Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-09, 17:24   #61
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Nå gjelder det ikke så mye oss, for jeg har ikke småspiste barn, heldigvis. Men hadde jeg hatt det, og grove vafler, pizzasnurrer o.l. var det som fikk ungen til å spise så hadde jeg nok valgt å ta akkurat den kampen med skolen, for heller en kamp med skolen enn at ungen gikk sulten gjennom skoledagen.

Amen.

Gammel 17-09-09, 17:38   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Når det er sagt; Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor noen foreldre gidder å henge seg så voldsomt opp i disse matgreiene, jeg? Vil man at barnet skal spise grove vafler, kan han ikke bare gjøre det hjemme da? I forhold til skolen er jeg veldig bevisst på å "pick my battles." Det er liksom så mye der som er viktigere enn vafler....

Vafler er nå én ting, men synes du en karbonade i grovt brød kan sidestilles med junkfood-burger og nektes å ha med på skolen? Problemet er at jeg har ei småspist og kresen jente, og om jeg sender med henne brødskiver så kommer de hjem igjen urørte. Ergo MÅ jeg ta den kampen for at hun i det hele tatt skal få i seg mat på skolen. Og det er aldri snakk om usunn mat.

Gammel 17-09-09, 17:43   #63
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har også sendt med en karbonade i grovt hamburgerbrød, og fikk også da beskjed av vesla om at frøken hadde sagt "det er ikke lov å ha med hamburger på skolen".

Alle mine tre fikk hjemmelagede hamburgere i grove brød med i nista på tirsdag fordi det var rester igjen fra dagen før. Jeg har ikke hørt andre kommentarer enn "heldiggris" fra hverken skole eller barnehage.

Vi er blitt sterkt oppfordret til å unngå sjokoladepålegg og andre søte pålegg på nistene, men det er jo bare en oppfordring, ikke et pålegg fra skolens side.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 17:46   #64
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart jeg gidder å ta opp kampen for varierte, sunne matpakker.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 17:49   #65
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke hørt noe hverken her eller der. Bortsett fra sitrusfrukter, det er noen som er ekstremt allergiske på trinnet. Men det er jo greit nok.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 17:54   #66
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vafler er nå én ting, men synes du en karbonade i grovt brød kan sidestilles med junkfood-burger og nektes å ha med på skolen? Problemet er at jeg har ei småspist og kresen jente, og om jeg sender med henne brødskiver så kommer de hjem igjen urørte. Ergo MÅ jeg ta den kampen for at hun i det hele tatt skal få i seg mat på skolen. Og det er aldri snakk om usunn mat.

Nei, jeg ser ikke problemet med pizzasnurrer og karbonader i grovt brød. Er det virkelig vanlig at skolen nekter barna å ha med det? Jeg ser "søtmat-" problematikken, men ikke helt den biten der. :innrømmer: Hvis barnet hadde nektet å spise andre ting, hadde jeg selvfølgelig tatt opp kampen selv også. Jeg svarte i grunn mest på sjokoladebithistorien til Safran, fordi jeg skjønte hvorfor læreren reagerte. (Kakao er forresten akseptert fordi det går under kategorien "varm drikke", og kan være OK å ha med på tur, tror jeg.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 17:54   #67
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

[

Ja, jeg hadde jo skjønt det mer om det dreide seg om snop og kjeks og loff med Nugatti og sånt. Men jeg sender jo aldri med slike ting, dette er jo helt vanlig, sunn mat. Nå kan jo ikke læreren lukte at en pannekake er uten sukker og med grovt mel da, men uansett så synes jeg det høres litt suspekt ut at hun går rundt og har oversikten over hva alle elevene har med seg i matpakken. Skal sende henne en mail.

Urt: det der er jo bare ... Har ikke ord.

Jeg tror det er ganske vanlig at lærerne sjekker matboksen til de minste elevene. Det er vanligvis ikke for å sjekke hva de har med seg, men om de spiser noe.

