Sv: Hva er dine tre hjertesaker?
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Poenget mitt var ikke at alle må ha et sykehus så nærme som vi har, men at de små lokalsamfunnene setter utrolig stor pris på sykehusene sine, uansett om de "ufullstendige" eller ikke.
Det er ikke noe tvil om at lokalsamfunn synes det er flott med et eget sykehus. Og om man hadde hatt ubegrenset tilgang på penger og personale så hadde det vært et mindre problem. Men de er uforholdsmessig dyre. Den største utgiften for helsevesenet er lønnsutgifter og det er meningsløst hvor mange leger som går vakt døgnet rundt i landet, med ledig kapasitet.
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man ikke kan ha de små, lokale sykehusene og tilby et spekter av behandling som er nødvendig
og som ikke krever spesialistbehandling all den tid det betyr så mye for de som bor der.
Her skjønner jeg rett og slett ikke hva du mener. Hvordan kan man tilby fullverdig sykehusbehandling uten spesialister, tror du? Skal man ha akuttfunksjon så må man ha minst en indremedisiner, en anestesilege og en kirurg på vakt. Det er det absolutte minstekravet.
Men jeg synes det er helt ok å bruke statspenger på å "sponse" folk som vil bo i Gokk og et godt helsetilbud er avgjørende i så henseende.
Uten begrensning? Om det er et samfunn på 20 personer på en øy, skal de ha rett til sykehus i nærheten? Skal de ha skole i nærheten? Eller kanskje de må selv ta konsekvensen av at når de flytter til Gokk så betyr det nødvendigvis at de kommer lengre unna forskjellige tilbud.