Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-09, 11:16   #61
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

En på jobben til min mann er sykemeldt fordi han er utbrent, men han klarer å ferdig stille en båt og fikse opp sitt hus uten noe som helst problem. Jeg må si jeg synes det er litt snodig.

Det finner ikke jeg snodig i det hele tatt.

Det er stor forskjell på å være på jobb og jobbe under press, både hva tid og ytelse angår, og det å holde på med ting hjemme i fred og ro og eget tempo.

Hjemme kan man slenge seg nedpå når man føler for det, men det kan man ikke på jobb. På jobb kreves det ytelse gjennom hele arbeidsdagen.

At en som er utbrent holder på litt med ting hjemme, det tror jeg bare er positivt. Det å holde på med noe er med på å bygge deg opp igjen, slik at man kommer seg helt på beina. En person som er utbrent vil nok ikke bli fort frisk om han bare ligger rett ut og er syk over tid. Man må sette i gang med noe.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:17   #62
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Når en er utbrent så er ofte den beste medisin å gjøre noe som er lystbetont. Mulig at denne personen synes å ferdigstille en båt og fikse hus er det. Og i så tilfelle synes jeg ikke dette er snodig. Derimot om han var sykmeldt pga. fysisk vondt et sted, hadde jeg reagert.

Nja, arbeidsoppgaven hans i dette tilfelle er lettere enn å bygge hus og pusse båt. Han har fint mulighet til å jobbe i sitt eget tempo på arbeidsplassen.
Jeg dømmer han ikke altså, men jeg synes det er bittelitt snodig.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:17   #63
Skvetten
Passiv

Standard

Min svigerfar var 100% trygdet, jobbet svart everyday!

Jeg hadde meldt fra til myndighetene jeg om jeg visste noen som bevisst svindlet systemet jeg.

Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:20   #64
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En på jobben til min mann er sykemeldt fordi han er utbrent, men han klarer å ferdig stille en båt og fikse opp sitt hus uten noe som helst problem. Jeg må si jeg synes det er litt snodig.

Really? Du vet at utbrenthet kan være nært knyttet til depresjon og stress, og til forhold på arbeidsplassen? Da kan faktisk det å drive med en aktivitet som både er meningsfull og kan få tankene vekk, veldig hensiktsmessig.

Gammel 21-08-09, 11:21   #65
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Really? Du vet at utbrenthet kan være nært knyttet til depresjon og stress, og til forhold på arbeidsplassen? Da kan faktisk det å drive med en aktivitet som både er meningsfull og kan få tankene vekk, veldig hensiktsmessig.

Ja, jeg vet det

Gammel 21-08-09, 11:22   #66
Slettet bruker
Passiv

Standard

Veien ut av utbrenthet er jo nettopp å komme i gang med oppgaver hvor det er absolutt null krav, så sakte men sikkert trappe opp til man tåler krav også - så er man på plass igjen. At en som er utbrent begynner å få orden på huset og tingene sine er et tegn på at det hjelper - han blir bedre.

Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:22   #67
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg vet det

Da er jo synsingen din fullstendig meningsløs.

Gammel 21-08-09, 11:23   #68
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok fordi uføretrygden starter et sted; med sykmelding først.

Det er det faktisk ingen automatikk i. Jeg har aldri vært sykemeldt pga sykdommen jeg har. Det samme gjelder mesteparten av unge uføre og mange som er uføre pga ulykker f eks.

Og veien til uføretrygd er ikke enkel, så jeg tror at man i de aller, aller fleste tilfellene av uføretrygd kan utelukke urettmessige sykemeldinger. Det er ikke lett å bli uføretrygdet i dag. *under attføring*

Gammel 21-08-09, 11:24   #69
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Da er jo synsingen din fullstendig meningsløs.

Ja, da så.

Gammel 21-08-09, 11:25   #70
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Misforholdet mellom lavtlønnedes/trygdedes inntekt og faktiske forbruk som beskrevet her: http://www.bt.no/meninger/leder/Fatt...ys-909051.html gir grunn til å tro at det er en god del som jobber svart i tillegg til å være trygdet.

Enda en måte å underbygge trygdede som svindlere. Snart er jeg trygdet, og jeg kommer til å dra på Harryturer, og jeg håper jeg klarer å jobbe litt. Legen ville uføretrygde meg 100 %, men jeg nektet.

De senere årene har det blitt mye vanskeligere å bli uføretrygdet. Restarbeidsevnen utprøves og mange får kun midlertidig uføretrygd. Ingen skal fortelle meg at det er lett å få uføretrygd nå. Jeg blir lei meg når det gang på gang blir dratt fram om ALLE som svindler. De finns og de skal systemet ta, men de fleste gjør ikke det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:27   #71
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Det var jeg ikke klar over.

Det er du antagelig ikke alene om. Jeg opplever stadig at folks kunnskap om uføretrygd ikke er så god som de gjerne tror...

Gammel 21-08-09, 11:29   #72
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er du antagelig ikke alene om. Jeg opplever stadig at folks kunnskap om uføretrygd ikke er så god som de gjerne tror...

Det er veldig sant, det er jo faktisk mennesker som aldri får lov til å jobbe men som blir ung ufør før arbeidslivet starter. Trist for de det gjelder siden utbetalingene er så lave som de er og fordi det er såpas stigmatiserende som det er i dagens samfunn. Ikke bare blir man fratatt muligheten til å jobbe som alle andre, man skal til og med møte blikket til de som mener at man bare er lat.

Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:30   #73
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Standard

Jeg må si du har stå på vilje jessica, legen min vill også sykemelde meg for en lengre periode pga hjerte greier, jeg ville ikke det jeg. Og jeg hadde nok også reist på harrytur

Gammel 21-08-09, 11:30   #74
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jessica: Du må jo være enig i at det ER et faktum at det svindles med trygd? Man får jo innimellom tatt leger som driver med dette som business. Og når folk jobber svart som snekker når de er trygdet fra snekkerjobben sin, så er det SVINDEL! Å innse det og å kritisere det har ikke noe med det å gjøre at reelt trygdede selvsagt hverken skal mistenkeliggjøres eller nektes å gjøre normale livskvalitetsting. Men det er ikke å dømme dere, om man blir forbannet på de svindlerne som finnes der ute?

Gammel 21-08-09, 11:33   #75
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Klart det går an å diskutere trygdemisbruk. Men må det gjøres hver gang en uføretrygdet nevner situasjonen sin?

Gammel 21-08-09, 11:33   #76
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, arbeidsoppgaven hans i dette tilfelle er lettere enn å bygge hus og pusse båt. Han har fint mulighet til å jobbe i sitt eget tempo på arbeidsplassen.
Jeg dømmer han ikke altså, men jeg synes det er bittelitt snodig.

Hva er din definisjon av "lettere arbeidsoppgaver" egentlig? Er det fysisk du tenker på, så er det totalt likegyldig.

Man blir ikke utbrent av å ha en fysisk krevende jobb; man blir det vanligvis ved å holde et for høyt stressnivå over alt for lang tid, ved å jobbe alt for lange dager og ikke klare å koble av fra jobben i fritiden, ved å jobbe under svært dårlige arbeidsforhold eller ved å ha alt for stort ansvar lagt på seg. Gjerne alt sammen i en kombinasjon.

Man kan godt bli utbrent uten å ha en fysisk krevende jobb og uten å være fysisk syk. Hvis jobben ligger langt fra det å pusse opp en båt eller male et hus, kan det utmerket godt fungere som terapi å gjøre slike enkle og uforpliktende oppgaver.

Jeg kjenner flere som har vært sykemeldt i mange måneder på grunn av utbrenthet; det er ikke en helt uvanlig lidelse på min arbeidsplass, dessverre. En av de jeg kjenner godt skulle prøve å komme tilbake i jobben sin med aktiv sykemelding. Han gikk på jobb på mandag og hadde satt seg ett mål for øyet: han skulle skrive ut et brev som var ferdig skrevet, finne adressen til vedkommende som skulle ha brevet, legge brevet i konvolutt og putte det i ut-boksen for sending. Da torsdagen kom, og vedkommende hadde sittet fire hele arbeidsdager på kontoret uten å være i stand til å utføre denne oppgaven, innså han endelig at han fortsatt ikke var frisk nok til å fungere i jobb og hadde behov for lenger sykemelding.

I slike tilfeller er det ikke nødvendigvis noe motsetningsforhold mellom det å være for syk til å utføre jobben sin og det å male et hus eller gå en lang og krevende tur på fjellet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:37   #77
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Uavhengig av hvilken grunn, så vet du hvertfall mindre om uføretrygd enn du selv trodde.

Gammel 21-08-09, 11:39   #78
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jessica: Du må jo være enig i at det ER et faktum at det svindles med trygd? Man får jo innimellom tatt leger som driver med dette som business. Og når folk jobber svart som snekker når de er trygdet fra snekkerjobben sin, så er det SVINDEL! Å innse det og å kritisere det har ikke noe med det å gjøre at reelt trygdede selvsagt hverken skal mistenkeliggjøres eller nektes å gjøre normale livskvalitetsting. Men det er ikke å dømme dere, om man blir forbannet på de svindlerne som finnes der ute?

Ja, jeg er helt klar over at det svindles med trygd, og det antyder jeg også i mitt siste innlegg. De skal tas de som svindler, og det koster meg ingenting å si fra om jeg vet om noen, men da skal jeg være sikker på at den personen svindler. Den som svindler, svindler fra alle oss andre, altså fellesskapet.

Det som er leit er at man innser når man havner utenfor arbeidslivet og inn på trygd ( har vært på attføring i 7 år) at man ikke bør snakke så høyt om at man går på trygd. Det er så mange der ute som har meninger om de som er på attføring, trygd, sykemeldinger... Man føler stadig at man må forsvare grunnen til at man har havnet på trygd, og man får høre ting som er sårende og som andre har sagt om en (selvopplevd) når det eneste man kjemper for er å få jobbe og være en del av samfunnet. Det gjør oss trygdede sårbare og vi argumenterer med våre følelser...

De som dømmer er gjerne de som har vært så heldige å ikke oppleve den sorgprosessen og det tapet ved å ikke kunne jobbe. Ved å ikke kunne jobbe mister man status i samfunnet, dårlig økonomi, mer utsatt for fordømmelse, mistenkeliggjøring osv. NAV er blitt knallharde og jeg har fått føle det på "kroppen" også.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 11:40   #79
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Standard

Lette arbeidsoppgaver kan vel ikke akkuratt måles, det er jo veldig individuelt fra person til person.

Altså jeg sier ikke at de som er utbrente ikke skal gjøre noe, jeg driter egentlig i hva de gjør. Sier bare at jeg synes det er litt snodig.

Gammel 21-08-09, 11:45   #80
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jessica: jeg linket ikke til artikkelen for å være slem, men for å vise at det FAKTISK svindles med trygd, noe som igjen gjør at tilliten til systemet og dermed de trygdede blir mindre.

Svar

Emneord
trygdede

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.