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har ikke skolebarn, men jeg hadde ikke klart å forholde meg til noe som var muntlig overbragt. Enten må det komme noe skriftlig pålegg eller aller helst noe som har blitt stadfestet på et foreldremøte. Man kan ikke bare lage regler sånn ut av det blå, vel?

Det prøvde jeg å fortelle læreren til jentungen også, men da var jeg tydeligvis vanskelig. En 1. klassing burde nemlig klare å ta imot beskjed om sånt og vidreformidle det til foreldrene. Hun skulle også huske dette da hun begynte i 2. klasse.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det jeg reagerer mest på i grunnen Iset er at det er dattera di som får slike muntlige beskjeder om lov/ikke lov fra læreren. Dattera di er 6 år og slik jeg ser det er det deg læreren skal henvende seg til dersom det reageres på matpakkene.

Helt enig.

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Om noen slenger med en pannekake eller en kald vaffel i pakka innimellom, synes jeg det er greit. Skulle det skje veldig ofte med den samme eleven, hadde jeg nok hørt med foreldrene.

Jeg syns det burde være greit om det er hver dag også så lenge det er grove vafler/pannekaker. Det er mye sunnere enn kneipbrød.

,
Når det er sagt; Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor noen foreldre gidder å henge seg så voldsomt opp i disse matgreiene, jeg? Vil man at barnet skal spise grove vafler, kan han ikke bare gjøre det hjemme da? I forhold til skolen er jeg veldig bevisst på å "pick my battles." Det er liksom så mye der som er viktigere enn vafler....

Kanskje fordi man ønsker at ungene skal spise sunt? Kanskje ungene er småspiste og man velger noe de liker. Kanskje man har unger med allergier som man ønsker å gjøre noe ekstra for. Kanskje man ikke er enig i at kneip med brunsost er det beste i matpakka?

Gammel 17-09-09, 18:27   #68
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Når mini gikk på småbarnsavdeling fikk vi pes fra ped.leder for at han hadde med mye forskjellig i matboksen, hadde han med 4 forskjellige ting på samme dag, fiskekake, brødskive, agurk å en eller annen frukt så var det alt for mye å velge i for han mente hun å noen av de andre kunne bli misunnelige også.
På storebarnsavdeling har vi kun fått skryt fordi han har mye forskjellige matpakker.

Men det kan være et problem om matpakken er for full av mat og at det er for mange valg, så det har jeg faktisk tatt opp med enkelte foreldre som klager på småspiste barn. Og erfaringen viser at når barna får mindre mat og ikke så mange valg så spiser de mer. Men det kunne ikke falle meg inn å kommentere slike matpakker om barna spiser bra og syns det er helt greit. Jeg syns heller ikke det er noe argument at de andre barna skulle bli missunnelige. Barn lærer fort at ting er forskjellige og at ikke alle har det samme i matpakka.

Gammel 17-09-09, 18:33   #69
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det tenkes at skolene setter opp disse reglene for å gjøre det enklest mulig for seg selv. (Siden lærerne, tro det eller ei, har andre ting å ta seg til enn å sjekke kakaoprosenten og byggmelinnholdet i diverse sjokolader og vafler.) De fleste skoler har regler om at søtsaker og kaker ikke er lov å ta med på skolen. Selv om mørk sjokolade og grove vafler er like sunt som kakao og hølvfint brød med prim, blir det så fordømt vanskelig å håndheve disse reglene i praksis. Får Lise ha med seg mørk sjokolade, vil gjerne Ole ha med seg seg sukkerfri sjokolade og så kommer Kari med kvikk-lunsj. Og hvor går grensen for hva som er sunne vafler og boller og hva som ikke er det? Hvor mye byggmel, eller rug bør de inneholde. Jeg synes man skal respektere at skolen må ha noen regler og at de gjerne blir firkantede for å slippe alle..."Ja, men.."-diskusjonene.

