Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-09, 17:54   #1
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

[

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, jeg hadde jo skjønt det mer om det dreide seg om snop og kjeks og loff med Nugatti og sånt. Men jeg sender jo aldri med slike ting, dette er jo helt vanlig, sunn mat. Nå kan jo ikke læreren lukte at en pannekake er uten sukker og med grovt mel da, men uansett så synes jeg det høres litt suspekt ut at hun går rundt og har oversikten over hva alle elevene har med seg i matpakken. Skal sende henne en mail.

Urt: det der er jo bare ... Har ikke ord.

Jeg tror det er ganske vanlig at lærerne sjekker matboksen til de minste elevene. Det er vanligvis ikke for å sjekke hva de har med seg, men om de spiser noe.

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har ikke skolebarn, men jeg hadde ikke klart å forholde meg til noe som var muntlig overbragt. Enten må det komme noe skriftlig pålegg eller aller helst noe som har blitt stadfestet på et foreldremøte. Man kan ikke bare lage regler sånn ut av det blå, vel?

Det prøvde jeg å fortelle læreren til jentungen også, men da var jeg tydeligvis vanskelig. En 1. klassing burde nemlig klare å ta imot beskjed om sånt og vidreformidle det til foreldrene. Hun skulle også huske dette da hun begynte i 2. klasse.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det jeg reagerer mest på i grunnen Iset er at det er dattera di som får slike muntlige beskjeder om lov/ikke lov fra læreren. Dattera di er 6 år og slik jeg ser det er det deg læreren skal henvende seg til dersom det reageres på matpakkene.

Helt enig.

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Om noen slenger med en pannekake eller en kald vaffel i pakka innimellom, synes jeg det er greit. Skulle det skje veldig ofte med den samme eleven, hadde jeg nok hørt med foreldrene.

Jeg syns det burde være greit om det er hver dag også så lenge det er grove vafler/pannekaker. Det er mye sunnere enn kneipbrød.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

,
Når det er sagt; Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor noen foreldre gidder å henge seg så voldsomt opp i disse matgreiene, jeg? Vil man at barnet skal spise grove vafler, kan han ikke bare gjøre det hjemme da? I forhold til skolen er jeg veldig bevisst på å "pick my battles." Det er liksom så mye der som er viktigere enn vafler....

Kanskje fordi man ønsker at ungene skal spise sunt? Kanskje ungene er småspiste og man velger noe de liker. Kanskje man har unger med allergier som man ønsker å gjøre noe ekstra for. Kanskje man ikke er enig i at kneip med brunsost er det beste i matpakka?

Gammel 17-09-09, 18:33   #2
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det tenkes at skolene setter opp disse reglene for å gjøre det enklest mulig for seg selv. (Siden lærerne, tro det eller ei, har andre ting å ta seg til enn å sjekke kakaoprosenten og byggmelinnholdet i diverse sjokolader og vafler.) De fleste skoler har regler om at søtsaker og kaker ikke er lov å ta med på skolen. Selv om mørk sjokolade og grove vafler er like sunt som kakao og hølvfint brød med prim, blir det så fordømt vanskelig å håndheve disse reglene i praksis. Får Lise ha med seg mørk sjokolade, vil gjerne Ole ha med seg seg sukkerfri sjokolade og så kommer Kari med kvikk-lunsj. Og hvor går grensen for hva som er sunne vafler og boller og hva som ikke er det? Hvor mye byggmel, eller rug bør de inneholde. Jeg synes man skal respektere at skolen må ha noen regler og at de gjerne blir firkantede for å slippe alle..."Ja, men.."-diskusjonene.

Jeg er selvfølgelig enig i at skolens "matregler" bør komme i skriftlig form, og at det er idiotisk å irettesette en 6-åring, eller 10-åring på skolen.
Jeg synes også den siste læreren Safran nevner her burde tatt seg tid til å forklare problemstillingen til henne. "Vafler er vafler" var ikke det beste argumentet jeg har hørt.

Når det er sagt; Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor noen foreldre gidder å henge seg så voldsomt opp i disse matgreiene, jeg? Vil man at barnet skal spise grove vafler, kan han ikke bare gjøre det hjemme da? I forhold til skolen er jeg veldig bevisst på å "pick my battles." Det er liksom så mye der som er viktigere enn vafler....

Selvsagt setter skolen (eller i mitt tilfelle: læreren) reglene for å gjøre det lettere for seg selv. Det er egentlig helt uinteressant for meg, for mitt fokus ligger på mitt barn når det kommer til dette. Mørk sjokolade og mine grove vafler er mye sunnere enn kneipp med prim, og jeg skal rett og slett ha meg frabedt å få et forbud mot å servere variert og næringsrik mat i barnas matboks. Og klart jeg gidder å "henge meg så voldsomt opp i disse matgreiene". Det er mitt barns helse og velvære det er snakk om!

Gammel 17-09-09, 20:19   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

[

Kanskje fordi man ønsker at ungene skal spise sunt? Kanskje ungene er småspiste og man velger noe de liker. Kanskje man har unger med allergier som man ønsker å gjøre noe ekstra for. Kanskje man ikke er enig i at kneip med brunsost er det beste i matpakka?

