Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er dine tre hjertesaker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-09, 21:01   #161
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Hva er dine tre hjertesaker?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om det er et samfunn på 20 personer på en øy, skal de ha rett til sykehus i nærheten? Skal de ha skole i nærheten? Eller kanskje de må selv ta konsekvensen av at når de flytter til Gokk så betyr det nødvendigvis at de kommer lengre unna forskjellige tilbud.

Ja, det er jeg helt enig i for å si det mildt og jeg kommer fra Gokk selv. Det er viktig å opprettholde bosetting selv i Gokk men å trekke det så langt som å si at alskens små steder skal ha sykehus og skole blir feil. Min mening er at om man bosetter seg ute på den "nøgne ø" må man instille seg på at det er lengre til sykehus og skole enn i mer urbane strøk. Selvsagt skal man oppfordre til slik bosetting jamfør finnmarksskatt men ikke for enhver pris.

Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 21:24   #162
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noe tvil om at lokalsamfunn synes det er flott med et eget sykehus. Og om man hadde hatt ubegrenset tilgang på penger og personale så hadde det vært et mindre problem. Men de er uforholdsmessig dyre. Den største utgiften for helsevesenet er lønnsutgifter og det er meningsløst hvor mange leger som går vakt døgnet rundt i landet, med ledig kapasitet.

Her skjønner jeg rett og slett ikke hva du mener. Hvordan kan man tilby fullverdig sykehusbehandling uten spesialister, tror du? Skal man ha akuttfunksjon så må man ha minst en indremedisiner, en anestesilege og en kirurg på vakt. Det er det absolutte minstekravet.

Uten begrensning? Om det er et samfunn på 20 personer på en øy, skal de ha rett til sykehus i nærheten? Skal de ha skole i nærheten? Eller kanskje de må selv ta konsekvensen av at når de flytter til Gokk så betyr det nødvendigvis at de kommer lengre unna forskjellige tilbud.

Alt har jo sin begrensing. Men feks å beholde de sykehusene vi har i drift i dag er jo en god start ( og skolene for den del).
Jeg er ikke lege eller faglært på medisin, med en fullverdig sykehus mener jeg et sted der de kan spjelke ben, tappe blod, ta prøver, ha fødestue, rønken, mr, ul og sånne ting. Vårt sykehus har ikke akuttfunksjon, men sovende lege som kan hjelpetil når det trengst.
Så får vi reise lenger for ting som trenger det.
Også har vi div leger inneom på fast basis som gjør andre ting ( hofteoperasjoner og sånt)
Det er sikkert dyrt for samfunnet, men du verden som det betaler tilbake i trivsel og trygghet for oss som bor her.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 21:41   #163
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten begrensning? Om det er et samfunn på 20 personer på en øy, skal de ha rett til sykehus i nærheten? Skal de ha skole i nærheten? Eller kanskje de må selv ta konsekvensen av at når de flytter til Gokk så betyr det nødvendigvis at de kommer lengre unna forskjellige tilbud.

Jeg ser denne og er enig. Men det er forskjell på disrtikt og gokk. (Jeg bor nære Bergen, så jeg har det meste innen rekkevídde.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 21:42   #164
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Alt har jo sin begrensing. Men feks å beholde de sykehusene vi har i drift i dag er jo en god start ( og skolene for den del).
Jeg er ikke lege eller faglært på medisin, med en fullverdig sykehus mener jeg et sted der de kan spjelke ben, tappe blod, ta prøver, ha fødestue, rønken, mr, ul og sånne ting. Vårt sykehus har ikke akuttfunksjon, men sovende lege som kan hjelpetil når det trengst.
Så får vi reise lenger for ting som trenger det.
Også har vi div leger inneom på fast basis som gjør andre ting ( hofteoperasjoner og sånt)
Det er sikkert dyrt for samfunnet, men du verden som det betaler tilbake i trivsel og trygghet for oss som bor her.

Det du beskriver er jo et sykehus som nødvendigvis må ha legespesialister som jobber der. Og det er kjempedyrt fordi hver enkelt lege behandler så få pasienter. Tilreisende spesialister er også dyre.

Og siden det ikke er lokalsamfunnet som betaler dette dyre lokalsykehuset og pengene kunne ha vært brukt mye mer effektivt andre steder, så mener jeg at det er en helt unødvendig luksus for enkelte småsamfunn å ha disse lokalsykehusene. Når attpåtil de gir mye dårligere behandling så klarer jeg ikke å se at trivselen for småbygder som Odda, Stokmarknes eller Gravdal i Lofoten f.eks er verdt så mange penger. De får heller starte opp et korps til.

Gammel 01-09-09, 21:43   #165
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg ser denne og er enig. Men det er forskjell på disrtikt og gokk. (Jeg bor nære Bergen, så jeg har det meste innen rekkevídde.)

