|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?
Flere studier har vist at leger setter større pris på et godt fagmiljø enn lønn. Og det har jo vært forsøkt i alle år å øke rekruttering av leger til distriktene med å øke antall medisinstudenter. Det som skjer er at de holder seg i de store byene og så blir det et økt tilbud (f.eks privatpraktiserende gynekologer) og da øker etterspørselen også. I oslo er det svært mange av de gravide som tar ekstrakontroller privat hos gynekolog.
|
|
|
#242 |
|
Passiv
|
Jah - her sto visst svaret mitt klart ser jeg. Mange takk, unge mann. |
|
|
|
#243 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Om et lokalmiljø er i en situasjon hvor de har råd til å overlønne folk for å lage infrastruktur og hvor det faktisk da er liv laga så synes jeg selvsagt det er supert. Sånn for ordens skyld. Jeg er ikke motstander av distrikter. |
|
|
|
#244 |
|
Passiv
|
Det er sånn jeg også ser det. Et par år er greit om lønna er så høy at det vil ha betydning for min økonomi. Men da er ikke hundre tusen i året noen forskjell som utgjør noe som helst. Da snakker vi typisk mer enn en dobling av det jeg har i dag. |
|
|
|
#245 |
|
Mother of Dragons
|
Jepp, sånn at man kunne spart opp penger. Ellers ikke interessant. Det er allerde såpass mye billigere å bo på landet at det hadde lønt seg stort for en oslolege å flytte ut.
|
|
|
#246 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#247 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Men om man legger ned helsetilbud, skoletilbud, barnehager etc i disktriktene, så vil jo folk etter hvert trekke mot byene. For dette er noe folk trenger, iallefall de aller fleste. Og uansett hvordan man snur og vender på det så vil jo ikke byene i landet vårt romme hele Norges befolkning? Noen må jo bo litt i utakant også? Og jeg synes det er trist at det blir sånn at de som da velger det skal få det dårligste tilbudet. Og da tenker jeg ikke sånn 3 stk på en øde fjellknaust. Men byder i utkanten av byene våre.
|
|
|
#248 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Ben: Du vet lite om distriktene og kompetansen som finnes der, det er veldig, veldig tydelig! Og jeg fniser av fordommene og synsingen din og synes du er riktig så søt og sjarmerende. Men ikke særlig vis. |
|
|
|
|
|
#249 |
|
Peppy!
|
Du er veldig søt når du prøver deg på hersketeknikk, 007. |
|
|
|
|
|
#251 |
|
Mother of Dragons
|
Hvorfor vet han mindre enn deg om hvilke problemer som er i distriktene? Den skjønner ikke jeg. Blir man automatisk ekspert på distriktspolitikk dersom man ikke har naboer? Om man er bygdemenneske selv så vet man jo strengt talt ikke noe om andre småbygder enn den man selv har bodd i. Ben har bodd på landet,du har bodd på landet. Jeg kan virkelig ikke skjønne at det han sier er fordommer mens dine meninger er begrunnede sannheter, sånn uten videre.
|
|
|
#252 |
|
© All rights reserved
|
Men kjære deg da, dette har da ingenting med hersketeknikker å gjøre.
Jeg har enda ikke sett at BM har komt med noe seriøs og saklig kunnskap, men derimort en drøss med fordommer, synsing og vrøvl, som høyst sansynlig er preget av hans egen personlige, kjipe opplevelser fra bøgda. Du viser tydelig at du har en viss kunnskap om det du snakker om (uten at jeg dermed er enig med deg, bare så det er sagt), og derfor klarer jeg ikke helt å ta BM alvorlig. Sorry. |
|
|
|
|
|
#253 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?BM: Det finnes mange høykompetente miljøer rundtforbi Norges land, altså, der folk virkelig ønsker å bo, og skaper rike og god oppvekstmiljøer. Se på Stord (de kaller seg riktig nok "by", men det er de ikke. Det er bygdeland). De har et blomstrende høykompetent industrimiljø, med masse verdiskapning, kultur og hva har du. Høyskoler og generelt mange med høy utdanning (samt en masse folk med dyp fagkompetanse innen fag som spesialsveis, platearbeid, osv.). Det finnes mange i samme gata.
|
|
|
#255 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, og noen av disse stedene vil da være naturlige utgangspunkt for den sentraliseringen som trengs i Norge. Det fins også rikelig med steder som er eksempler på det motsatte, og de vil være glimrende utgangspunkt for nedleggelse og fraflytting. Sentraliseringen her i landet skjer faktisk uansett, det er, etter min mening, ikke ønskelig og heller neppe mulig å hindre eller bremse det i særlig grad, og det vil være en veldig fordel om vi begynner å legge opp politikken ut fra det slik at den kan styres i en hensiktsmessig retning i stedet for å fortsette å øse ut penger på et distrikts- og landbruksprosjekt som er dødfødt og som skulle vært avsluttet for lenge siden.
Det er ikke sikkert jeg er fullt så traumatisert som noen her later til å tro da, og det er minst like tåpelig og unyansert å påstå at alle distrikter består av trygge, velfungerende, barnevennlige, høykompente småsamfunn der alle er velkomne og innbyggerne lever i fred og harmoni med hverandre og naturen og som ingen noen gang kunne tenke seg å flytte fra. |
|
|
|
|
|
#256 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Det er mange steder som er bærekraftige i massevis uten å være storbyer altså. Mens det også er en hel del steder som holdes ekstremt kunstig i live og hvor hjørnesteinsbedriften ser ut til å være biblioteket. Er et sted oppe og går så er jo det supert. |
|
|
|
#257 |
|
Passiv
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Hehe - jeg får bilder av den lille byen Eureka i hodet av dere, Poly og BM. |
|
|
|
#258 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Altså, dette blir like vanskelig som det "distriktspolitikk" alltid blir. For man klarer aldri helt å skille temaene fra hverandre.
|
|
|
#259 |
|
Shake it out!
|
Da må du ikke skyte budbringeren, det var ikke mine ord, men vår legekompis
|
|
|
#260 |
|
can-jur
|
Sv: Hva er dine tre hjertesaker?Jeg kjenner innimeg at jeg blir litt skeptisk nå.
|
|
![]() |
|
|