Sv: Lærerne - en ny tv-serie i kveld
Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.
Når det gjelder skole-hjemsamarbeid, årsplanlegging, hva man gjør ved mistanke om problemer hjemme, samarbeid med PPT og andre eksterne instanser, problemadferd etc. blir det dessverre alt for tilfeldig hva man kommer borti i løpet av praksis, og det er alt for lite vektlagt i undervisningen på høyskolen også.
Et turnusår kunne kanskje vært lurt, men jeg tenker at en fadderordning på arbeidsplassene kunne vært vel så bra. Man vil da kunne gjøre en selvstendig jobb, men ha en erfaren lærer som veileder og kunne ta opp aktuelle problemer og situasjoner med veilederen ved behov.
Dette synes jeg er vesentlig, det er ofte et skremmende lavt kunnskapsnivå hos lærere om dette. Liten eller fraværende fordypning i ulike typer sosioemosjonelle vansker mener jeg er en av årsakene til dette. Utdanningen tar rett og slett ikke høyde for at denne type problematikk har eksplodert i dagens enhetsskole.
Turnusår høres veldig lurt ut. Det er mange nyutdannede som får seg et realt sjokk når de kommer ut i jobb.
Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.
Vi har en sånn fadderordning. Nyansatte får en kontaktperson på samme arbeidsrom som setter dem inn i hvordan ting funker hos oss. Selv når man har lang erfaring, kan det være veldig forskjellig kultur og praksis fra skole til skole. Dette gjelder særlig "byråkratiske" ting - praksis for bruk av skjemaer, møter osv.
Fungerer ordningen hos dere?
Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.
Jeg kjenner en nyudannet lærer som nå etter 2 uker i jobb fikk en vanvittig incestsak dumpet i fanget. Rimlig tøft, for sånt lærer man ikke så mye om på lærerskolen. Selv jeg, men 9 års erfaring ville hatt trøbbel med den. Tenk om man hadde erfarne lærere som kunne komme med innspill på undervisningsopplegg og alt det andre første året man er i jobb. Jeg er helt sikker på at mine to første år i læreryrket ville blitt helt annerledes. Det er ikke lett å bli trodd når man er fersk og ny....
Enda et område som burde vektlegges mer på høyskolen. Det er skremmende nok svært mange jenter og ikke minst gutter dette gjelder. På høyskolen læres jo knapt begrepene innen denne type tematikk, desverre.
Fikk denne læreren hjelp og støtte i kollegiet/ledelsen til håndtering av saken?
|