|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbe
Selvfølgelig skal du dra på harryturer, og gjøre alt annet du har lyst til, når formen tilsier at du kan, og det skal du gjøre med alle verdens gode samvittighet.
|
|
|
#82 |
|
|
Så innsiktsfullt.
|
|
|
#83 |
|
Tankefull
|
Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbeMen det er vel risikoen ved å drive ett velferdssamfunn. Det vil alltid være mennesker som utnytter systemet. Det er noe vi må ta med på kjøpet.
|
|
|
#84 |
|
Pauset
|
Nei, jeg tror ikke du gjorde det for å være slem. Vi vet alle at det er noen få som svindler. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Jeg skjønner ikke hva du synes er så snodig. Men det viser jo at du ikke evner å sette deg inn i problemstillingen.
|
|
|
#86 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbeMin erfaring er i grunn (iallefall fra barnehage) at folk "kreker" seg opp av senga og kommer på jobb når de ikke bør. Nettopp pga at de vet hvor vanskelig det feks er å få i (gode) vikarer og slike ting. Det er forskjell å kunne sitte for seg selv med snufsende nese og forkjølelse, og det å jobbe med 20 barn (eller flere) i høyt tempo og hektisk hverdag. Og ikke minst. Hvor mange man smitter på sin vei. Jeg har flere ganger bedt folk dra hjem fra jobb, rett og slett fordi mange ikke har samvittighet til å være hjemme når de er syke.
|
|
|
#87 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbeOg ja, jeg får klump i magen av denne tråden. Jeg er en person som bruker alt for mye tid til å tenke på hva andre tenker.
|
|
|
#88 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Joda, jeg overdrev nok litt der. Jeg synes uansett at 6-12 mnd er sløsing av penger hvis de brukes til å "finne seg sjæl." Man bør klare å lete uten statsstøtte.
Jeg tror vel neppe jeg er den mest hårsåre i denne tråden. Du skrev uansett dette, som jeg ikke uten videre klarer å tolke på en positiv måte:
Jeg vet om flere (jeg vil si mange) som sier at de trenger tid til å slappe av, tenke, finne ut hva de vil her i livet, osv osv. Selvfølgelig vet man aldri hva som virkelig feiler folk, men hvis vi nå, for moro skyld, skal ta utgangspunkt i at folk faktisk snakker sant og at det ikke alltid er en eller annen skummel diagnose som ligger bak "tid til seg selv"- utsagnet, ja, da synes jeg ikke det er samfunnet sin oppgave å finansiere dette. Klart det er søkt å dra "fattige i Afrika" inn i diskusjonen, men jeg mener faktisk det er sløsing med ressurser å gå sykemeldt for luksusproblemer. At du var utslitt etter en kreftsykdom og var hjemme i to år har vel ingenting med saken å gjøre? Så vidt jeg vet, er det en diagnose som heter fatigue (eller noe slikt) og det skulle vel bare mangle at du ikke fikk være hjemme til du var helt frisk igjen. (Nå synes jeg du var litt hårsår.)
Jeg oppfattet det som om vi diskuterte litt av hvert. Det finnes vel uansett ingen mal som sier hvilken retning diskusjonen skal ta etter HI? (Da må man i så fall si fra i HI hvilke svar man vil ha.) Jeg tror forresten ingen her inne synes det er galt at Jesscia og/eller mannen er uføretrygdede, jeg oppfatter ikke noen av innleggene som skjulte spark til HI. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbeJeg synes dette er vansklig.Svindlere finnes det blant alle, og det må være utrolig vondt å bli mistenkligjort og at folk har meninger om en.
|
|
|
|
#90 |
|
Superaktiv
![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det akseptert? |
|
|
|
|
|
#91 |
|
saftig
|
Du driter i hva de gjør, men du finner det for godt å undre deg veldig over at en kollega av mannen din klarer å gjøre annet enn å ligge inne når han er syk. Det kaller jeg slarving. Og liten innsikt.
|
|
|
#92 |
|
Epikur
|
Her har du oppsummert hele dilemmaet, synes jeg.
|
|
|
#93 |
|
Passiv
|
Synes dette er så klokt jeg. For de aller fleste av oss er priviligerte nok til å vite at vi mest sansynlig går et langt liv i møte. Ikke bare gjør vi det, men vi realiserer drømmer og karrieremål undervegs og er forholdsvis friske. Det er ikke alle forunt og det er en ekstra belastning med skjeive blikk og ufølsome ord om svindel og latskap.
Nemlig!
Takk og lov så tåler du en hel del, rine, det er noe av det fine med deg. Selv ble jeg heller ikke hårsår, heller forundret over at slikt bør finansieres av den syke selv og med paralell til de "sultne i Afrika".
Jeg tror også litt av nøkkelen til løsningen ligger her jeg, selv om det nok blir alt for generaliserende og enkelt til å lansere som en komplet løsning på komplekse problemer. |
|
|
|
#94 |
|
Pauset
|
Jeg har ikke tatt noe her inne som skjulte spark mot meg, bare så det er sagt. Jeg tar sjansen og deler ang meg og mitt. Vi har snakket generelt om holdninger til uføretrygdede, og så kom også de sykemeldt inn her. Innsporing og avsporing |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Off the map.
|
Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbeDet er fort gjort å dømme andre, men om en tenker seg litt om så kan det være mange årsaker til at en ikke kan jobbe. Og mange av dem så absolutt forenlig med å reise på harryhandel en dag. Selv om man er uføretrygdet så kan man ikke forlange at folk skal slutte å leve.
|
|
|
#96 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbeKanskje må man ha vært syk eller kjenne noen i den situasjonen før man får nok innsikt til å tenke seg til dette her?
|
|
|
#97 |
|
Halloen!
Litt av poenget var vel at jeg ikke så på diagnosene jeg beskrev som sykdom. Sist redigert av rine : 21-08-09 kl 17:26. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Pauset
|
Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbeDet er alltid viktig å se på de ordningene man har og vurdere om de burde endres. Det som er viktig da er at man skille "klinten fra hveten". Politikerne sier stadig at det skal lønne seg å jobbe. Selvfølgelig skal det lønne seg å jobbe. Samtidig må man ta vare på de som faller utenfor arbeidslivet. Vi kan ikke få forhold der man havner i fattigdom, fordi en blir syk. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan de kjøre til Sverige for å shoppe så kan de jammen i meg jobbeHvis folk vil demonstrere sin dumhet, så vær så god. Vis meg gjerne den jobb som tilsvarer et par "Harryturer" i året, har ikke hørt om en slik jobb til nå...
|
|
|
|
#100 |
|
Halloen!
Kathrine Moholt og Tommy Steine i "Allsang på Grensen." :hjelpsom: |
|