Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Aleneforeldre og foreldremøter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-09, 11:47   #161
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aleneforeldre og foreldremøter

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

him - jeg tror ingen er uenige i at det er smart å gjøre det man kan for å bygge nettverk.

Det er mer holdningen rundt de som ikke greier det man reagerer på.

Der synes jeg smilefjes satte fingeren på hvorfor i hvert fall jeg reagerte ganske sterkt på rine sin uttalelse. Faktisk så sterkt at jeg måtte gi henne en . Å uttale seg såpass unøyansert om en såpass personlig ting som det med nettverk er, egner seg i beste fall ikke i en slik setting som denne tråden.

Jeg ser at noen mener at det går sport i å misforstå rine, og da blir jeg rett og slett ganske oppgitt. Perception is reality, og hvis så mange som har reagert i denne tråden her reagerer, så kanskje den som kom med utsagnet burde gå i seg selv og vurdere om det kanskje kunne vært gjort på en annerledes måte.

Selvsagt er det beste å ha et nettverk som kan avlaste en, og selvsagt skal en forsøke å komme på foreldremøter (som jeg antar er grunnen til at rine reagerer så sterkt på dette, for hun sitter på andre siden når det gjelder foreldremøte og vm i dårlige unnskyldninger for ikke å komme), men i mange tilfeller er det ikke enkelt-penkelt å skaffe barnevakt i løpet av kort tid, og det gjerne til tross for at nettverket er på plass.

Gammel 08-09-09, 11:47   #162
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kif:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 11:53   #163
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Nei, den tror jeg ikke er halal, Kif.

Jeg er uenig hvertfall.
Jeg er enig i at man bør ha et nettverk, slik at barna kjenner andre voksenpersoner enn bare moren, men det kan like gjerne være onkel, en mannlig venn, eller noen andre som moren omgåes.

En annen ting er at barna jo har en far fra før, og hvis denne er delaktig i barnas liv så får barna kjennskap til menn via han.

Jeg synes ikke man skal strekke seg noe lengre for å få partner bare fordi man har barn. Men man skal strekke seg etter at andre voksenpersoner kan bli en del av barnets liv. Et barn som bare kjenner en voksenperson, nemlig mora har for lite nettverk.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 11:57   #164
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Fikk ikke lov å grønnprikke deg, Kif, men jammen hadde jeg lyst !

Gammel 08-09-09, 11:59   #165
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Hmmf.
Og jeg gikk fem på.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:00   #166
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Hva med å forsøke å ta inn over seg at du åpenbart har såret mange, og at det kanskje ikke bare skyldes deres manglende evne til å lese?

Dette er en god tanke. Hvis mange leser en tekst og de aller fleste av disse oppfatter teksten på samme måte - som muligens avviker fra det forfatteren mente - så er det ikke sikkert at forfatteren har fått frem sitt budskap godt nok.

Jeg mener det skyldes at folk drar personlige ting inn i tråden og føler at jeg snakker om dem. Selvfølgelig er det ikke nødvendig å "gni det inn" at det er nødvendig med nettverk, men når så mange reagerte på det første utsagnet mitt, ble jeg faktisk nødt til å skrive det flere ganger. Jeg gidder ikke ta forbehold om at noen kan føle seg støtt over det jeg skriver. I mine øyne blir det rart å bli så såra og vonbroten over at andre (ukjente mennesker) uttaler seg om en generell sak. Jeg har f.eks slitt som pokker med ammingen, begge gangene. Mye gråt og tenners gnissel før jeg måtte gi opp hele greia forholdsvis tidlig. Selvfølgelig var det kjipt å sitte på helsestasjonen og se alle de andre amme i vei, høre alle prate om hvor viktig det er å amme, lese i avisen at barn som blir ammet blir smartere, mindre syke osv. Poenget er at så lenge jeg vet at jeg har gjort alt som står i min makt for å prøve å få til den beste løsningen for barna mine, så bør jeg ikke ha dårlig samvittighet. Alle vet at det er viktig å amme, alle vet at det er viktig med et nettverk (og man bør strekke seg langt for å få begge deler til) men av og til går det bare ikke.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Forferdelig unødvendig. Det å karakterisere andre på denne måten synes i alle fall ikke jeg er OK.

