Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Pulverheksa lærer barna å slanke seg

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-09, 10:39   #61
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke seg

Denne diskusjonen har jeg på en måte vært i før. I prinsippet synes jeg ikke at slanking er noe tema for 4-5-åringer. Snuppa er allikevel familiær med begrepet. Vi har forklart forskjellen på sunn og usunn mat, og konsekvensene av å bare spise usunt. Hun vet også årsaken til at jeg er overvektig. Men snuppa mi er jo ikke helt "normal". Hun fanger opp problemstillingen uten at vi forklarer, og spør og spør til vi kommer opp med et ordentlig svar.

Jeg vet ikke om jeg synes Pulverheksa-utsagnet var så ille. Drømmeprinsen fremstilles som overfladisk og forfengelig. Pulverheksa spiser kake med god samvittighet.

Gammel 10-09-09, 14:42   #62
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hun fanger opp problemstillingen uten at vi forklarer, og spør og spør til vi kommer opp med et ordentlig svar.

Sånn er det her også og da syns jeg det er ganske dårlig gjort å komme med et fordummende og halvt forklarende svar. Et ærlig og nysgjerrig spørsmål fortjener et skikkelig og riktig svar. Så får jeg heller leve med å ha et barn som vet en hel masse ting.

Jeg har kommet til at i stedet for å sensurere så er vi åpne for å forklare det meste, og det fungerer veldig greit her.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 15:18   #63
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Sånn er det her også og da syns jeg det er ganske dårlig gjort å komme med et fordummende og halvt forklarende svar. Et ærlig og nysgjerrig spørsmål fortjener et skikkelig og riktig svar. Så får jeg heller leve med å ha et barn som vet en hel masse ting.

Jeg har kommet til at i stedet for å sensurere så er vi åpne for å forklare det meste, og det fungerer veldig greit her.

Jeg er helt enig med deg, naturlig nok. Jeg har bare fått ganske mye pepper en gang før da jeg forklarte om hvordan vi har presentert mat, slanking og overvekt for snuppa.

Hun er bare 4 år, men skjønner uendelig mye mer enn man skulle tro.

Gammel 10-09-09, 15:42   #64
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Dei treng ikkje å vite kva pule er for noko heller, men dei veit det no likevel.

Atte de vet hva for noe?
Ingen av mine barn har (heldigvis) visst hva pule er da de var 4 år. Den eldste visste hvordan babyer blir til (de to yngste var noe eldre), men at det var det samme som å pule visste han ikke. Og det tror jeg ikke er allmennkunnskap blant 4-åringer heller.

Jeg har forøvrig ikke lest nevnte bok.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 16:15   #65
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

At noen kan være så overfladisk som Drømmeprinsen fremstår kan jeg heller ikke forstå at har noe og gjøre i en barnebok. Forhåpentligvis vil barna da forstå at denne karakteren er der for og lære dem at sånn skal man ikke være, men hva om de ikke oppfatter det da?

Gammel 10-09-09, 16:16   #66
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del syns jeg barnebøker som er totalt pedagogisk/politisk korrekte er drepende kjedelige.

En ting er at man godt kan sensurere direkte rasisme og diskriminering, men hallo - noe rom for fjollete vesner, slemme og snille sterepotyper må det da være? Gi unga litt kred - de skjønner mer enn hva man tror, i hvertfall om den som leser for dem legger litt innlevelse i hva de gjør.

Gammel 10-09-09, 16:18   #67
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg leste boka for Poden forrige jul, og det er faktisk den eneste vi har fra Pulverheksa. Jeg reagerte også på det Iset viser til, men jeg hadde ikke noen forutsetning for å forstå at Drømmeprinsen måtte sees i en spesiell kontekst da vi leste den.

Vi har og bare denne boken av Pulverheksa. Og jeg oppfatter Drømmeprinsen som overfladisk og dum, men det er jo ikke dermed sagt at min 4 åring gjør det samme.
Forstår ikke helt hva du vil fram til i den siste setningen din, mener du at du klarte forstå at han var overfladisk basert på den ene boken, eller mener du noe annet?

