Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolemat - Poll lagt til

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Redusere barnetrygden med 200 for frukt og et varmt måltid på skolen?
Ja 119 79,87%
Nei 30 20,13%
Deltakere: 149. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-09, 22:15   #81
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolemat - Poll lagt til

Opprinnelig lagt inn av Kallisti, her.

Nei, det er formueskatten absolutt ikke. Noen av oss har jo programfestet å bruke noen milliarder derfra til en statlig likelønnspott, og det er jo unektelig en glimrende idè. Til gjengjeld synes jeg den fungerer godt som bilde på rettferdig fordelingspolitikk. Andre partier,som Venstre kommer jo aldri i posisjon til å forhandle om slike saker en gang - hverken i sosial fordelingspolitikk eller i miljøsaker

NOEN syns at formuebeskatningen er en særs uhensiktsmessig skatt som rammer kreti og pleti, kan være spikeren i kista for bedrifter som sliter i vanskelige tider og skader verdiskapningen. Jeg misliker sterkt både tanken bak og effektene av den.

:digresjon:

Gammel 27-08-09, 10:53   #82
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, et felles skolemåltid hadde vært fine greier.

Gammel 27-08-09, 21:58   #83
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skulle gladelig betalt kr 200,- og gjerne mer også!

Gammel 28-08-09, 11:43   #84
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Klart ja! Så klart bør den være sunn, men det viktigste er faktisk at det blir tilbudt mat ungene blir mett av. Så får i vertfall ungene som har stått opp selv, som kommer uten niste, med ugreidd hår og den skitne buksa fra i går, ett godt måltid den dagen. Vi andre klarer vel å sørge for at ungene våre får sunne, lavkarbo måltider hjemme resten av døgnet...

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:57   #85
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Nei. Og det mest fordi jeg ikke tror det vil la seg gjennomføre på noe skikkelig vis. Da med tanke på allergier, sunnhet og tidsbruk.

Gammel 28-08-09, 16:27   #86
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde gladelig gjort det.
Om maten er varm eller ikke spiller ingen rolle så lende det er sunn mat.
De kan jo fint variere mellom varm og kald mat også.

Gammel 28-08-09, 16:30   #87
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Nei. Og det mest fordi jeg ikke tror det vil la seg gjennomføre på noe skikkelig vis. Da med tanke på allergier, sunnhet og tidsbruk.

Godt poeng.

Gammel 04-09-09, 08:53   #88
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

For min del kan de fjerne hele barnetrygden (som jeg synes er ekstremt unødvendig som sådan) om det blir servert mat i skolen.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 22:38   #89
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ja, det ville jeg. Men det forutsetter at skolene fikk kantiner med skolert personale og det tror jeg ikke kan gjennomføres kun ved å redusere barnetrygden med 200,- i måneden.

For min del kunne de gjerne fjernet hele barnetrygden for å innføre et godt system for skolemat.

Og jeg syns også det hadde vært mest naturlig at barna fikk et varmt måltid midt på dagen når aktivitetsnivået er høyest. Jeg tror de trenger det mer da enn langt utpå ettermiddagen når alle endelig har somlet seg hjem fra jobb/skole og rukket å lage middag. Da nærmer det seg jo leggetid og hviletid likevel.

Signerer!

Men så er det jo det med at man overlater mer og mer til barnehage/skole noe som egentlig er vårt "område".
Vi kjøper oss ut for at vi skal slippe å lage gode sunne matpakker til våre barn..

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 22:48   #90
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dersom maten var sunn - ja.

Japp!

Det hadde nok vært veldig lurt.
Noen foreldre sender med ungene mye rart i matpakka..

Gammel 05-09-09, 21:31   #91
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Skal det gjennomføres, må skolenes budsjetter dobles, det koster enormt mye i drift og innkjøp, og i tillegg må alle skoler (som Kasia nevnte) ha kantiner som har plass til elever og råd til sunn mat. På skolebesøk i Sverige fikk vi se budsjettene og det var dobbelt av vårt på en like stor skole. 200 pr måned i trekk fra barnetrygden vil neppe finansiere det.

Sunn skolemat er jeg for, men tror kanskje det hadde vært enda bedre om elevene kunne komme tidlig å få en skikkelig frokost før skoledagen staret.

Gammel 08-09-09, 12:10   #92
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kunne godt betalt for skolemat ja.

Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 14:03   #93
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nei. Dette hadde ikke vært gjennomførbart for 200 kr i måneden.

Det ville krevd egne ansatte, utbygging av kjøkken-fasiliteter og spisesal, og alt dette vil koste mye mer enn 200 kr i måneden pr. elev. Man måtte tilberedt ulike typer mat, av hensyn til allergi og religion, smak og behag.

Dessuten har jeg ingen tro på at et slikt tiltak ville vart over tid. I en oppstartfase ville noen skoler og kommuner strukket seg langt og prøvd å overgå hverandre i sunn og god mat. Men over tid ville også dette vært gjenstand for kommunal innsparing, og til slutt ville vi endt med en løsning hvor ungene fikk utdelt et par tvilsomme brødskiver i plastfolie.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 14:07   #94
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Skal det gjennomføres, må skolenes budsjetter dobles, det koster enormt mye i drift og innkjøp, og i tillegg må alle skoler (som Kasia nevnte) ha kantiner som har plass til elever og råd til sunn mat. På skolebesøk i Sverige fikk vi se budsjettene og det var dobbelt av vårt på en like stor skole. 200 pr måned i trekk fra barnetrygden vil neppe finansiere det.

Sunn skolemat er jeg for, men tror kanskje det hadde vært enda bedre om elevene kunne komme tidlig å få en skikkelig frokost før skoledagen staret.

Og når de først får frokost og lunsj der, så kunne de vel bare fått middag og leksehjelp og fritidsaktiviteter inkludert, og strengt tatt hadde det vel vært bedre om de overnattet der også? Så trengte vi ikke bekymre oss over at noen foreldre kanskje ikke er kompetente til å hjelpe med leksene, ikke får ungene i seng tidsnok om kvelden, eller ikke lager sunn middag fra bunnen av?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-09, 08:33   #95
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For å ta hovedspørsmålet - trekk i barnetrygd for mat i skolen så er jeg ikke for det. Hva med dem som går på privatskole? Er det da mindre barnetrygd for alle fra 0 - 16 år (eller når den faller vekk)?

Dersom det skal innføres mat på skolen, må skolenhverdagen legges opp annerledes. Lengre skoledager med større pause midt på dagen for spising. Matinnhold? Vet ikke helt - en blanding av smørelunsj og noe varmeretter/grønnsaker? Litt valgfrihet til ungene? Jeg ser for meg at det da må bygges kantiner ved skolene for at dette skal fungere. Det er vel slik det er i det store utland? Eller her det kun på film det er slik

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.