Jeg har ikke for vane å karakterisere andre på den måten, det tror jeg du vet, men jeg gidder ikke alltid å legge fingrene imellom med Sitron alltid. Hun er generelt krass og ubehagelig med meg (og mage andre). Vet at noen synes det er et "sjarmerende image", men jeg synes ikke det.

him - jeg tror ingen er uenige i at det er smart å gjøre det man kan for å bygge nettverk.

Det er mer holdningen rundt de som ikke greier det man reagerer på.

Jeg har ikke sagt at folk som ikke har et nettverk har slappe holdninger, tror ingen har sagt det i denne tråden. Jeg har sagt at man bør strekke seg langt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:06   #167
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

En annen ting: klart mange aleneforeldre (de fleste) ikke har en partner eller samboer, men jeg mener at folk med barn faktisk må sørge for å skaffe en. Det er utrolig viktig, både for en selv og for barna. "Jeg har ingen mann", er ingen unskyldning i min bok. (Med mindre man er gørrstygg da.)

Jeg mener man bør strekke seg langt for å få en partner når man har barn (det er viktig uansett, egentlig) Men klart, vet man at man har prøvd alt, og ingen har lyst til å bli kjærester med en, da er det jo ikke så mye mer man kan gjøre.

Jeg vil bare gjenta at jeg mener at folk bør strekke seg langt for å skaffe seg en mann når man har barn. Jeg har aldri sagt at det er noe alle kan klare. I noen tilfeller er det umulig, (de er få, tror jeg) andre ganger er det vanskelig, men mange ganger er det jo mye opp til en selv også.

Var den kosher, eller?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:10   #168
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg mener det skyldes at folk drar personlige ting inn i tråden og føler at jeg snakker om dem. Selvfølgelig er det ikke nødvendig å "gni det inn" at det er nødvendig med nettverk, men når så mange reagerte på det første utsagnet mitt, ble jeg faktisk nødt til å skrive det flere ganger. Jeg gidder ikke ta forbehold om at noen kan føle seg støtt over det jeg skriver. I mine øyne blir det rart å bli så såra og vonbroten over at andre (ukjente mennesker) uttaler seg om en generell sak. Jeg har f.eks slitt som pokker med ammingen, begge gangene. Mye gråt og tenners gnissel før jeg måtte gi opp hele greia forholdsvis tidlig. Selvfølgelig var det kjipt å sitte på helsestasjonen og se alle de andre amme i vei, høre alle prate om hvor viktig det er å amme, lese i avisen at barn som blir ammet blir smartere, mindre syke osv. Poenget er at så lenge jeg vet at jeg har gjort alt som står i min makt for å prøve å få til den beste løsningen for barna mine, så bør jeg ikke ha dårlig samvittighet. Alle vet at det er viktig å amme, alle vet at det er viktig med et nettverk (og man bør strekke seg langt for å få begge deler til) men av og til går det bare ikke.

Jeg har ikke for vane å karakterisere andre på den måten, det tror jeg du vet, men jeg gidder ikke alltid å legge fingrene imellom med Sitron alltid. Hun er generelt krass og ubehagelig med meg (og mage andre). Vet at noen synes det er et "sjarmerende image", men jeg synes ikke det.

Jeg har ikke sagt at folk som ikke har et nettverk har slappe holdninger, tror ingen har sagt det i denne tråden. Jeg har sagt at man bør strekke seg langt.

Det var dine holdninger det ble referert til - ikke de som manglet nettverk sine.

