Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld
Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
Så vidt jeg har skjønt har lærerhøyskolene mer bruk av fellespraksis. Dvs at noen av dem som går ut fra lærerhøyskolene knapt har fått forberede og gjennomføre en hel undervisningstime alene før de står der i en ny jobb og har eneansvar for 30 elever 6 timer om dagen. Fritt fram til å rette på meg, det kan være bare løse rykter.
Jeg retter gjerne litt på deg 
Ja, man har praksis i grupper, men det er ikke slik at alt man gjør gjøres i fellesskap. Det stilles også andre krav til praksis for en fjerdeårsstudent enn til en førsteårsstudent. Man skal planlegge og gjennomføre undervisning alene, og man skal også ha eneansvar for noen hele dager i løpet av praksisen. Man observeres av øvingslærer og medstudenter og får tilbakemelding fra dem i etterkant. Når man ikke selv har undervisning observerer man den som underviser og elevene, og det er også lærerikt. Jeg føler absolutt ikke at det er på området planlegging og gjennomføring av undervisning man får for lite øvelse i løpet av utdanningen.
Når det gjelder skole-hjemsamarbeid, årsplanlegging, hva man gjør ved mistanke om problemer hjemme, samarbeid med PPT og andre eksterne instanser, problemadferd etc. blir det dessverre alt for tilfeldig hva man kommer borti i løpet av praksis, og det er alt for lite vektlagt i undervisningen på høyskolen også.
Et turnusår kunne kanskje vært lurt, men jeg tenker at en fadderordning på arbeidsplassene kunne vært vel så bra. Man vil da kunne gjøre en selvstendig jobb, men ha en erfaren lærer som veileder og kunne ta opp aktuelle problemer og situasjoner med veilederen ved behov.