Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolemat - Poll lagt til

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Redusere barnetrygden med 200 for frukt og et varmt måltid på skolen?
Ja 119 79,87%
Nei 30 20,13%
Deltakere: 149. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-09, 12:57   #41
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skolemat - Poll lagt til

For øvrig sterkt enig med Smilefjes.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 13:21   #42
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja.

Gammel 24-08-09, 13:25   #43
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hovedgrunnen til at jeg er for skolemat er ikke for at mitt eget barn skal få bedre kosthold, men primært for at de som ikke har et ok kosthold hjemme i alle fall skal få ett godt måltid hver dag.

Den tanken slo meg ikke en gang. :ego:

Gammel 24-08-09, 13:26   #44
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det finnes skolekjøkken, de har det i sjette klasse. Men for å si det sånn - de har ikke råd til å kjøpe inn skikkelige råvarer, så ungene lærer ingenting om hverken fisk eller kyllingfilet der. Det er minimalt med proteiner å spore og masse løsninger for veldig billig mat.

Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 13:27   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

SP - jeg er enig med deg i at det kunne vært en fordel for de som har helt håpløst kosthold hjemme. Men da tror jeg nesten at skolefrokost hadde vært bedre.

Sist redigert av Slettet bruker : 24-08-09 kl 13:53.
  Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 13:40   #46
Skvetten
Passiv

Standard

Selvsagt.

Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 13:54   #47
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det er skolekjøkken fra 6.klasse. Eldste her skal ha det i morgen for første gang og det blir spennende å høre hva de har laget.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 16:00   #48
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg har svart ja, men eg trur faktisk eg ville gått for grovt brød, sunt pålegg, egg, melk, grønsaker og frukt. Me har frukost og lunsjordning i barnehagen. Det fungerer veldig bra. Eg skulle gjerne sett at Storesøster fekk same tilbud.

Eg trur også at eit lunsjmåltid som dette er langt meir realistisk å få til samanlikna med eit varmt måltid.

Gammel 24-08-09, 16:06   #49
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, absolutt!

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 19:31   #50
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hva er galt med varmmat mer enn én gang om dagen? Typisk Ola Nordmann-tankegang. I resten av verden spiser de jo varm lunsj? Heller varmmat enn brødskiver, sier nå jeg. Så fremt den varme maten er sunn.

Veldig enig!

Jeg synes det er en uting at vi i Norge spiser så vanvittig mye brød hele tiden. Om skolemåltidene hadde inneholdt godt med proteiner og grønt, hadde jeg blitt utrolig glad for en slik ordning. Hadde sannelig gitt beng i om det var Toro (OMG!!) suppe en gang i blant også - så lenge det var noe proteinrikt oppi gryta.

Gammel 24-08-09, 19:37   #51
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

En total avsporing, men er hamburger usunn mat og sende med ungene?
Da mener jeg karbonade i grovt hamburgerbrød med ketsjup og agurk.

Gammel 24-08-09, 19:52   #52
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sunn mat er som regel dyr, så tipper de ville fått en del Toro og fiskepinner. Synes ikke de bør berøre barnetrygden, men heller sette opp skatten litt hvis de pengene går til varm mat på skolen.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 19:53   #53
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

En total avsporing, men er hamburger usunn mat og sende med ungene?
Da mener jeg karbonade i grovt hamburgerbrød med ketsjup og agurk.

Nei, det må da være sunt nok?

Gammel 24-08-09, 19:58   #54
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det må da være sunt nok?

Det er det jeg mener også, men eldste sa i sta at de ikke fikk ha med seg det fordi det var så usunt.
Riktignok har hun hatt med fin brød en gang siden det var tomt for grove brød, men dog.

Gammel 24-08-09, 20:17   #55
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg ikke skolebarn enda, men jeg svarte ja. Det betinger jo selvsagt at barna får sunn mat på skolen. Om det er kald eller varm mat spiller forsåvidt ingen rolle.

Gammel 24-08-09, 20:39   #56
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er redd for at hvis det blir et opplegg med automatisk trekk fra alle skolebarns barnetrygd, blir det ikke nødvendigvis så god kvalitet på produktet. Prosjekter som får penger uansett kvalitet bruker ikke akkurat å føre til at kvaliteten blir bedre enn forventet. Jeg betaler gjerne mer enn 200 kr mnd for sunn mat på skolen, men jeg vil ha muligheten til å takke nei hvis det er mat som ikke passer.

Vi har hatt barna i barnehage med varmt måltid som var veldig bra. Der betalte vi 400 kr i mnd per barn i matpenger, det var verdt hver krone.

Gammel 24-08-09, 21:45   #57
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Brød kan serveres med kyllingfileter, egg, tykke kjøttskiver, fiskekaker og annet proteinholdig hvis målet er å få måltidet proteinrikt nok.

Veldig lite av dette (har jeg noensinne sett en slik matboks i løpet av mine 14 år i barneskolen tro ) og veldig mye av mest brød&litt pålegg.

Men ja - om brødskivene lages slik, så er jeg helt enig med deg.

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Det er det jeg mener også, men eldste sa i sta at de ikke fikk ha med seg det fordi det var så usunt.
Riktignok har hun hatt med fin brød en gang siden det var tomt for grove brød, men dog.

Jeg river meg i håret når jeg hører sånt.
Jeg skal love deg at en slik lunsj er LANGT sunnere en tykke brødskiver med litt brunost på, som veldig mange har.

Gammel 24-08-09, 22:43   #58
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er i teorien helt klart for et sunt og varmt måltid midt på dagen. Jeg skjønner i midlertid ikke tankegangen om at det holder med ett varmt måltid og det bør være hjemme? Why? Jeg skulle mer enn gjerne spist flere varme måltider om dagen, og Norge er vel det eneste landet i hele verden omtrent som ikke gjør det.

Enig. Og ser en på brødmaten som serveres på SFO her vi bor, er det dårlig kneip og dårlig pålegg. Og når en i tillegg har masse grisete hender som flytter virus og bakterier over på maten til den som kommer etter, så blir jeg småuggen.

Gammel 24-08-09, 22:43   #59
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix

Dette hadde jeg tatt opp med læreren. Makan!

Gammel 24-08-09, 23:09   #60
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Obelix - om jeg var i dine sko tror jeg jammen jeg hadde sendt med to kakediagram til den læreren der; ett med fordelingen av næringsstoffer i hamburger i grovt hamburgerbrød, og ett med fordelingen av næringsstoffer i brød med prim.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.