Herregud, dette ble alt for langt....
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Jeg skjønner greia med at hvis man pleier bedriftsNorge bedre så blir det produsert mer og den teoretiske kaka man skal fordele blir større.
Problemet mitt er bare at det hjelper lite om kaka er aldri så stor om de aller mest sultne er utestengt fra festen.
Jeg mener da altså ikke at Høyre-politikk vil stenge de mest sultne ute fra festen.
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Scarlett og Milfrid. Jeg får litt sånn :først meg selv og så min neste, hvis det er til felles beste" -vibber av de fleste Høyrevelgere. De aller, aller fleste stemmer Høyre pga de vil ha lavere skatter, det synes jeg er et usympatisk trekk. For det er da virkelig ikke slik at om en som tjener 1.5 mill i året betaler 40% av inntekten sin i skatt, vil han sitte igjen med like mye som en lærer? (For å ta ditt eksempel, Midrid.) Denne personen vil likevel sitte igjen med en rimelig stor nettoinntekt, ikke sant. Det skulle vel bare mangle at de som tjener mest, ikke også skulle betale mest i skatt? Dette systemet er jo med på¨å utjevne de utrolig store lønnsforskjellene vi har her i landet. I mine øyne fortjener en 40 år gammel sykepleier like mye lønn som en 20 år gammel nordsjøarbeider, f.eks. Det kommer nok aldri til å skje, men det skattesystemet vi har i dag er med på å gjøre de enorme, og uforståelige, forskjellene litt mindre. Jeg tror ikke Høyrevelgere ønsker å fjerne velferdsstaten, det har jeg aldri sagt. Med sosial samvittighet, mener jeg at de stemmer ut fra hva som er best for dem selv der og da, ikke ut fra hva som er det beste for fellesskapet.
Du mener vel kanskje heller "først meg selv og så min neste hvis det er til eget beste?"
Men nei, jeg mener ikke det, jeg mener bare at Høyres politikk vil gi mer å fordele og at SV's politikk vil gi lite og ingenting å fordele.
Og de som tjener mest, betaler mest i skatt, selv med flat skatt
Som vi ikke har i Norge. De fleste som klager på skatten klager forresten ikke over inntektskatten, men over formueskatten (da skatter man enda en gang på det man allerede har betalt skatt på), og på arveaviften.
Og er det et mål at en som tjener 1.5 millioner skal sitte igjen med like mye som en lærer?? 40% skatt er i grunnen mye, men helt ok for de aller fleste "rikinger" (det er ganske snodig at man blir definert som "rik" når man tjener 1.5 mill i Norge). Men her er det snakk om at man skal betale 65% av inntekten i skatt (innenfor visse deler av næringslivet i Norge), og da begynner det å bli latterlig.
Jeg mener, helt ærlig, at alle som bor i Norge skal betale sin skatt, om enn ikke med glede, så uten å klage. Man kan ikke bo i Norge og klage over skatten. Er man misfornøyd så må man ta sin hatt og flytte. Og det er det faktisk noen som kommer til å gjøre, om skattetrykket blir urimelig høyt og det lengre ikke lønner seg å være grunder/bedriftseier i Norge. Og det er fryktelig trist for Norge, all den tid de tar arbeidsplasser med seg. Det samme gjør de som velger å ta grunderideene sine med til utlandet hvis Norge gjør det umulig å finansiere grundere. Likningsmyndighetene har opprettet sak mot et selskap som finansierer tidligfase-bedrifter, og mener selskapet (as in partnerne) bør skatte 65% av fortjenesten. Hvor i alle dager er logikken i at over halvparten av det man tjener på å skape verdier og arbeidsplasser skal gå tilbake til staten? Hvilke andre arbeidstakere hadde synes det var kjekt å betale mer enn halvparten av det man tjente i skatt? Og hvordan i alle dager tror man at man fortsatt vil få folk som gidder å starte venture-fond i Norge under slike premisser?