Nemlig. Og det er en mellomting å bygge et sykehus for enhver person og å tvangsflytte alle til Oslo.

Men sykehus som Stokmarknes, Lofoten, Odda, Notodden, Rjukan, Kongsberg, Levanger, Namsos etc bør man vurdere å slå sammen med nærliggende sykehus eller legge ned.

Gammel 01-09-09, 21:46   #166
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og Lærdal, Stord m.fl. Men jeg er litt usikker vedr. fødestuer.

Gammel 01-09-09, 21:46   #167
Skvetten
Passiv

Standard

Nemlig. Og det er en mellomting å bygge et sykehus for enhver person og å tvangsflytte alle til Oslo.

Men sykehus som Stokmarknes, Lofoten, Odda, Notodden, Rjukan, Kongsberg, Levanger, Namsos etc bør man vurdere å slå sammen med nærliggende sykehus eller legge ned.

Der sa du det, Esme. Det er noe med det. De sykehusene det her refereres til kan vel i grunnen få følge av flere vil jeg tro. Det er dårlig ressursutnyttelse med såpass mange små sykehus selv om det sikkert er koselig for de som bor på stedene å kjenne kirurgen sin personlig.

Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 21:47   #168
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Og trenger Mjøsbyene alle sykehusene sine?

Gammel 01-09-09, 21:47   #169
Albertine
Passiv

Standard

Så du mener det er forsvarlig at gamlemor fra Andøya må helt til Narvik eller Harstad hvis hjertet plutselig stopper? Eller at sjuåringen med sprukken blindtarm må kjøres den lange veien? Med tanke på at ambulanse ofte må kjøre et stykke for å få hentet folk så tar det forferdelig lang tid å få hjelp.

Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 21:48   #170
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dette får jeg ikke til å stemme?
"Mitt" sykehus er et av landets mest veldrevne, økonomisk altså

Gammel 01-09-09, 21:49   #171
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Så du mener det er forsvarlig at gamlemor fra Andøya må helt til Narvik eller Harstad hvis hjertet plutselig stopper? Eller at sjuåringen med sprukken blindtarm må kjøres den lange veien? Med tanke på at ambulanse ofte må kjøre et stykke for å få hentet folk så tar det forferdelig lang tid å få hjelp.

Nei, det hun mener er at OM du har tenkt til å få hjerteinfarkt eller sprekke blindtarmen bør du bo nærmere et stort sykehus. :fårklarer:

Gammel 01-09-09, 21:50   #172
Albertine
Passiv

Standard

Ja, selvsagt. Gamle og syke kan flyttes nærmere sykehus, så kan de friske bo igjen.

Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 21:52   #173
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Om gamlemors hjerte stopper, så er det ikke sikkert det hjelper om sykehuset er i nabohuset. Og en sprukken blindtarm kan vente noen timer. Det er verre om det er en baby som skal ut og som ikke kommer som den skal.

Ellers, så er luftambulansen en fin ting og frakter syke mange mil på veldig kort tid.

Gammel 01-09-09, 21:54   #174
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Eller mener du det er forsvarlig med småsykehus hvor man er så lite oppdatert i behandling at når gamlemor kommer inn med hjerteinfarkt så får hun ikke betablokkere?

Eller når man kommer inn med en 4-åring på et lokalsykehus så viser det seg at på dette lokalsykehuset legger de ikke barn under 10 år i narkose, men vikaren fra sverige visste ikke dette, så dette gir en forsinkelse på to timer før barnet endelig blir sendt videre.

Jeg har masse moteksempler altså, selvopplevde sådanne.

Poenget er jo det at man får uansett ikke sykehusdekning til alle i Norge i avstand under en halv time. Det går ikke. Samtidig så skjer det også mange feil på lokalsykehus, de er ofte en betydelig forsinkelse og gjør at prognosen for de som skulle til mer avansert behandling blir betraktelig dårlig.

Det er faktisk svært tvilsomt at lokalsykehus øker den helsemessige sikkerheten. Det er dog lite tvilsomt at de koster mye peng.

Gammel 01-09-09, 21:58   #175
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Men dette får jeg ikke til å stemme?
"Mitt" sykehus er et av landets mest veldrevne, økonomisk altså

Det har ingenting med om det er en utgift å gjøre. Sykehusene får "inntekt" ut fra utførte prosedyrer, operasjoner og antall liggedøgn. Siden lokalsykehusene så godt som aldri gjør de store tingene som man ikke blir fullstendig kompensert for, så er det tilsynelatende overskudd. Likevel så betaler jo Staten ut penger.

