Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Det er mye lettere å få en urettmessig sykemelding for en lengre eller kortere periode, enn det er å få "ufortjent" uføretrygd selvsagt. Hvis det virkelig finnes mennesker i sin beste alder som ønsker å være uføretrygdet, synes jeg nesten synd på dem. Triste greier. Jeg tenkte først og fremst på sykemeldinger i mine innlegg. Går faktisk ut fra at de aller, aller fleste som har uføretrygd har god grunn til å ha det, og det bør ikke bli sånn at man ikke tør bevege seg utenfor døren av frykt for hva folk vil si. Jeg innrømmer glatt at jeg "tenker mitt" når unge mennesker går sykemeldte i årevis for å "finne seg sjæl" eller "bare tenke litt på seg selv" i en periode" (Ja, så gjør det da, helt greit, men slike ting synes jeg ikke det bør være staten som finansierer.) At "luksusproblemer" fører til langvarige sykemeldinger i verdens rikeste land, gir meg en vond smak i munnen når vi vet at de pengene kunne kommet så mye mer til nytte andre steder.
Men, hvem kan være sykmeldt i årevis, da? Man kan jo ikke være sykmeldt mer enn et år, og når du har brukt opp det året, har du 6 mnd karantene før du kan bli sykmeldt igjen.