Og tilbake til det at man likevel sitter igjen med mer når man har høyere inntekt: selvfølgelig gjør man det, og selvfølgelig skal man det. Jobber man mer, tar man større risikoer så skal det selvfølgelig lønne seg. Jeg er ikke for at man skal "jevne ut store lønnsforskjeller", jeg synes lønnsforskjeller er helt ok. Det betyr ikke at jeg mener at noen skal være fattige og sulte, selvfølgelig gjør jeg ikke det. Jdeg mener bare at er klasseløst samfunn der alle tjener omtrent det samme er utopisk, all den tid vi da neppe hadde hatt folk som hadde giddet å starte bedrifter hvis de ikke fikk lønn for strevet. Det som stort sett driver folk er makt eller lønn (eller en kombinasjon ). Det var det jeg mente med at hvis skatten utligner lønnen mellom en lærer og en grunder såpass at man ikke tjener på å investere egne penger og tid i det, så vil mange velge å være lærer, som er atskillig sikrere økonomisk.
Jeg må atter få gjenta at jeg stemmer det jeg mener er best for felleskapet, ikke det jeg mener er best for meg. Skulle jeg kun tenkt på meg selv i den situasjonen jeg er akkurat nå så burde jeg vel stemt FrP, noe som er helt uaktuelt, iom at jeg mener at det er en politikk som vil gjøre nøyaktig like stor skade på det norske samfunnet som det SV's politikk ville gjort om de fikk styre landet alene.
Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.
Tull og tøys. De fleste som stemmer Høyre, gjør det fordi de mener at lavere skatter, som f.eks. å fjerne formueskatten på arbeidende kapital, speeder opp de økonomiske hjulene i samfunnet og øker verdiskapningen. Slik får man flere i arbeid, som Jens så pent ber om. Og det er særlig viktig nå i disse tider, selv om vi surfer pent på oljebølgen fremdeles. Det vi trenger nå, er risikovillig kapital.
Det skulle bare mangle om de som tjener mest ikke også bidrar mest, det tror jeg nesten alle mener. Men det skulle også mangle om ikke det skulle lønne seg å legge ned 24/7 av livet sitt og alle sparepengene sine i en bitteliten bedrift som på sikt genererer mye større inntekter til samfunnet enn du og jeg noen gang kommer til å gjøre.
Nettopp! I Norge er vi en særstilling, men oljen vil ikke vare evig. Jeg stemmer Høyre fordi jeg tror at den politikken er bedre for samfunnet som helhet, ikke bare for meg og mine. Fordi jeg tror at det er en politkk som er bedre for næringslivet, og fordi jeg tror et velfungerende næringsliv er alfa omega for å opprettholde det velferdssamunnet som vi har i dag. Vi trenger verdiskaping, vi trenger arbeidsplasser, vi trenger folk som våger å satse. Alle kan ikke være statsansatte eller kommuneansatte. Alle kan ikke jobbe i næringer som trenger statsoverføringer for å overleve. Vi trenger folk som er villige til å satse sparepengene sine for å skape arbeidsplasser, og for at folk skal gidde å gjøre det, så må de få noe igjen for det. Da må Ola Nordmann tåle at bedriftseiere tjener vesentlig mer penger enn det arbeideren som jobber der gjør.
Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.
Ellers er jeg litt sint enda, kjenner jeg. Det er en gang sånn at de fleste stemmer slik det blir best for en selv, det er det som kalles "den usynlige hånden", er det ikke?
Bøndene stemmer på de som vil gi økte overføringer til landbruket, de med lave og midlere inntekter stemmer på dem som lover å øke toppskattinnslaget, LO bruker sin velgermakt til å presse gjennom politikk som gagner sine medlemmer. Kristne velgere stemmer på dem som vil at kristne verdier skal gjennomsyre samfunnet. Og når en som eier en liten småbedrift velger de som vil gjøre vilkårene bedre for seg, er det plutselig egosime av verste sort. Arg.
Ja, jeg blir litt sånn
av den holdningen kjenner jeg. For en som driver en småbedrift, eller en storbedrift for den saks skyld, bidrar så uendelig mer til samfunnet ut over det å betale skatt på egen inntekt.
Og noen ganger velger en ingeniør med ganske dyr bolig, svinedyr bil (etter min målestokk) og inntekt et godt stykke over innslagspunktet for flere nivåer av toppskatt å stemme SV fordi det er det rette å gjøre - enda jeg taper stort på det selv og ikke engang belønnes med rødvin på nærbutikken.