Jeg er selvfølgelig enig i at skolens "matregler" bør komme i skriftlig form, og at det er idiotisk å irettesette en 6-åring, eller 10-åring på skolen.
Jeg synes også den siste læreren Safran nevner her burde tatt seg tid til å forklare problemstillingen til henne. "Vafler er vafler" var ikke det beste argumentet jeg har hørt.

Selvsagt setter skolen (eller i mitt tilfelle: læreren) reglene for å gjøre det lettere for seg selv. Det er egentlig helt uinteressant for meg, for mitt fokus ligger på mitt barn når det kommer til dette. Mørk sjokolade og mine grove vafler er mye sunnere enn kneipp med prim, og jeg skal rett og slett ha meg frabedt å få et forbud mot å servere variert og næringsrik mat i barnas matboks. Og klart jeg gidder å "henge meg så voldsomt opp i disse matgreiene". Det er mitt barns helse og velvære det er snakk om!

Gammel 17-09-09, 20:09   #70
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men det kan være et problem om matpakken er for full av mat og at det er for mange valg, så det har jeg faktisk tatt opp med enkelte foreldre som klager på småspiste barn. Og erfaringen viser at når barna får mindre mat og ikke så mange valg så spiser de mer. Men det kunne ikke falle meg inn å kommentere slike matpakker om barna spiser bra og syns det er helt greit. Jeg syns heller ikke det er noe argument at de andre barna skulle bli missunnelige. Barn lærer fort at ting er forskjellige og at ikke alle har det samme i matpakka.

Nå hadde vi ett småspist barn å derfor fikk han med forskjellige ting så han kunne velge, for det varierte fra dag til dag hva han likte eller ville ha.. Å frukt har han alltid med, agurk ligger på skiven.Vi velger selv hva vi sendermed å synes ikke barnehagen har noe med å legge seg oppi det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 20:19   #71
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

[

Kanskje fordi man ønsker at ungene skal spise sunt? Kanskje ungene er småspiste og man velger noe de liker. Kanskje man har unger med allergier som man ønsker å gjøre noe ekstra for. Kanskje man ikke er enig i at kneip med brunsost er det beste i matpakka?

Men da synes man jo det er en ""battle" som er verdt å ta, da. :skjønner ikke problemet: Jeg har jo aldri sagt noe om at barn som er allergiske mot brunost skal spise likevel det for å unngå å trosse skolereglene?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Selvsagt setter skolen (eller i mitt tilfelle: læreren) reglene for å gjøre det lettere for seg selv. Det er egentlig helt uinteressant for meg, for mitt fokus ligger på mitt barn når det kommer til dette. Mørk sjokolade og mine grove vafler er mye sunnere enn kneipp med prim, og jeg skal rett og slett ha meg frabedt å få et forbud mot å servere variert og næringsrik mat i barnas matboks. Og klart jeg gidder å "henge meg så voldsomt opp i disse matgreiene". Det er mitt barns helse og velvære det er snakk om!

Jeg må tydeligvis forklare meg nærmere... Skolen setter av og til opp tilsynelatende firkantede regler for å gjøre det enklest mulig for seg selv. "Seg selv" betyr i dette tilfellet at lærerene kan bruke tiden sin på det de egentlig er der for; å ta seg av alle elevene på best mulig måte. Jeg prøvde virkelig å forklare problemene som ofte oppstår hvis man åpner for vafler og sjokolade. (De grove vaflene kan jeg til nød forstå, men at du gidder å kjempe hardt for den mørke sjokoladebiten? Really? ) Det hadde helt klart vært en fordel hvis noen foreldre husket på at deres barn ikke er det eneste i klassen. Derfor snakket jeg om "pick your battles." Men for all del; hvis du mener at ditt barns helse og velvære står og faller med en rute Premium Orange, så synes jeg du bør kjøre på.

Slike tråder får meg alltid til å huske på hvor utrolig deilig det var å flytte fra grunnskolen over til vidergående.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 20:24   #72
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Jobber selv på 1 trinnet i skolen og på sfo. Vi følger med på hva barna har i matboksen, og at de spiser. Mest for det, at de skal få mat i seg.

