|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
frakoblet
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Nå husker jeg. Enern fikk med én rute mørk sjokolade på en tur. Da hun skulle spise den, pekte læreren på den og sa at det var forbudt å ha med sjokolade på skolen. Enern hadde blitt veldig lei seg og ikke turt å spise den. Ved siden av henne satt de andre og drakk kakao.
![]() |
#22 |
blant fjord og fossevell
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?
![]() |
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. Jeg forholder meg til skriftlige/vedtatte beskjeder. Synes det hørtes merkelig ut at en lærer hadde sagt noe slik til en førsteklassing.
![]() |
#24 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Barnehagen til Glitterbarnet har ingen restriksjoner som jeg vet om. Så vidt jeg kan se er matpakkene til barna varierte og gode, men det kan jo hende loff-og-nugatti-matpakkere har fått beskjed om at den type mat ikke er så næringsholdig.
![]() |
#25 |
flisespikker
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Grovbrødskive med tran.
![]() |
#26 |
flisespikker
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Han har ellers med seg karbonade i grovt hamburgerbrød hver eneste dag, og jeg hadde blitt temmelig oppgitt hvis noen hadde reagert på det.
![]() |
#27 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Jeg hadde tatt en telefon til læreren og fortalt hva som egentlig var i matpakken og bedt henne passe sine egne saker, eller at hun fikk velge mellom en unge som spiste sunn og god mat til lunsj eller en unge som fikk standard matpakke og gikk sulten (og sur) resten av dagen. Og slengt på en
![]() |
#28 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Grovbrød med tran.
![]() |
#29 |
Ustabil
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Her legger de seg ikke opp i matpakkene, nei. Jeg vet at det var et forsøk på det en gang, men det var en del mødre som satte en effektiv stopper for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
flisespikker
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Bytting av mat er jeg i prinsippet helt for, men selvsagt ikke hvis det dreier seg om å bytte bort ordentlig mat mot godterier.
![]() |
#31 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Sånn egentlig er jeg helt for bytting jeg også, men som sagt så hadde det tatt litt av i klassen til min pode, i tillegg skapte det veldig mye støy for læreren med den utstrakte byttevirksomheten og forhandlingen som foregikk.
![]() |
#32 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Som lærer: Jeg maser kanskje litt om mat på skolen. Jeg vil at alle skal ha frokost i kroppen når de kommer til skolen, og jeg har tatt noen prater med foreldre, når barna gjentatte ganger er helt utsultet lenge før lunsj. Jeg forlanger at alle skal spise på skolen, i hvert fall litt. Jeg minner om at matpakken bør være så sunn som mulig, og at det er lurt å ha med seg noe frukt og grønt, men jeg kommenterer aldri noens matpakker negativt i klassen. Mange har med middagsrester og salater mm. Jeg synes det er bra at foreldrene varierer matpakkene en del, og ser ikke på slikt som noe negativt. Om noen slenger med en pannekake eller en kald vaffel i pakka innimellom, synes jeg det er greit. Skulle det skje veldig ofte med den samme eleven, hadde jeg nok hørt med foreldrene. Jeg har i noen klasser opplevd at enkeltelever ofte har hatt med seg svært usunne matpakker, der boller, saft, supersøte yoghurter, loff og fine baguetter med sjokopålegg har vært standard, og der kake stadig vekk har vært ekstrakos. Dette har jeg tatt opp med foreldrene. Jeg pleier å si fra at vi foretrekker drikke som ikke er søt, og de som like vel har med saft, får kun drikke det til måltidet. Ellers får de drikke vann. Sist redigert av Kaija : 17-09-09 kl 09:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Ustabil
|
Helt på siden, men begrepet "loff" brukes av mange om alt brød som er litt finere enn det de selv bruker... |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Problemet med å sette regler om at "vafler er ikke lov" er jo at det finnes vafler som faktisk er sunne. Jeg lager gjerne vafler eller lapper av havregrøtrester (lillesøster spiser havregrøt til kvelds hver kveld, så vi har ofte rester), hvor jeg blander i litt fibramel, et par egg, bittelitt melk og bakepulver. Det blir kjempegodt, er sunt men jeg innser jo det at det ikke ser sunt ut. Men hadde en lærer eller barnehageansatt reagert så hadde jeg enkelt informert om hva det var og sagt at jeg ikke kom til å innrette meg etter ønske om null vafler.
![]() |
#35 |
frakoblet
|
Jeg lager vafler som dette, og ringte læreren etter at hun hadde kritisert matpakken til enern. Læreren var rett og slett ikke enig i at jeg hadde rett, så hun bjeffet til meg at det ikke var lov. Vafler er vafler, fikk jeg høre!
![]() |
#36 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Jeg har snakket litt med vesla om dette og hun sier det er læreren (navnet) som sier det ikke er lov. Hun snakker nok sant, det virker sånn. Men jeg skal høre med læreren om hva som er lov og ikke, de må da komme med noen regler rundt dette om det skal være sånn? Vi har fått flere skriv om alt mulig som har med skolen å gjøre, men matpakker har vi ikke hørt et knyst om, annet enn kommentarer til vesla om at ditt og datt ikke er lov å ha med seg når hun spiser.
![]() |
#37 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Det er litt vanskelig at mange har så ulik standard for hva som er sunt. Vi for eksempel, sender med yoghurt hver eneste dag i barnehagen. Som regel er det danonino uten tilsatt søtning, men også vanlige yoghurter med sukker. Det er fordi Glitterbarnet ikke drikker melk, og det ville vært vanskelig å fått i ham nok kalsium uten disse yoghurtene. Jeg har hørt om mange skoler og barnehager som forbyr yoghurt på generell basis, og det ville vært umulig for oss å følge opp.
![]() |
#38 |
Ustabil
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?kaija: ofte når jeg leser innleggene dine får jeg en følelse av at jeg kjenner deg, men du bor på feil sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Hertuginne
|
Sjarmerende.
![]() |
#40 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Jeg skulle ønske de fulgte litt mere med. Mazungen kommer stadig hjem uten å ha spist og det er bekymringsfullt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|