Sv: Lønnsnivået i Norge
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Jeg synes vel egentlig verken boligpriser eller lønn bør justeres. Skulle lønnen i Oslo hatt et påslag på grunn av boligprisene blir det jo snakk om en subsidiering. Og da høres det ut som om det er en menneskerett å få bo i hovedstaden. Grunnen til at prisene i Oslo er høye er på grunn av etterspørselen, det er et press på markedet for mange vil bo her.
Men lønnen i Oslo har da et påslag, har den ikke? Det er bare ikke satt i system slik som Londontilleget i England. I min bransje er det iallfall, så vidt jeg forstår, høyere lønninger og timepriser i Oslo enn i for eksempel Lillehammer eller Bergen. Men offentlig sektor har vel ikke noe påslag så vidt jeg vet. I London har jo offentlig ansatte noen tusen pund ekstra i året. Og dette er vel begrunnet i at lønns- og kostnadsnivået i London er høyere, ikke i at skal være en menneskerett å bo der. Det er mulig det ikke er et problem her i landet, men hvis det er det syns jeg det blir bakvendt å fremstille det som en subsidiering slik du gjør; poenget vil jo i så fall være at man ønsker godt kvalifiserte offentlig ansatte i høykostområder også, og at det offentlige, i likhet med private aktører, for å få det faktisk må betale det det koster.
Ben "for distriktstillegg" Murphy
|