Gammel 10-09-09, 16:19   #68
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

At noen kan være så overfladisk som Drømmeprinsen fremstår kan jeg heller ikke forstå at har noe og gjøre i en barnebok. Forhåpentligvis vil barna da forstå at denne karakteren er der for og lære dem at sånn skal man ikke være, men hva om de ikke oppfatter det da?

Nei, guri, da får vi vel et kjempeproblem i fremtiden med at alle barn blir som Drømmeprinsen i Pulverheksa.

Ærlig talt. Det er mye barnelitteratur man må holde seg unna om man skal unngå dårlige forbilder altså. Det er ikke rent lite som inneholder en eller annen dårlig personlighet som gjør ting som ikke er egnet for barn. Og hva gjør man? Forklarer for barna hvordan det er vel. Forbereder dem på verden utenfor hjemmets fire vegger.

Gammel 10-09-09, 16:19   #69
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tror dere ærlig talt at barna oppfatter Drømmeprinsen som en helt, og dermed vil ut og "slanke seg for å bli vakre," siden han ikke vil ha kake? Eller ser de på ham som en dust som ikke vil ha den gode kaka, og heier på Pulverheksa som da får fler? Pulverheksa spiser da kaka med god samvittighet - og ikke nok med det - hun deler ut brus til småtrollene, eller hvem det måtte være.

Men det er helt sikkert brus uten sukker og skumle søtningsmidler.

Gammel 10-09-09, 16:21   #70
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Standard

Nei, guri, da får vi vel et kjempeproblem i fremtiden med at alle barn blir som Drømmeprinsen i Pulverheksa.

Heldigvis tror jeg ikke at det kommer til og skje.
Men liker tanken på at mine barn skal slippe og vite at så grunne folk finnes så lenge som mulig. :stikkerhodetisanden:

Gammel 10-09-09, 16:22   #71
Skvetten
Passiv

Standard

Ærlig talt. Det er mye barnelitteratur man må holde seg unna om man skal unngå dårlige forbilder altså. Det er ikke rent lite som inneholder en eller annen dårlig personlighet som gjør ting som ikke er egnet for barn. Og hva gjør man? Forklarer for barna hvordan det er vel. Forbereder dem på verden utenfor hjemmets fire vegger.

Hva med Donald da?
Det er ikke rent lite fysisk avstraffelse, gjerrighet, latskap, dårskap og jeg vet ikke hva. Ved siden av går han og halve Andeby uten bukse.

Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 16:22   #72
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er nok Farris.

Gammel 10-09-09, 16:23   #73
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Hva med Donald da?
Det er ikke rent lite fysisk avstraffelse, gjerrighet, latskap, dårskap og jeg vet ikke hva. Ved siden av går han og halve Andeby uten bukse.

Det sier jo litt når Ole, Dole og Doffen er de mest normale liksom.

Gammel 10-09-09, 16:24   #74
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Men tror dere ærlig talt at barna oppfatter Drømmeprinsen som en helt, og dermed vil ut og "slanke seg for å bli vakre," siden han ikke vil ha kake? Eller ser de på ham som en dust som ikke vil ha den gode kaka, og heier på Pulverheksa som da får fler? Pulverheksa spiser da kaka med god samvittighet - og ikke nok med det - hun deler ut brus til småtrollene, eller hvem det måtte være.

Tror ikke min sønn oppfatter han som en helt, nei. Opplevde det faktisk mer som om han syntes synd på ham fordi han ikke kunne ta seg en kake. Han oppfattet ham ikke som dum og fjollete, mer som noen han fikk medfølelse med.
Nei, det ble altså bare helt feil...

Gammel 10-09-09, 16:32   #75
Skvetten
Passiv

Standard

Det sier jo litt når Ole, Dole og Doffen er de mest normale liksom.

Innrømmer villig vekk at Plutte er fostret opp på lite pedagogisk litteratur og lærte tidlig om negergutter og hottentotter.

Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 16:33   #76
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Hva med Donald da?

Du glemte pappaen til Albert Åberg. Han røyker pipe inne.

Gammel 10-09-09, 16:34   #77
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og gir Albert saft på senga.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 16:35   #78
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Gammel 10-09-09, 16:39   #79
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 17:02   #80
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Siden det er så mange som misliker den boka her inne; vil dere selge den? Kunne godt tenkt meg et eksemplar.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.