Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

FrP-ballonger, AP-roser og annet valgmateriell

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-09, 21:35   #181
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FrP-ballonger, AP-roser og annet valgmateriell

Sitat:

Det finnes en ting jeg er veldig enig med Rødt i. Det er at det ikke burde være lov å bli millionær på å drive primære velferdstjenester som barnehage og sykehjem.

Ja, hvorfor i herrens navn ikke? Det viktigste er da at vi HAR gode velferdstjenester, og at vi har sikre arbeidsplasser og gode muligheter for å ha begge foreldre i arbeid. Mener du virkelig at man skal drive barnehage som et høyere kall?

:veldig forvirret:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:53   #182
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Mener du virkelig at man skal drive barnehage som et høyere kall?
:veldig forvirret:

I følge privatskoleloven er det ikke anledning til å ta ut overskuddet fra privatskoledrift, mens barnehageloven gir rett til full offentlig støtte OG anledning til å ta ut overskuddet. Det henger fanken ikke på greip.

Jeg har et våkent barn jeg må ta meg av, men du kan jo lese mer her;
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2437720.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2435371.ece

Om overskuddet hadde gått tilbake til barnehagene, slik f.eks. Kanvas-stiftelsen gjør, så er det helt fint. Men jeg blir grinete og sur av folk som utnytter systemet og blir milliardær mens de snor seg mellom lover og regler i dette landet.

Gammel 10-09-09, 22:07   #183
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Har alle gode alternative muligheter? Det er her den store forskjellen mellom norsk og f.eks amerikansk skole ligger, hvis jeg har forstått det riktig.

Ok, bare for å avklare en ting sånn med en gang, før vi begynner å diskutere. Jeg er ikke ukritisk fan av USA, på noen som helst måte. Jeg dro bort her med en haug fordommer, og har stort sett fått bekreftet dem alle som en Men samtidig er det mye som er bra her. Og skolesystemet er en av de tingene.

Om alle har gode alternative muligheter? Vel, det er fritt skolevalg her. Den offentlige skolen er av varierende kvalitet. Private skoler har jeg inntrykk av at i stor grad er knyttet til trossamfunn eller spesielle pedagogiske retninger, og at de ikke er privatskoler as in skoler for de rike. Folk velger dem feks fordi det ikke er religionsundervisning i offentlig skole.

De gode, offentlige skolene ligger i de dyrere boligområdene. Eller, det er vel vanskelig å si hva som er høna og egget der, om boligene er dyre fordi skolene er gode, eller motsatt. Men det kan nok bety at de bedre stilte får bedre skoler. På den andre siden busser de inn elever fra dårligere områder til noen skoler, så en viss form for utjevning må det jo foregå?

USA er landet med store forskjeller, det er det uten tvil. Og større enn jeg tror er bra for et samfunn.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I USA (hvertfall de statene jeg kjenner til) har de fritt skolevalg. Det har man jo i teorien i Norge også, men kun hvis det er plass. Og det er det jo ikke i noen av Osloskolene. Så jeg vil absolutt ikke si at alle norske barn har gode alternative muligheter. Jeg syns ikke forskjellen på USA og Norge er spesielt stor der altså.

Man kan si mye om det amerikanske skolevesenet, men min erfaring med det er en helt annen evne og vilje til individuell tilretelegging enn det jeg har hørt om her. Lærer er et yrke med høyere status i USA enn her (men like dårlig betalt).

Her er det fritt skolevalg (det jeg kjenner til), ja, og alle som bor i et skoledistrikt får plass. De bygger ut skoler og bygger nye skoler når det er fullt. Det er ikke snakk om å si nei til noen og henvise dem til en annen skole.

Og ja, læreryrket har større status her, og det er veldig fokus på kvalitet (det blir selvsagt den staten jeg kjenner til jeg snakker om) Hver skole kårer en "teacher of the year" med brask og bram, bilde i avisen og sermoni og full pakke. I noen skoledistrikter får lærere bonus når klassen presterer bra. Amerikanere er veldig opptatt av å fremheve og premiere. (Det gjør de også med elevene. De får stadig hjem diplomer av ulike slag, for en tegning, for en historie de har skrevet, for å ha prestert bra osv, osv. )

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Mitt poeng var ikke at vi har stor valgfrihet når det gjelder skoler i Norge, det er ingen fanesak for meg. (Og jeg har vært innom privat skole i barneskolealder.) Jeg stilte spørsmål ved om det er slik at valgfriheten er stor i USA for alle. Mulig jeg er preget av tabloide fremstillinger og TV-serier fra USA, men når jeg ser at folk griner av glede av typen vunnet en million eller flere i lotto fordi de får stipend/penger til å ta utdannelse gjør det enormt inntrykk på meg. Det å kunne ta høyere utdannelse her til lands er ikke noe som avhenger av status og bemidlede foreldre.

