Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor ofte baker dere?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-09, 20:46   #41
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte baker dere?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg skulle gjerne hatt oppskrift på knekkebrød altså.

Denne er ganske grei, det vanskeligste er å få røren jevnt på brettet.

Knekkebrød

3,5 dl sammalt rug
3,5 dl havregryn
1,5 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1 dl kli
1 dl valnøtter, pinjekjerner etc
1 st salt

Putt alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin.

1 sp honning
7 dl vann

Bland en spiseskje honning ut i vannet og hell oppi sammen med resten av blandingen. Bland godt.

Ta deigen og fordel den utover to stekebrett slik at de er par millimeter tykke. Det vil si nesten hele brettet.. Sett i ovnen 180 grader i ca. 10 minutter. Skjær de to store knekkebrødene i passe knekkebrødstørrelse, med en pizzaskjærer e.l.

Sett tilbake i ovnen og stek i 20 minutter.

Del opp knekkebrødene og legg dem oppned rist eller plate og sett i ovnen med døren litt åpen i ca 30 min på 150 grader Da får du harde, sprø knekkebrød. La de gjerne ligge over natten på rist.

Jeg pleier å steke to plater i slengen på varmluft.

Sist redigert av Esme : 17-09-10 kl 09:50.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 20:48   #42
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Tusen takk.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 20:56   #43
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Vi har alltid hjemmebakt brød, så vi baker ukentlig.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 20:57   #44
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg baker i rykk og napp. Det går da i brød, rundstykker, foccacia, scones, kanelboller og muffins (både søte og lunsjmuffins). Pizza baker vi ganske ofte, men det telles liksom ikke.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 21:03   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg baker ganske sjelden - jeg er veldig glad i kaker og hjemmebakte boller og rundstykker og sånt, men jeg har gått over til lavkarbo og har ikke godt av å spise brorparten av baksten, slik jeg gjerne ender opp med. Jeg baker av og til kake hvis vi skal ha besøk, og så baker jeg litt med Poden i ny og ne (både kos og opplæring), og så baker jeg f.eks. grove pizzasnurrer eller grove hamburgerbrød til matpakken hans sånn med et par ukers mellomrom, i de periodene der han ønsker seg det i matpakken.

Gammel 23-08-09, 21:05   #46
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg baker når jeg trenger å slappe av.
I dag har jeg bakt kanelsnurrer og rosinboller, samt muffins til morgendagens feiring.

Flere ganger har jeg tenkt at jeg skal begynne å bake brød fast, men enn så lenge har jeg ikke funnet en oppskrift jeg virkelig elsker.

Gammel 23-08-09, 21:14   #47
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror jeg bakte boller i 2005 en gang om ikke jeg tar feil. Flinkere å bake kaker kan man si.

Gammel 23-08-09, 22:39   #48
Slikkepott
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2009
Slikkepott har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg baker en enkel langpannekake rett som det er. Disse bruker jeg som "smøring" når det kommer noen på besøk på hytta vår. Den er nemlig under renovering og det er masse å gjøre hele tiden.

Denne helga var det Svensk krydderkake. http://krydder.org/2007/11/svensk-krydderkake/

Slikkepott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 22:47   #49
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Morsomt at dette kom opp nå. Denne uka har jeg nemlig funnet fram kjøkkenmaskinen vår som vi fikk i bryllupsgave for ett år siden. Vi har ikke hatt skapplass til den før nå, derfor har den stått i boden. På torsdag bakte jeg pizzasnurrer, og i dag bakte Snuppa og jeg boller. Genialt med kjøkkenmaskin altså! Så jeg får vel si at før bakte jeg veldig sjelden, med unntak av Mims brød som kan røres sammen. Nå håper jeg at jeg skal bake skikkelig masse!

Gammel 23-08-09, 22:51   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altfor ofte, men nå i det siste har det helst gått i lavkarbobrød og lavkarbo-pizzasnurrer og andre sunnere ting så da er jeg unnskyldt. (Bortsett fra i dag da jeg bakte 2 kaker, men i anledning mannens bursdag er det jo lov).

Gammel 23-08-09, 23:01   #51
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg baker sjelden. Bakte Focaccia i dag, forrige gang jeg bakte før der var kanskje boller til fastelaven.

Gammel 23-08-09, 23:06   #52
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bakte en masse før, men så fant jeg ut at jeg skulle bli sunn, så nå spiser jeg bare kjøpesjokolade istedenfor

Selvfølgelig kan man bake sunne ting også, men gjærdeig er ikke min sterke side for å si det slik.

Gammel 23-08-09, 23:16   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg baker sjelden. Bakte Focaccia i dag, forrige gang jeg bakte før der var kanskje boller til fastelaven.

Åja, focaccia bakte jeg jo også i dag, det glemte jeg.

Gammel 23-08-09, 23:19   #54
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Det går veldig i rykk og napp. Kaker bakes stort sett bare til bursdager. Ellers så hender det at jeg baker boller og rundstykker kanskje en gang i mnd. Når vi flytter og jeg får stort ( ) kjøkken, så regner jeg med at det blir mer baking. Jeg liker godt å bake når forholdene ligger tilrette for det.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 23:39   #55
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker veldig godt å bake, og gjør det som regel ganske ofte. Brød baker jeg sjelden, men jeg lager ofte rundstykker, horn, foccaccia, olivenbrød, kanelboller, brownies, gulrotkake, eplekake, muffins, paier og andre kaker hvis det er en anledning - eller bare fordi vi lager en anledning. Med tenåringer i huset forsvinner det gjerne kjapt. Det trenger ikke være bursdag, besøk eller helg for at jeg skal bake, men selvfølgelig spiser vi ikke kaker hele tiden.

Jeg syns også baking på ett eller annet vis er en beroligende og trygg aktivitet i seg selv, så jeg kan ofte sette i gang og bake hvis jeg er litt lei meg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 07:34   #56
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg baker alle brødene våre. To og to om gangen, så det kommer an på hvor mye vi spiser.

Hvis jeg hadde satt meg som mål å bake alle brødene vi spiser hadde det ikke blitt spist mye brød! (jeg får ikke til brød!)

Jeg baker en gang i måneden kanskje. Mest gjærbakst som kanelboller etc. Baker også til bursdager, men prøver å la være så mye ellers på grunn av kaloriene.

Interessant at det forekommer en del deppebaking her! Selv er jeg en racer på generelt husarbeid når jeg er sint. Da går det i en fei med fynd og smell!

Gammel 24-08-09, 10:20   #57
Muffe
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2009
Muffe er litt kul
Standard

Jeg får sånne tak over meg hvor jeg baker litt. Men nå har det vært stille...

Muffe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 10:38   #58
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg baker når jeg må. Jeg liker det jo egentlig, men tar meg aldri tid til å få det til skikkelig.

Gammel 24-08-09, 10:40   #59
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi baker brød en gang i uka, men kaker og boller og sånt? Kun til bursdager, vil jeg si.

Vafler og sveler 1-2 ganger per måned.

Gammel 24-08-09, 11:36   #60
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er en periodebaker. Blir veldig lite baking på sommeren, men i vinterhalvåret baker jeg forholdsvis ofte. Da går det i boller, kanelsnurrer og skinkehorn.
Pizzabunner og foccacia bakes ofte, hvis det kalles å bake.

Kaker bakes stort sett til bursdager, men kan slå til innimellom på en vanlig hverdag om jeg får veldig lyst på kake. Da bakes det oreo-kake, ostekake eller gulrotkake.

Har store intensjoner om å bake brød, men det blir liksom bare til jul.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:48.