Og om andre får til amming skal du ikke reagere. Men om de sitter ved siden av deg som ikke får det til og sier at hadde alle som sier de ikke får det til bare virkelig prøvd slik man bør når man har barn så hadde de fått det til - da burde du fått bli sur.

Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:13   #169
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå var dette også en tråd om en personlig erfaring i utgangspunktet hvor det var klart flagget at et nettverk som innbefatter barnevakt ikke var noen selvsagt tilgjengelig ting. Jeg skjønner at du mener at det er dumt å dra personlige erfaringer inn i en tråd med en generell diskusjon, men det kan bli minst like galt, om ikke verre, å dra generelle holdninger inn i en tråd som i utgangspunktet var basert på en personlig erfaring fra en bestemt.

Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:20   #170
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gidder ikke ta forbehold om at noen kan føle seg støtt over det jeg skriver.

Det forklarer en hel del, i grunnen.

Sitat:

I mine øyne blir det rart å bli så såra og vonbroten over at andre (ukjente mennesker) uttaler seg om en generell sak. Jeg har f.eks slitt som pokker med ammingen, begge gangene. Mye gråt og tenners gnissel før jeg måtte gi opp hele greia forholdsvis tidlig. Selvfølgelig var det kjipt å sitte på helsestasjonen og se alle de andre amme i vei, høre alle prate om hvor viktig det er å amme, lese i avisen at barn som blir ammet blir smartere, mindre syke osv. Poenget er at så lenge jeg vet at jeg har gjort alt som står i min makt for å prøve å få til den beste løsningen for barna mine, så bør jeg ikke ha dårlig samvittighet.

Og du ville syntes det var helt ok om folk sa til deg at alle kan klare å amme hvis de virkelig går inn for det, eller at de som sliter med ammingen neppe har prøvd hardt nok, og at man ikke kan ha noen videre forståelse av hvor viktig amming er når man velger å gi opp eller begrense ammingen?

Å, kom igjen! Det var ord for ord det du selv skrev. Hvis du syns dette var teit, er det fordi teksten var teit i utgangspunktet.

Gammel 08-09-09, 12:20   #171
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine: når det etter mange innlegg hvor det skrives om at det ikke er bare-bare å få barnevakt for å gå på foreldremøte kommer et innlegg som poengterer at det er den enkeltes ansvar å skaffe seg et nettverk når man har barn, synes jeg ikke det er så rart om noen tolker deg dithen at de som blir hjemme fra foreldremøte fordi de ikke får barnevakt ikke har vært gode nok på nettverksbyggingen. Og dermed føler seg tråkket på tærne.

Korte, hele setninger og punktum er forøvrig oppskrytt.

Gammel 08-09-09, 12:32   #172
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og du ville syntes det var helt ok om folk sa til deg at alle kan klare å amme hvis de virkelig går inn for det, eller at de som sliter med ammingen neppe har prøvd hardt nok, og at man ikke kan ha noen videre forståelse av hvor viktig amming er når man velger å gi opp eller begrense ammingen?

Det kan godt hende rine slett ikke ville tatt seg nær av noe slikt. Det er veldig stor forskjell på hvor personlig folk tar ting som i utgangspunktet er generelt formulert, og det å bruke "hva ville du følt, hvis ..."-forklaringen fungerer egentlig bare dersom den man bruker den på virker omtrent på samme måte som en selv.

Men det at rine selv ikke tar seg nær av en type uttalelser, er heller ikke noe godt argument for at ingen andre kan eller bør ta seg nær av slike. Det er snarere slik at det er nyttig for folk på begge sider av den skalaen å være klar over disse forskjellene, og ta dem med seg i senere treff med folk på motsatt side. De som veldig lett tar seg nær av ting og veldig ofte blir såret, vil ha nytte av å vite at det slett ikke er alt som er ment som personlige angrep, og å øve seg på å endre tolkningen sin slik at de ikke tar ting så personlig. Og de som er mer som rine, og ikke selv ville syntes generelle uttalelser var sårende, bør absolutt lære seg at andre kan oppleve ting som sårende likevel, og justere formuleringene sine ut fra det. Det er både høfligere og hjelper på kommunikasjonen.