Mange unger har kneip med jokoladepålegg eller nugatti, mens andre har sunnere saker. Grovt brød med sunt pålegg. En del har middagsrester, pannekaker, vafler, salat, fruktbokser osv. Heller det siste enn det første.

Selv sender vi gjerne med middagsrester, da våre barn setter pris på det.

Har sett barn med tørre nudler, bamsemumser og saltstenger.

Gammel 17-09-09, 20:26   #73
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Nå hadde vi ett småspist barn å derfor fikk han med forskjellige ting så han kunne velge, for det varierte fra dag til dag hva han likte eller ville ha.. Å frukt har han alltid med, agurk ligger på skiven.Vi velger selv hva vi sendermed å synes ikke barnehagen har noe med å legge seg oppi det.

Mener du virkelig at det er feil av barnehagens ansatte å gi råd? For det er det jeg gjør, om foreldrene ikke ønsker å følge dem, så er det jo deres valg. Men når min erfaring (og jeg har jobbet leeeenge i barnehage) er at når matboksen er overfylt, barnet spiser lite, foreldrene er bekymret så har det faktisk noe for seg og begrense mengdene og valgene. Om ditt barn spiser greit av det han har med seg så er det jo ikke noe problem, da ville det ikke falt meg inn og sagt noe, men dersom du som mor hadde sagt at du syns han spiste lite og at du var bekymret, ja da ville du fått et slikt råd fra meg.

Gammel 17-09-09, 20:32   #74
Left
Passiv

Standard

Ingen restriksjoner så langt her, men i ditt tilfelle ville jeg ha snakket med læreren og forklart hva det faktisk er hun har med, og at hun er småspist, slik at hun må få med seg mat hun kommer til å spise.
Hva er så annerledes med grovt hamburgerbrød med karbonade, enn grovbrød med kjøttpålegg? Jeg ser ikke helt den.

Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 20:35   #75
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at eventuelle generelle regler er mer for å passe på de barna som ikke har foreldre som er opptatt av riktig og sunn ernæring. Derfor ser jeg ikke noe problem med at det finnes "dos and don'ts" når det gjelder innhold i matpakkene. Selv om FPs brukere sannsynligvis har et større fokus på hva som er sunt enn gjennomsnittet, burde vi kanskje også ha en større forståelse for at når lærerne følger med, er det kanskje mest for å hjelpe de foreldrene som hver dag sender med søtt og godt i nista. Det _kan_ være vanskelig å sile ut hva som er grove pannekaker og vafler, og ikke minst sjokolade med mye eller lite kakaoinnhold.

Gammel 17-09-09, 20:35   #76
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ingen restriksjoner så langt her, men i ditt tilfelle ville jeg ha snakket med læreren og forklart hva det faktisk er hun har med, og at hun er småspist, slik at hun må få med seg mat hun kommer til å spise.
Hva er så annerledes med grovt hamburgerbrød med karbonade, enn grovbrød med kjøttpålegg? Jeg ser ikke helt den.

Nei, gudene vet. Jeg tror enkelte bare ser en burger og tenker "junkfood". Samme med feks. pizza. En pizza kan jo lages med grovt mel og ha masser av grønnsaker og kjøtt på, og hjemmelaget tomatsaus stappet med lykopener, det samme med pizzasnurrer. Det er så vilt at noen utelukkende ser negativt på slike matvarer, mens kneipp med prim er helt greit. Jeg tviler sterkt på at læreren hadde sagt noe om det var sistnevnte hun hadde med seg.

