om familiefaren som ikke klarte å stoppe fordi han kjørte 10 km fortere enn lovlig. Det gjorde inntrykk og det kunne like gjerne vært meg. Nå holder jeg fartsgrensen.

Så selv om man er sta og ikke vil endre seg, så har kanskje de fleste et lite smutthull der fornuften kan trenge inn.

Gammel 18-08-09, 22:25   #78
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Så selv om man er sta og ikke vil endre seg, så har kanskje de fleste et lite smutthull der fornuften kan trenge inn.

Jo, men akkurat det med hjelmholdning og historier om andres barn som skader seg/nesten skader seg så klarer ikke jeg helt å se at det skal gjøre den helt store forskjellen.
Om barnet til Brutus hadde skadet seg, så hadde han kanskje skiftet ståsted.
Han har mest sannsynlig hørt om andre barn som skader seg/nesten skader seg før.

Jeg er egentlig litt overrasket over at det var den "reklamen" som fikk deg til å skifte kjørestil også. Var det som om du aldri hadde tenkt på sammenhengen mellom fart og bremselengde før?

Gammel 18-08-09, 22:32   #79
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Jeg er egentlig litt overrasket over at det var den "reklamen" som fikk deg til å skifte kjørestil også. Var det som om du aldri hadde tenkt på sammenhengen mellom fart og bremselengde før?

Joda, har alt klart med bremselengde og alt det der. Vet jo helt klart at jo større fart jo større skade osv. Den reklamen gjorde noe med meg bare. Blir kanskje som med deg og røyken. Det går jo bra. Helt til det ikke går bra. I tillegg har kanskje alderen noe å si, jeg er ikke 23 og verdensmester lenger. Vettet og fornuften slår inn oftere enn når jeg var ung. Og det er aldri for sent å forandre seg, tenker jeg.

Gammel 18-08-09, 22:44   #80
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Joda, har alt klart med bremselengde og alt det der. Vet jo helt klart at jo større fart jo større skade osv. Den reklamen gjorde noe med meg bare. Blir kanskje som med deg og røyken. Det går jo bra. Helt til det ikke går bra. I tillegg har kanskje alderen noe å si, jeg er ikke 23 og verdensmester lenger. Vettet og fornuften slår inn oftere enn når jeg var ung. Og det er aldri for sent å forandre seg, tenker jeg.

Nå blander du flere ting, føler jeg. Eller muligens jeg misforstår.

Jeg tror også alltid mennesket kan forandre seg. Alder gir erfaring og tid gir mulighet til å utvikle tanker og slikt.
Men jeg tror rett og slett ikke på at en historie om noens barn kan forandre hjelmholdningene til en voksen mann. Fordi han har hørt og sett historiene før.

Hvis du antyder at jeg er 23 og verdensmester så vet jeg ikke om jeg skal bli snurt eller smigret.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.