Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-09, 16:40   #41
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men kan du ikke skrive et brev til rektor og si at det har vært en diskusjon angående dette regnestykket og at du ønsker deres offisielle svar på regnestykket, med rektors underskrift og skolens brevhode.

Så er det bare å sende en kopi til avisene.

Jeg ga meg da det sto igjen. Jeg har hatt en lærer før som tok det ut på ungen at hun ikke likte mora. Og denne læreren her hadde nøkkelknippe med Jesus på så jeg feiga ut til slutt. (Absolutt ikke WWED. )

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:41   #42
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde sikkert sendt en mail til rektor.

Gammel 02-09-09, 16:42   #43
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Her i kommunen er det jo en del ting på gang, nå i disse valgtider. Eiendomsskatt som skal økes eller ikke. Det er vel sagt at uten økning kuttes så og så mye i skolene. Det vi kanskje alle burde tenkt mer over er at det som da skjer, er at det er all ekstra støtte som settes inn til de som trenger det som ryker først. For klasseromsundervisningen er jo garrantert.
Så hvert kutt i skole, er kutt fra de som trenger det mest! Horribelt!!!
Og jeg ble i går fortalt at det er kommet kutt i det beløpet skolene har for å leie innvikarer, fra en ramme på 6 % til 5 %. Det utgjør en del, og fører derfor til at det ofte ikke leies inn vikarer, men at det i steden taes av de lærerene som skulle hatt ekstra ressurser til å følge opp den enkelte elev med spesielle behov. Så de timene går ut.

Vår kommune er vel og en av de som bruker minst pr hode i grunnskolen i forhold til andre skoler hører jeg...

Mon tro situasjonen om ett par år...

Gammel 02-09-09, 16:42   #44
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Godt eg ikkje er for gammal til å lære

Kjem sikkert borti matte gjennom studiet mitt, og der kan slike ting som dette bli ganske så ille om ein ikkje får det rett.

*skriver ned*

Gammel 02-09-09, 17:19   #45
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er horribelt at det kuttes i skolen.

"Alle" vet vel at norsk skole bør være et satsningsområde som har stort potensiale, og er ikke ungene våre fremtiden til Norge?

Av og til lurer jeg virkelig på hvorfor vi ikke lager en skikkelig god norsk grunnskole hvor ikke lærere er overarbeidet og ressursene alltid for knappe. Jeg kan tilogmed driste meg til å foreslå litt oljepenger til formålet, for hvordan den bruken kan "overopphete" økonomien kan jeg virkelig ikke forstå.

Jeg lurer på om privatisering snart er eneste løsningen, at det faktisk MÅ reell konkurranse til for det offentlige, for å se at det går å drive god skole på en mer effektiv måte med de samme ressursene.

Et av verdens rikeste land... tragisk at det skal være slik.

Gammel 03-09-09, 00:47   #46
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Hva med å bruke av kulturpotten for å bedre utdanningen til de små?

(Eller er det like fp-korrekt å nevne, som å banne i kirka? )

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 01:10   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smilefjes: ER DET MULIG? Jeg vet ikke i hvilken vinkel jeg hadde klikka om det der var mine barns skole. Hvem vet, kanskje det er like ille hos oss...

Da jeg var 9 og hadde skrevet stil, hadde jeg en av mine få skrivefeil. Jeg hadde skrevet blanDt. Og min lærer som var vant til at jeg skrev riktig, adopterte straks den skrivemåten , jeg måtte gi beskjed hjemmefra om at jeg hadde skrevet feil og at det hadde smittet. Jaja liksom.

Det eneste jeg har moret meg over så langt er uttrykket "høyfrekvente ord". For meg er det nemlig noe helt annet enn det åpenbart betyr i den sammenhengen det står. Men nå har vi bare kommet til 2. klasse.

*dette var en avsporing. Jeg synes også det er horribelt hvis kvalifisert arbeidskraft ikke foretrekkes pga pris*.

Gammel 03-09-09, 01:13   #48
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

*dette var en avsporing. Jeg synes også det er horribelt hvis kvalifisert arbeidskraft ikke foretrekkes pga pris*.

Men de har jo et budsjett å forholde seg til.
Det finnes jo ikke penger til det. Desverre.

Så et sted må jo pengene tas fra, om skolene skal ha mer å rutte med.
Spørsmålet blir hvor.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 01:16   #49
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare spørre: Har de virkelig lov til å ansette noen som er dårligere kvalifisert enn deg?

Gammel 03-09-09, 01:18   #50
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Men de har jo et budsjett å forholde seg til.
Det finnes jo ikke penger til det. Desverre.

Så et sted må jo pengene tas fra, om skolene skal ha mer å rutte med.
Spørsmålet blir hvor.

Ja, jeg forstår det. Og jeg skjønner at man ikke ansetter overkvalifisert arbeidskraft, men hvis man foretrekker ufaglærte fremfor utdannede blir det som om man på sykehus foretrekker medisinstudenter fremfor spesialister.

