|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?
Ja, det er jeg helt enig i for å si det mildt og jeg kommer fra Gokk selv. Det er viktig å opprettholde bosetting selv i Gokk men å trekke det så langt som å si at alskens små steder skal ha sykehus og skole blir feil. Min mening er at om man bosetter seg ute på den "nøgne ø" må man instille seg på at det er lengre til sykehus og skole enn i mer urbane strøk. Selvsagt skal man oppfordre til slik bosetting jamfør finnmarksskatt men ikke for enhver pris. |
|
|
|
#162 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#163 |
|
© All rights reserved
|
Jeg ser denne og er enig. Men det er forskjell på disrtikt og gokk. (Jeg bor nære Bergen, så jeg har det meste innen rekkevídde.) |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Mother of Dragons
|
Det du beskriver er jo et sykehus som nødvendigvis må ha legespesialister som jobber der. Og det er kjempedyrt fordi hver enkelt lege behandler så få pasienter. Tilreisende spesialister er også dyre.
|
|
|
#165 |
|
Mother of Dragons
|
Nemlig. Og det er en mellomting å bygge et sykehus for enhver person og å tvangsflytte alle til Oslo.
|
|
|
#167 |
|
Passiv
|
Der sa du det, Esme. Det er noe med det. De sykehusene det her refereres til kan vel i grunnen få følge av flere vil jeg tro. Det er dårlig ressursutnyttelse med såpass mange små sykehus selv om det sikkert er koselig for de som bor på stedene å kjenne kirurgen sin personlig. |
|
|
|
#169 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Så du mener det er forsvarlig at gamlemor fra Andøya må helt til Narvik eller Harstad hvis hjertet plutselig stopper? Eller at sjuåringen med sprukken blindtarm må kjøres den lange veien? Med tanke på at ambulanse ofte må kjøre et stykke for å få hentet folk så tar det forferdelig lang tid å få hjelp. |
|
|
|
#170 |
|
can-jur
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Men dette får jeg ikke til å stemme?
|
|
|
|
#171 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#172 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Ja, selvsagt. Gamle og syke kan flyttes nærmere sykehus, så kan de friske bo igjen. |
|
|
|
#173 |
|
© All rights reserved
|
Om gamlemors hjerte stopper, så er det ikke sikkert det hjelper om sykehuset er i nabohuset. Og en sprukken blindtarm kan vente noen timer. Det er verre om det er en baby som skal ut og som ikke kommer som den skal. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Mother of Dragons
|
Eller mener du det er forsvarlig med småsykehus hvor man er så lite oppdatert i behandling at når gamlemor kommer inn med hjerteinfarkt så får hun ikke betablokkere?
|
|
|
#175 |
|
Mother of Dragons
|
Det har ingenting med om det er en utgift å gjøre. Sykehusene får "inntekt" ut fra utførte prosedyrer, operasjoner og antall liggedøgn. Siden lokalsykehusene så godt som aldri gjør de store tingene som man ikke blir fullstendig kompensert for, så er det tilsynelatende overskudd. Likevel så betaler jo Staten ut penger.
|
|
|
#176 |
|
maler
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Det er jo på ett vis falsk trygghet med et pittelite lokalsykehus i nabogrenda. Jeg kan som Esme komme med endel historier som er helt vanvittige, å stå på vakt med både anestesilege og respirator for å oppdage at de to ikke kunne samarbeide for eksempel. Eller når den ene ortopeden tegner og forklarer om vinkler i hofta på morgenmøtet fordi en av de andre kirurgene for hundreogfemtiende gang hadde sendt skruene i feil retning. Og en fødeavdeling hvor det ikke var noen som hadde kompetanse på å ta seg av et sykt barn om det skulle komme. Når det både er veldig dyrt å drive og man kunne fått et bedre tilbud for landsdelen ved å slå sammen noen små og mellomstore sykehus og heller oppgradere ambulansetjenesten, kan jeg ikke skjønne at man skal tviholde på de små sykehusene. Eller på de mellomstore som ligger tett som hagl rundt mjøsa, i vestfold og på sørlandet. For ikke å snakke om Levanger og Namsos, hvorfor har de ikke bygd et sykehus i Steinkjer? Og Sandnessjøen-Mo i Rana-Mosjøen, til sammen er de store nok til å ha en misjon. Men ikke hver for seg.
|
|
|
#177 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?At den spredte sykehusdriften er svært dyr og dårlig er jo udiskutabelt. Og det er jo også veldig lett å se fordi den begrensende ressursen i helsevesenet er kompetanse og ikke penger. Det er ingen rasjonelle grunner til å fortsette på denne måten, men politisk gir det jo mening fordi det naturligvis er upopulært å gå inn for å legge ned lokalsykehuset, selv om dette gjør at vi har et dårligere helsevesen enn vi kunne ha hatt i Norge. Svært mange av de andre tingene vi strør penger ut over distriktene for er akkurat like dyre, dårlige og bortkastet, det er bare ikke så tydelig, fordi vi har så vanvittig mange penger her i landet. Pengene kunne – og burde – bli brukt bedre. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
can-jur
|
Men er et tilbud dårlig om brukerene oppfatter det som bra?
|
|
|
|
#179 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis vi skal stole på det Esme skriver(*) så er kvaliteten på helsetilbudet i mange tilfeller dårligere enn den burde være. Når dette i tillegg koster veldig mange penger og ressursene kunne vært utnyttet mye bedre andre steder så er tilbudet iallefall svært dårlig for landet som helhet. Noen av Esmes eksempler indikerer at tilbudet kan være til skade lokalt også. Jeg er overbevist om at det samme gjelder for for eksempel utdanning, adminstrasjon og bygging og vedlikehold av infrastruktur. At man lokalt liker at noen andre betaler veldig mange penger for i det minste å få et dårlig tilbud, i stedet for at de bruker pengene mer fornuftig andre steder og fjerner det lokalt tilbudet helt forstår jeg. Men jeg er mot at pengene blir brukt på den måten. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Yes, we can!!
|
Tro meg, jeg så disse komme.
|