Men vi ser bare veldig ulikt på det. Jeg mener at hele samfunnet, ikke bare jeg, vil tape på at SV fikk flertall og lov til å styre landet. SV trenger de skatteinntektene som vi har i dag for å gjennomføre sin politkk, men SV hadde ikke beholdt de skatteinntektene de har i dag, om de fikk gjennomføre sin politikk... Jeg vil ikke utrydde verken FrP eller SV fra det politiske kartet, jeg mener vi trenger motpoler og de politiske diskusjonene som kommer som følge av at vi har flerpartisystem i Norge. Ut av fullstendig enighet gror det ingenting.
Hvis du er industriarbeider og stemmer Ap så er du på villspor. Da bør du heller stemme på ett eller annet parti som er opptatt av å bevare utdøende raser vel. :[/fjaser]
Men - er det bare meg som er opptatt av å stemme det som er viktig for de svake gruppene i samfunnet og som mener det er helt sentralt avgjørende for kvaliteten på det samfunnet vi bor i - hvordan vi tar vare på de som ikke klarer seg selv?
Jeg liker biff og rødvin. Men jeg vil ikke synes det smaker noe særlig hvis det skattelettet som setter meg i stand til å nyte det er det samme skattelettet som fjernet tilskuddet til for eksempel tiltak for barnevernsbarn eller som halverte støtten til krisesentrene.
Jammen det er viktig for de svakeste gruppene i samfunnet at vi har noen som tjener masse penger, og betaler masse skatt! Men samtidig må man ikke skatte så hardt at folk ikke gidder å tjene masse penger, for det er faktisk både risikofylt og tidkrevende å tjene masse penger. Og da snakker jeg ikke om å være ingeniør og tjene over toppskattnivået, jeg snakker om de som skaper arbeidsplasser og bidrar til at man kan ha ingeniører som tjener over innslagspunktet for toppskatt.
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Milfrid forklarer jo på en utmerket måte hvorfor hun stemmer Høyre og for meg er hun en klassisk Høyre velger. Hun snakker om skatt, og hun snakker om omfordeling ut fra at de som tjener mest betaler for mye skatt. Tror det er nettopp dette rine kanskje mener når hun snakker om sosial samvittighet og hvilke hensyn forskjellige velgere setter høyest. Hvor viktig er lavere skatt for de som tjener mye i forhold til de andre store tingene i samfunnet? En FrP velger her inne hinter om at hun er lei av å betale mye til de som ikke trenger det i utlandet. Det sier også mye om hva slags verdier man har. Norge bruker vel enda ikke 1% av BNP engang på u-hjelp. Alikevel er dette et stort punkt for FrP velgere. Jeg er også dypt uenig i måten Norge administerer og yter bistad men jeg klarer ikke å bli for opphisset over det så lenge det er en liten "fillepost" på budsjettet. Bistand og kulturpolitikk er ikke engang 1% av BNP. Men FrP får det ut som å høres ut til at vi skal få et annet Norge med en gang vi kan bruke "disse milliardene" vi nå bruker på tull til fattige og kulturhus i Norge til de eldre og syke her hjemme i Norge
Tilbake til Høyre. De vil faktisk kutte ganske mye i flere av de stønadene som finnes i dag. Hvorfor kan ikke de som sier de stemmer Høyre da si de er enige i det? Som Clemet sitt utspill denne uken om at norske kvinner syter for mye når de er gravide og har altfor høyt sykefravær. Dette er et typisk Høyre utspill. Man må vel stå inne for det faktum at man vil kutte i mange av disse velferdsgodene hvis man stemmer Høyre? De gjorde jo det sist de styrte og de sier ganske klart nå også at de vil det.
Så er det jo vås og sludder at rike folk betaler mest skatt i Norge. Det er den gjennomsnittlige middelklasse med lønn mellom 450 000 - 650 000 som betaler mest i skatt i det sosialdemokratiske Norge.
Mye vil ha mer. Indeed.
Milfrid, en klassisk Høyrevelger? As in at en klassisk Høyrevelger ikke har sosial samvittighet og kun stemmer etter egen lommebok, uten omtanke for andre? På valgautomaten var det to prosentpoeng som skilte meg fra å være en AP-velger. Er det da to prosentpoeng som skiller meg fra å ha sosial samvittighet?
Jeg forstår ikke spørsmålet om hvor viktig lavere skatt er for de som tjener mye framfor andre viktige ting i samfunnet. Forklar?