Men da synes man jo det er en ""battle" som er verdt å ta, da. :skjønner ikke problemet: Jeg har jo aldri sagt noe om at barn som er allergiske mot brunost skal spise likevel det for å unngå å trosse skolereglene?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Selvsagt setter skolen (eller i mitt tilfelle: læreren) reglene for å gjøre det lettere for seg selv. Det er egentlig helt uinteressant for meg, for mitt fokus ligger på mitt barn når det kommer til dette. Mørk sjokolade og mine grove vafler er mye sunnere enn kneipp med prim, og jeg skal rett og slett ha meg frabedt å få et forbud mot å servere variert og næringsrik mat i barnas matboks. Og klart jeg gidder å "henge meg så voldsomt opp i disse matgreiene". Det er mitt barns helse og velvære det er snakk om!

Jeg må tydeligvis forklare meg nærmere... Skolen setter av og til opp tilsynelatende firkantede regler for å gjøre det enklest mulig for seg selv. "Seg selv" betyr i dette tilfellet at lærerene kan bruke tiden sin på det de egentlig er der for; å ta seg av alle elevene på best mulig måte. Jeg prøvde virkelig å forklare problemene som ofte oppstår hvis man åpner for vafler og sjokolade. (De grove vaflene kan jeg til nød forstå, men at du gidder å kjempe hardt for den mørke sjokoladebiten? Really? ) Det hadde helt klart vært en fordel hvis noen foreldre husket på at deres barn ikke er det eneste i klassen. Derfor snakket jeg om "pick your battles." Men for all del; hvis du mener at ditt barns helse og velvære står og faller med en rute Premium Orange, så synes jeg du bør kjøre på.

Slike tråder får meg alltid til å huske på hvor utrolig deilig det var å flytte fra grunnskolen over til vidergående.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 20:36   #4
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må tydeligvis forklare meg nærmere... Skolen setter av og til opp tilsynelatende firkantede regler for å gjøre det enklest mulig for seg selv. "Seg selv" betyr i dette tilfellet at lærerene kan bruke tiden sin på det de egentlig er der for; å ta seg av alle elevene på best mulig måte. Jeg prøvde virkelig å forklare problemene som ofte oppstår hvis man åpner for vafler og sjokolade. (De grove vaflene kan jeg til nød forstå, men at du gidder å kjempe hardt for den mørke sjokoladebiten? Really? ) Det hadde helt klart vært en fordel hvis noen foreldre husket på at deres barn ikke er det eneste i klassen. Derfor snakket jeg om "pick your battles." Men for all del; hvis du mener at ditt barns helse og velvære står og faller med en rute Premium Orange, så synes jeg du bør kjøre på.

Slike tråder får meg alltid til å huske på hvor utrolig deilig det var å flytte fra grunnskolen over til vidergående.

Nei, rine - jeg kjemper ikke lenger for sjokolade og jeg kan ikke huske sist jeg sendte med det. Men på tur bør det da være lov, og det kan godt hende at jeg også finner på å sende med det utenom turer også, hvis jeg finner det for godt. Og vaflene mine gir jeg aldri opp. Nå er det heldigvis ikke noe problem, for Den Vanskelige Læreren fikk heldigvis ikke fornyet vikariatet sitt. Det med maten var egentlig en bagatell i forhold til alt det andre hun gjorde, altså.

Og når det gjelder pick your battles - kanskje enkelte lærere skulle gjøre det samme?

Gammel 18-09-09, 08:35   #5
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Men "pick your battles" bør jo gå begge veier? Hvorfor lager mange lærere "kampsak" ut av barnas matpakker? Hva er vitsen med å lage regler hvis man ikke greier å håndheve dem?

Min oppfatning er at i veldig mange saker handler det om at skolen / læreren gjør det som er lettvint for SEG. Det er lettere å ha forbud mot vafler (som i bunn og grunn handler om forbud mot et matvareprodukt med en spesiell fasong, for innholdet er tilsvarende som mange "tillatte" matvarer), enn å måtte ta stilling til sunnhetsgraden. Det skjønner jeg. Men HVORFOR må læreren i det hele tatt ta stilling til sunnhetsgraden? Kan man ikke ganske enkelt sende ut et skriv til alle klassene hver høst, hvor det står at "kaker, godteri og brus er ikke tillatt på skolen"? Og ser man da en pannekake (som ja, har ordet "kake" i seg, og kanskje har sukker eller syltetøy på seg også), så kan man vel bare overse det?

Selv om det er mye jeg er misfornøyd med vår skole på, så er det i det minste fornuftige på dette området. "Maset" her går på at ungene skal ha med seg mat, og det syns jeg er et greit "mas". Men om ungene kommer med vafler, middagsrester, grovbrød eller rundstykke er det ingen som blander seg borti. Likeså er det ingen som blander seg borti grovhetsgraden i brødet, eller type pålegg.

Forøvrig (og nå sporer jeg av) så blir jeg bittelitt provosert av den skolemelk-reklamen som går på TV, med han som har vært programleder for diverse barne-programmer. Det er ikke sånn at barn MÅ ha melk. Vann er og blir sunnere å drikke.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.