Sv: Søndagsskolelærerinne tiltalt for drap og voldtekt
Det er kanskje ikke så mange kvinner som utfører fysisk seksuelle overgrep (som menn), men det er nok en andel kvinner som "lukker øyne og ører" for hva mann eller "onkel" eller evt. andre familiemedlemmer utfører av slike handlinger innenfor hjemmets fire vegger - og det vil være medvirking til overgrep. Medvirkning fordi de kunne ha hindret det. Mulig det var mer av det før i tiden, men likevel. Jeg har selv vært utsatt for det (ikke innen familien), og husker hvordan fru x alltid skulle ned i kjelleren for å hente "brus", og ble svært lenge borte...
Litt på siden av denne saken; det som skremte meg mest med tanken på å få barn, og spesielt jente, var at alle de som visste at jeg hadde vært utsatt for overgrep også vet at flere overgripere har vært utsatt for det samme. Ville jeg da ha et "stempel i panna" som potensiell overgriper? Ville en snikende lyst plutselig komme over meg hvis jeg selv ble mor en gang?? Heldigvis har jeg aldri følt eller opplevd at noen jeg kjenner har trodd dette om meg, og den "snikende lysten" er ikke-eksisterende. Jeg har hatt en god ballast med meg på veien, og dersom noen hadde rørt ungen min, vet jeg ikke hva jeg hadde vært i stand til å gjøre...
Likevel, det er en ekstra belastning som overgrepsutsatt å vite at mange nåværende overgripere har vært utsatt for det samme - i allefall er det mange som hevder det.
En liten digresjon...