Avsporing igjen: Det er egentlig litt rart om man skal få like stor uttelling for all utdanning på alle klassetrinn. Får man det? Jeg tenker - hovedfag i matematikk er et stort pluss i VGS og bør definitivt gi uttelling. Men jeg forstår jo hvis vedkommende skal ha like stor uttelling for dette i barneskolen at rektor rynker litt på nesen over å måtte betale for noe man ikke har bruk for.

Gammel 03-09-09, 06:44   #51
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Kommer helt an på hvem du spør. Lærerne til sønnen min mener det er femten, jeg ville sagt ni. Erfaringsmessig kan det hende læreren til sønnen blir forbannet hvis man hevder det er ni selvom læreren er uenig. For i Norge leser man altså fra venstre mot høyre og da må man gjøre det.

Sånn sett er 2*3+3 ikke det samme som 3+2*3 og dette et av få addisjonsstykker hvor leddenes rekkefølge ikke er tilfeldig. Og om man substituerer 2-tallet med bokstaven a eller frukten banan for å vise bedre så blir læreren kort og godt ufin. :erfart:

Og jeg måtte nettop forklare tieroverganger for spesiallæreren på trinnet jeg jobber. Elevene går i femte.... Gjett om jeg har tatt det opp med rektor....

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 09:08   #52
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Kommer helt an på hvem du spør. Lærerne til sønnen min mener det er femten, jeg ville sagt ni. Erfaringsmessig kan det hende læreren til sønnen blir forbannet hvis man hevder det er ni selvom læreren er uenig. For i Norge leser man altså fra venstre mot høyre og da må man gjøre det.

Lurer på hva læreren mener om 3 + 2/3. Eller kanskje han holder seg langt unna sånne tvilsomheter som ... brøk. (Que skummel musikk)

"Die Ganzen Zahlen hat der liebe Gott gemacht, alles andere ist Menschenwerk."

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 09:12   #53
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Lurer på hva læreren mener om 3 + 2/3. Eller kanskje han holder seg langt unna sånne tvilsomheter som ... brøk. (Que skummel musikk)

Du er visst ganske ny her du, men jeg tror jeg liker deg likevel.

Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 09:19   #54
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jepp, me too.

Gammel 03-09-09, 09:21   #55
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jepp, me too.

Og jeg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 10:08   #56
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Sånn går det når blårussen får styre er jeg redd....

Den bør du argumentere litt for.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 11:06   #57
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Litt på sidelinjen. De skolene som jeg har vært borti, to stk til nå. Har virkelig satset på gode lærere, ser det ut til. Den ene skolen har sågar ansatt en bibliotekar og en kokk slik at alle skal få mulighet til å kjøpe ordentlig mat i kantinen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 13:18   #58
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg må bare spørre: Har de virkelig lov til å ansette noen som er dårligere kvalifisert enn deg?

"Det legges vekt på personlig egnethet". Da kan de ansette hvem de vil. Og hvis det faktisk var personlige egenskaper som gjør at jeg ikke blir prioritert så hadde jeg ikke mukket. Men det sier jo noe når jeg har god egnethet så lenge det er noen andre som tar regninga.

Jatta jatta, jeg kunne sikkert dratt inn fagforening og styr og ståk, men jeg gidder ikke sloss for et 12% engasjement eller noen løsvikartimer. Det er tendensen og mønsteret som bekymrer meg. Særlig når jeg får inntrykk av at det faktisk er vanlig i hele Norge.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, jeg forstår det. Og jeg skjønner at man ikke ansetter overkvalifisert arbeidskraft, men hvis man foretrekker ufaglærte fremfor utdannede blir det som om man på sykehus foretrekker medisinstudenter fremfor spesialister.

Avsporing igjen: Det er egentlig litt rart om man skal få like stor uttelling for all utdanning på alle klassetrinn. Får man det? Jeg tenker - hovedfag i matematikk er et stort pluss i VGS og bør definitivt gi uttelling. Men jeg forstår jo hvis vedkommende skal ha like stor uttelling for dette i barneskolen at rektor rynker litt på nesen over å måtte betale for noe man ikke har bruk for.

Matteeksemplet til SF viser vel med all tydelighet at alle skoler bør ha minst en ansatt som faktisk kan fagene. På samme måte som de også bør ha noen som er gode på spesialpedagogikk og noen som er gode til å lære bort svømmeferdigheter. Et lærerkollegium bør settes sammen basert på hvilke kunnskaper, egenskaper og erfaringer man har bruk for på den skolen, ikke hva de forskjellige skal ha i lønn.

Gammel 03-09-09, 13:42   #59
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Det kommer an på tror jeg. Jeg vil anta at om man skriver 3+2/3 så blir det kanskje riktig siden brøken vil oppfattes som ett og samme tall. Men skriver man 3+2:3 så vil jeg tro vi raskt ender med 5/3 her ja.

Jepp, me too.

Og jeg også. Dette er stilmessig inngang på fp.

Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 15:35   #60
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Jepp, me too.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Og jeg.

Og jeg også. Dette er stilmessig inngang på fp.

Åh... jeg blir helt flau jeg... <snufs>

(Takk for tilliten, skal prøve å leve opp til den :-)

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.