Og mht uhjelp, så har jeg ganske sterke meninger om det (Ulandsgeografi var en del av bacheloren min). Jeg mener vi bør gi mer, men at det bør gis på en helt annen måte enn i dag. Mikrofinansiering er jeg veldig for. Det skremmer meg at folk som har jobbet med uhjelp i årevis sier at de eneste som ville merket at uhjelpen forsvant, er den rike makteliten. Men jeg er ikke der FrP er, som argumenterer for at da kan man bare slutte med uhjelp. Jeg mener vi bør yte mer, men på en helt annen måte.
Ellers er jeg litt snurt over at du begynner å kritisere meg som Høyre-velger uten sosial samvittighet, men bruker argumenter fra FRP-velgere for å underbygge påsgtanden 
Er du enig i ALT det "ditt" parti foreslår? Det er ikke jeg nemlig... Da kunne ikke jeg ha stemt. Faktisk er jeg i følge diverse valgtester ganske enig med mange partier, minus SV, Rødt og Frp da. Men når man skal velge, så må man velge ut fra det man synes er viktigst. Og næringspolitikk er noe jeg synes er veldig viktig, da det for meg er grunnleggende for at vi skal opprettholde den velfersstaten vi har. Så svelger man kameler på den politiske fronten, slik man gjør på alle andre områder i livet. Siden jeg ikke ser for meg å starte mitt eget Milfrid-parti, med kun paroler jeg er 100% enig i ...
Og mht hvem som skatter mest i Norge, så er det nå en gang slik at i Norge så er det ikke så fryktelig mange som tjener fryktelig mye. Jeg ville gjerne likt å se en link til hvem som bidrar hva. Noen som er flinkere til å google enn meg? Jeg vet at i USA betaler 10% 75% av skatten, og i USA er skatten vesentlig flatere enn i Norge. På den andre siden så tjener jo mange uendelig mye mer enn det man gjør i Norge. En skyhøy inntekt i Norge er ikke så høy her. I Norge har man også et skattesystem som langt på vei utjenvner lønnsforskjeller. Jeg har jobbet sammen med folk som tjener 100 000 mer enn meg, men som har utbetalt omtrent på kronen det samme. Mannen min har betalt dobbelt så mye skatt som meg prosentvis, og vi har mer enn en gang flirt av at hans skatt har dekket min netto lønnsinntekt og vel så det (jeg var kommunalt ansatt).
Mitt poeng er at hvis folk fikk tjene mer, så ville man også ha betalt mer skatt, selv med mindre skatt. Men det er en snodig holdning i Norge om at man egentlig ikke skal tjene så mye penger, for man trenger ikke så mye penger, og man bør jo tenke litt på alle de som ikke har så mye penger. Man blir sett ned på om man bygger seg fancy hus og kjører en kuul bil. Da er man showoff, og de skal man ikke være i sosialdemokratiske Norge. Og så får man annerkjennende nikk om man er søkkrik men fremdeles bor i samme huset og kjører 10 år gammel bil. Da har man sosial samvittighet, da
Man må gjerne tjene pengene, men ikke vise at man har dem.

Mye vil ha mer? Min stemmegiving er ikke ut fra min egen lommebok alene, jeg mener faktisk at det som gavner min lommebok er det som gavner alles lommebok best. Hvis SV får bestemme er det en hel haug med næring vi kan si takk og farvel til i Norge. Med tilhørende arbeidsplasser og skatteinntekter. Min stemmegiving er begrunnet i at jeg mener at sosialisme høres flott ut i teorien, men at det vil være døden for Norge i praksis. Vis meg et eneste eksempel på sosialisme som har fungert? Og ikke påstå at om man stemmer Høyre så vil man ha USA, for det er rett og slett ikke sant.
Mye vil ha mer er faktisk det som driver samfunnet framover! Hvis mye ikke ville ha mer, ja da hadde vi nok enda sittet i huler og frøset
.
Man må gjerne skatte, men man skal ikke skatte i hel. Man må gjerne omfordele, men man skal ikke utjevne alle forskjeller.
Jeg er ikke kapitalist, jeg er ikke sosialist, men jeg mener det er aspekter ved begge deler som er viktige i et godt samfunn. Jeg er nok ganske liberalistisk av meg også, men mener ikke at Venstre er liberalistisk nok, dessverre.