Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-09, 15:24   #81
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså, ikke med tanken på at du skal bli lærer.

Men, tenk, det FINNES sånne lærere på skolene, altså?? Som ikke kan helt BASAL matte? Det er jo helt FORFERDELIG!!

(Beklager de store bokstavene, men jeg trengte dem. )

Ja, det er helt forferdelig.

Det er flaut rett og slett.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 15:34   #82
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Jeg har opplevd det samme som deg, Gajamor. Så lenge skolene (jeg jobbet i videregående) kun ansetter folk i max. 1 år om gangen, slipper de fint utenom alle kravene til ansattes utdanning. Velkommen inn som vikar til studenter som strøk på bachelorfag og mistet studieretten i et semester !

Det er forventning om kompetanseløft, ja, men i praksis får ansatte ikke støtte til det (jeg skrev min historie i pedagogforumet), og er man ikke fastansatt risikerer man å miste årsvikar-jobben når man blir for dyr. Fastansatte adjunkter, mange med lang fartstid og mye sideutdanning (og en mega albatros over seg fordi de aldri leverte hovedoppgaven...), oppfordres til å "øke deres kompetanse" ved å ta mastergrad i fritiden.

I tillegg gjør det evig store behov for norsklærere, at språklærere uten norsk i fagkredsen har vanskelig ved å slippe til, uansett hvor godt kvalifisert de er. Den nestsiste skolen jeg jobbet på, f.eks., hadde (bortsett fra meg med mitt snåle lingvistikk hovedfag) kun språklærere med norsk i fagkredsen, og de fleste hadde faglig hovedtyngde på norsk. Dette er også med til å gjøre, at det sees veldig få fastansatte utenlandske faglærere i norske skoler. Hvilket igjen er uheldig for barn med utenlandsk bakgrunn, siden de ser at faglærerne er norske, og renholderne utenlandske, og at språklige "norskingfeil" straffes mindre hårdt i bedømmelsene fordi lærer og sensor oppfatter dem som mindre kommunikasjonsforstyrrende en feilene som de lager.

Nå er det også forskjell på skolene, da. Så det er min erfaring at man selv som "overkvalifisert" godt kan slippe til, bare man klarer å få tak i de riktige skoler og riktige personer. Og er man først inn, så er det bare å seile på det !

Om ikke annet, kan man bli forsker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.