Gammel 08-09-09, 12:35   #173
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...og der klarte jeg å grønnprikke Skilpadda to ganger. Ser ut som det er mulig hvis man bare gjør det tett nok - maskinen hang litt her, så jeg visste ikke om det første klikket var registrert, og klikket en gang til.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:36   #174
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det kan godt hende rine slett ikke ville tatt seg nær av noe slikt. Det er veldig stor forskjell på hvor personlig folk tar ting som i utgangspunktet er generelt formulert, og det å bruke "hva ville du følt, hvis ..."-forklaringen fungerer egentlig bare dersom den man bruker den på virker omtrent på samme måte som en selv.

Men det at rine selv ikke tar seg nær av en type uttalelser, er heller ikke noe godt argument for at ingen andre kan eller bør ta seg nær av slike. Det er snarere slik at det er nyttig for folk på begge sider av den skalaen å være klar over disse forskjellene, og ta dem med seg i senere treff med folk på motsatt side. De som veldig lett tar seg nær av ting og veldig ofte blir såret, vil ha nytte av å vite at det slett ikke er alt som er ment som personlige angrep, og å øve seg på å endre tolkningen sin slik at de ikke tar ting så personlig. Og de som er mer som rine, og ikke selv ville syntes generelle uttalelser var sårende, bør absolutt lære seg at andre kan oppleve ting som sårende likevel, og justere formuleringene sine ut fra det. Det er både høfligere og hjelper på kommunikasjonen.

Dette var da veldig konstruktivt og lite egnet til å holde fart i en krangel synes jeg?

Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:37   #175
Slettet bruker
Passiv

Standard

COOL!!! Jeg klarte FIRE. SP - sjekker du om de kom frem?

Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:37   #176
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig bra. For jeg får ikke lov til å prikke skilpadda.

Gammel 08-09-09, 12:39   #177
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Du har selvsagt helt rett, Skilpadda. :smilefjes helt uten ironi )

Gammel 08-09-09, 12:40   #178
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk to fra allium, men bare én fra smilefjes. Tror hun bare skryter for å smiske.

Gammel 08-09-09, 12:44   #179
Slettet bruker
Passiv

Standard

Øy - jeg sendte to til etter de fire og jo. Noen har TATT DEM!

Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:51   #180
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Nepotisme. Skal si at NOEN herinne er flinke på nettverksbygging !

Forøvrigt, Kif, så er du vel litt løs på tråden her. Skulle det ikke ha vært:

En annen ting: klart mange aleneforeldre (de fleste) ikke har en ektefelle eller au pair, men jeg mener at folk med barn faktisk må sørge for å skaffe en. Det er utrolig viktig, både for en selv og for barna. "Jeg har ingen mann", er ingen unskyldning i min bok. (Med mindre man er gørrstygg da.)

Jeg mener man bør strekke seg langt for å få en ektefelle når man har barn (det er viktig uansett, egentlig) Men klart, vet man at man har prøvd alt, og ingen har lyst til å bli ektefelle med en, da er det jo ikke så mye mer man kan gjøre.

Jeg vil bare gjenta at jeg mener at folk bør strekke seg langt for å skaffe seg en ektefelle når man har barn. Jeg har aldri sagt at det er noe alle kan klare. I noen tilfeller er det umulig, (de er få, tror jeg) andre ganger er det vanskelig, men mange ganger er det jo mye opp til en selv også.

Se, nå ble det først rigtig anstendig ! Se på kronprinsessen. Sliter hun med å skaffe barnevakt ? Nei vel. Og hun får sikkert heller ingen kjipe oppkald hvor hun blir minnet om sin "møteplikt" til foreldremøte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.