Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Må skolen være slik som den er nå?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-09, 18:06   #8
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må skolen være slik som den er nå?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Men nivåindeling må da være mer ideelt? Da tenker jeg i den forstand at man får oppgaver tilpasset den enkelte elevs nivå og på den måten kunne tilby ekstra hjelp for de som trenger det, og ekstre utfordringer for de som trenger det.

Ja, det er klart man skal tilby tilpasset opplæring, og det gjøres i alle fall der jeg jobber, men i ordinære timer. I hvor stor grad vi gjør det og om vi får det til i alle timene er et annet spørsmål. Jeg har som nevnt ikke så god erfaring selv med nivådelte grupper, og undersøkelsen jeg viser til finner altså ingen sammenheng mellom nivådelte grupper og økt læring.

Jeg tenker at det må ha noe å si hvor stort spriket er mellom de ulike nivåene også; det er vanskelig å tilby gode opplegg til en som ikke kan et ord engelsk og en klasse som allerede kan mye samtidig. Jeg har prøvd. Det vanskeligste var imidlertid at den svakeste eleven ikke orka å vente på hjelp til jeg var tilgjengelig, og dermed lekte klovn for resten av klassen mens han venta. Etter min (korte) erfaring gjelder det et fåtall. Problemet med at elevene aldri har møtt noen forventninger om forbedring er større.

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Når jeg kom på videregående nivå, så ble jeg helt overlykkelig over at jeg ble presentert overodnet mål for hvert fag, og ofte i hver eneste bok vi skulle gjennom. Jeg fikk en rettesnor på hva jeg skulle lære, og i det øyeblikket, så gikk jeg fra å se på skolearbeid som en uoversiktelig stor informasjonsmasse som jeg bare måtte pugge så godt jeg kunne og håpe det var godt nok, til å ha kontroll og oversikt over fagene og min egen læring. Det var en helt annen verden.

Dette er viktig, og jeg deler den erfaringen. Jeg hadde gode karakterer på ungdomsskolen, men jeg forsto aldri hva det egentlig var vi skulle lære. På videregående var det litt lettere.

Enda bedre kriterier for hva man skal kunne og for hvordan det skal vurderes er heldigvis noe vi jobber mye med om dagen! (Det hadde forresten hjulpet betraktelig om det ikke drøyde så lenge med enda bedre kriterier fra sentralt hold, så slapp alle skolene å utarbeide dem selv ...)

Matilda er aktiv nå   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:19.