På et av de lokale sykehusene hvor jeg har jobbet så drev man hele generellkirurgisk avdeling omtrent av pengene man fikk på å gjøre enkelte ortopediske operasjoner. Det lønte seg for sykehuset å leie inn en spesialist for å hamre inn et par hofter om dagen. For staten lønner det seg dog ikke at det går masse penger ut til en svensk vikar fremfor at de operasjonene heller kunne bli gjort på et større sykehus som da hadde fått penger til en ekstra operasjonsstue.

Gammel 01-09-09, 22:15   #176
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo på ett vis falsk trygghet med et pittelite lokalsykehus i nabogrenda. Jeg kan som Esme komme med endel historier som er helt vanvittige, å stå på vakt med både anestesilege og respirator for å oppdage at de to ikke kunne samarbeide for eksempel. Eller når den ene ortopeden tegner og forklarer om vinkler i hofta på morgenmøtet fordi en av de andre kirurgene for hundreogfemtiende gang hadde sendt skruene i feil retning. Og en fødeavdeling hvor det ikke var noen som hadde kompetanse på å ta seg av et sykt barn om det skulle komme. Når det både er veldig dyrt å drive og man kunne fått et bedre tilbud for landsdelen ved å slå sammen noen små og mellomstore sykehus og heller oppgradere ambulansetjenesten, kan jeg ikke skjønne at man skal tviholde på de små sykehusene. Eller på de mellomstore som ligger tett som hagl rundt mjøsa, i vestfold og på sørlandet. For ikke å snakke om Levanger og Namsos, hvorfor har de ikke bygd et sykehus i Steinkjer? Og Sandnessjøen-Mo i Rana-Mosjøen, til sammen er de store nok til å ha en misjon. Men ikke hver for seg.

Gammel 01-09-09, 22:32   #177
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

At den spredte sykehusdriften er svært dyr og dårlig er jo udiskutabelt. Og det er jo også veldig lett å se fordi den begrensende ressursen i helsevesenet er kompetanse og ikke penger. Det er ingen rasjonelle grunner til å fortsette på denne måten, men politisk gir det jo mening fordi det naturligvis er upopulært å gå inn for å legge ned lokalsykehuset, selv om dette gjør at vi har et dårligere helsevesen enn vi kunne ha hatt i Norge. Svært mange av de andre tingene vi strør penger ut over distriktene for er akkurat like dyre, dårlige og bortkastet, det er bare ikke så tydelig, fordi vi har så vanvittig mange penger her i landet. Pengene kunne – og burde – bli brukt bedre.

Ben "on anything really" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 22:36   #178
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

At den spredte sykehusdriften er svært dyr og dårlig er jo udiskutabelt. Og det er jo også veldig lett å se fordi den begrensende ressursen i helsevesenet er kompetanse og ikke penger. Det er ingen rasjonelle grunner til å fortsette på denne måten, men politisk gir det jo mening fordi det naturligvis er upopulært å gå inn for å legge ned lokalsykehuset, selv om dette gjør at vi har et dårligere helsevesen enn vi kunne ha hatt i Norge. Svært mange av de andre tingene vi strør penger ut over distriktene for er akkurat like dyre, dårlige og bortkastet, det er bare ikke så tydelig, fordi vi har så vanvittig mange penger her i landet. Pengene kunne – og burde – bli brukt bedre.

Ben "on anything really" Murphy

Men er et tilbud dårlig om brukerene oppfatter det som bra?

Gammel 01-09-09, 22:54   #179
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Men er et tilbud dårlig om brukerene oppfatter det som bra?

Hvis vi skal stole på det Esme skriver(*) så er kvaliteten på helsetilbudet i mange tilfeller dårligere enn den burde være. Når dette i tillegg koster veldig mange penger og ressursene kunne vært utnyttet mye bedre andre steder så er tilbudet iallefall svært dårlig for landet som helhet. Noen av Esmes eksempler indikerer at tilbudet kan være til skade lokalt også. Jeg er overbevist om at det samme gjelder for for eksempel utdanning, adminstrasjon og bygging og vedlikehold av infrastruktur. At man lokalt liker at noen andre betaler veldig mange penger for i det minste å få et dårlig tilbud, i stedet for at de bruker pengene mer fornuftig andre steder og fjerner det lokalt tilbudet helt forstår jeg. Men jeg er mot at pengene blir brukt på den måten.

Ben "(*) syns vi skal" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 22:54   #180
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, dette er ikke noe bra argument for bygdene altså Poly.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg kjenner at jeg trenger en drink for å roe nervene.

Ben "make it a double" Murphy

Tro meg, jeg så disse komme.

Men for de som VELGER dette så er det riktig og verdifullt. Og jeg kjenner at jeg er villig til å betale det det koster for at dette helt spesielle samfunnet skal overleve. (I dette tilfellet betyr det et par hundre tusen ekstra i året i å drifte en liten skole fremfor å shippe ungene i båt).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:39.