Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-09, 09:52   #11
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Jeg er egentlig enig med deg her altså, Karamell. Jeg synes det er forferdelig at man som nyutdannet blir kastet ut i en ny jobb uten noen som helst form for opplæring. I hvilke andre jobber blir man det egentlig? Man må lære ting "the hard way", det er sikkert. Jeg er personlig meget glad for at jeg ikke hadde et TV-kamera i nakken da jeg hadde mine første gymtimer som nyutdannet i klassen ingen andre ville ha.

Ehhh, det er da veldig, veldig vanlig i mange jobber. Jeg hadde null form for opplæring da jeg begynte i min første jobb etter siv.ing.studiet, og ble kastet direkte til ulvene da jeg begynte å jobbe. Det var ikke spesielt behagelig å ha en lærekurve som er så bratt at man føler det er en vegg, men at dette gjelder kun lærere er jo ikke sant. (Og ja, jeg er ekstremt glad jeg ikke hadde kamera på meg det første halve året i ny jobb.)

Men mangel på praktisk erfaring er en av de tingene jeg reagerte på da jeg så serien, og nevnte det til min mann at lærerstudiet burde utvides med et år hvorav et av årene var praksis i skolen, litt sånn som legene har praksisår nest siste året av studiet. Det å få være med på planlegging, gjennomføring av foreldresamtaler (den foreldresamtalen han nyutdannede hadde med foreldrene var jo bare fæl) og andre ting man kun lærer gjennom å faktisk gjøre det selv kunne med fordel vært en større del av utdannelsen. For til forskjell på min første jobb, hvor det i stor grad gikk ut over meg selv når jeg feilet (for da fikk jeg pes fra min overordnede og måtte jobbe døgnet rundt for å fikse det) så går mangel på erfaring ikke bare ut over læreren, men i meget stor grad ut over elevene. Og det er jo slettes ikke bra.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:01.