Nei, når vi snakker utdannelse over high schol (som tilsvarer norsk videregående), så er USA dårlig. Jeg trodde vi fremdeles diskuterte barne- og ungdomstrinnet. Og der er virkelig ikke Norge bedre enn USA.

Signerer glitter. Barne- og ungdomstrinnet her er veldig bra, så blir det dårligere og dårligere (selv om det jo også er noen fantastisk bra universiteter her).

Og Statens lånekasse er jo en fantastisk oppfinnelse. Som vi diskuterte med en amerikaner her forleden - ja man betaler mye skatt i Norge, noen opp mot 50%, men vi får jo veldig mye igjen for pengene også - helseforsikring inkludert, lånekasse for barna våre osv, osv. De betaler 25% skatt her også, og får lite og ingenting igjen for det (det er boligskatten som går til skole her, i alle fall i vår stat).

Igjen, jeg er IKKE en ukritisk tilhenger av USA, jeg er skeptisk til mer en deler av det amerikanske samfunnet, men det er faktisk noe de får til likevel. Og jeg mener at skole er en av de tingene det virker som de har dreisen på.

Men som sagt, min erfaring med skole er begrenset, både i Norge og i USA, jeg kan bare synse ut fra det jeg har erfart og lest og lært. Men min erfaring mht karakterer i grunnskolen (som jo var det vi begynte å diskutere) er at det er positivt, hvis det brukes på rett måte. Unger liker å belønnes, og de blomstrer når de har noe å strekke seg etter

Jo, men ikke i mye større grad enn her. Det finnes privatskoler i Norge også. Og som i USA er de som regel i de større byene (og ofte knyttet opp mot religion eller pedagogikk).

Stemmer. Og folk strekker seg langt for å la ungene gå på privatskoler. Vi bor i det beste skoledistriktet i byen vår, men vi har venner som velger å la ungen gå på privatskole. Fordi de ønsker at sønnen skal gå på en skole som underviser spansk på lik linje med engelsk. Valg av skole ut fra andre kriterier enn kvalitet på undervisningen.

Gammel 10-09-09, 22:16   #184
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

I følge privatskoleloven er det ikke anledning til å ta ut overskuddet fra privatskoledrift, mens barnehageloven gir rett til full offentlig støtte OG anledning til å ta ut overskuddet. Det henger fanken ikke på greip.

Om overskuddet hadde gått tilbake til barnehagene, slik f.eks. Kanvas-stiftelsen gjør, så er det helt fint. Men jeg blir grinete og sur av folk som utnytter systemet og blir milliardær mens de snor seg mellom lover og regler i dette landet.

...og jeg blir grinete og sur av at staten lager et system som gjør at må må sno seg mellom lover og regler for å tjene penger i det(te - siden jeg er i USA og ikke Norge nå) landet.

Hvorfor i alle dager skal det ikke gå an å tjene penger på å drive tjenesteyting, lurer jeg på? En annen ting er om det er mulig å tjene penger på å selge tjenester når man konkurrerer med staten, så lenge staten setter rammene. Jeg kan ikke helt se at vi har så mange barnehagemilliardærer i Norge, har vi...?

For å ta et helt annet eksempel. Min mann jobber i et fond som finansierer næringsutvikling. De var i gang med å reise et nytt fond innen miljøvennlig teknologi. Så fant staten ut at det var en god ide. Vips var det null vits for private å gjøre det samme, for staten har Gratis Penger, og det kan man ikke konkurrere mot

Jeg mener det er bra for Norge at det finnes mennesker som har lyst til å bli millionærer. Eller milliardærer. De skaper arbeidsplasser, de gir skatteinntekter (både gjennom egen skatt og skatten de som jobber for dem betaler). Og alt det andre positive arbeidsplasser drar med seg.

Gammel 10-09-09, 23:19   #185
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg er selvsagt mot at folk bryter regler, enten de er i det offentlige eller private. F.eks. har vår offentlige barnehage flere ganger gått med for lav bemanning, fordi de ikke får vikarer.

Men at folk tjener penger på en god, lovlig og nyttig tjeneste kommer jeg aldri til å bli motstander av.

- No. 4 -
Gammel 10-09-09, 23:23   #186
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge de putter offentlig tilskudd i lommen, så er jeg det.

Men sånn egentlig så skjønner jeg ikke hvorfor du og jeg diskuterer dette, for vi kommer aldri til å bli enige.

Gammel 10-09-09, 23:37   #187
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Vi kan være enige om at folk som snyter og svindler er Domme, og at vi aldri hadde hatt noe som ligner full barnehagedekning noe sted uten private barnehager?

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.