Gammel 17-09-09, 20:36   #77
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må tydeligvis forklare meg nærmere... Skolen setter av og til opp tilsynelatende firkantede regler for å gjøre det enklest mulig for seg selv. "Seg selv" betyr i dette tilfellet at lærerene kan bruke tiden sin på det de egentlig er der for; å ta seg av alle elevene på best mulig måte. Jeg prøvde virkelig å forklare problemene som ofte oppstår hvis man åpner for vafler og sjokolade. (De grove vaflene kan jeg til nød forstå, men at du gidder å kjempe hardt for den mørke sjokoladebiten? Really? ) Det hadde helt klart vært en fordel hvis noen foreldre husket på at deres barn ikke er det eneste i klassen. Derfor snakket jeg om "pick your battles." Men for all del; hvis du mener at ditt barns helse og velvære står og faller med en rute Premium Orange, så synes jeg du bør kjøre på.

Slike tråder får meg alltid til å huske på hvor utrolig deilig det var å flytte fra grunnskolen over til vidergående.

Nei, rine - jeg kjemper ikke lenger for sjokolade og jeg kan ikke huske sist jeg sendte med det. Men på tur bør det da være lov, og det kan godt hende at jeg også finner på å sende med det utenom turer også, hvis jeg finner det for godt. Og vaflene mine gir jeg aldri opp. Nå er det heldigvis ikke noe problem, for Den Vanskelige Læreren fikk heldigvis ikke fornyet vikariatet sitt. Det med maten var egentlig en bagatell i forhold til alt det andre hun gjorde, altså.

Og når det gjelder pick your battles - kanskje enkelte lærere skulle gjøre det samme?

Gammel 17-09-09, 20:36   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg tenker at eventuelle generelle regler er mer for å passe på de barna som ikke har foreldre som er opptatt av riktig og sunn ernæring. Derfor ser jeg ikke noe problem med at det finnes "dos and don'ts" når det gjelder innhold i matpakkene. Selv om FPs brukere sannsynligvis har et større fokus på hva som er sunt er gjennomsnittet, burde vi kanskje også ha en større forståelse for at når lærerne følger med, er det kanskje mest for å hjelpe de foreldrene som hver dag sender med søtt og godt i nista. Det _kan_ være vanskelig å sile ut hva som er grove pannekaker og vafler, og ikke minst sjokolade med mye eller lite kakaoinnhold.

Jeg ser den, men synes allikevel ikke en lærer skal si til et barn "det der er ikke lov å ha med seg" når barnet sitter der og skal spise, og maten attpåtil er sunn. Jeg har ikke hørt et eneste knyst fra skolen om noe som helst innenfor matpakkeregler. Ingenting.

Gammel 17-09-09, 20:41   #79
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser den, men synes allikevel ikke en lærer skal si til et barn "det der er ikke lov å ha med seg" når barnet sitter der og skal spise, og maten attpåtil er sunn. Jeg har ikke hørt et eneste knyst fra skolen om noe som helst innenfor matpakkeregler. Ingenting.

Lærere må selvsagt ta dette med foreldrene, og ikke via elevene. Helt enig i at det er underlig praksis. Noen her inne reagerte på at lærere i det hele tatt "fulgte med" på hva barna spiste. Jeg synes faktisk det er betryggende at skole/barnehage følger med og kommer med innspill og råd. Hvis det oppstår en misforståelse vedrørende hva jeg sender med, får jeg heller se "det store bildet"...

Gammel 17-09-09, 20:44   #80
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Mener du virkelig at det er feil av barnehagens ansatte å gi råd? For det er det jeg gjør, om foreldrene ikke ønsker å følge dem, så er det jo deres valg. Men når min erfaring (og jeg har jobbet leeeenge i barnehage) er at når matboksen er overfylt, barnet spiser lite, foreldrene er bekymret så har det faktisk noe for seg og begrense mengdene og valgene. Om ditt barn spiser greit av det han har med seg så er det jo ikke noe problem, da ville det ikke falt meg inn og sagt noe, men dersom du som mor hadde sagt at du syns han spiste lite og at du var bekymret, ja da ville du fått et slikt råd fra meg.

Jeg synes fortsatt ikke de har noe med det nei. Å jeg har også jobbet leeenge i barnehage å har vel egentlig litt motsatt erfaring fra deg.. Ja vi har småspist gutt i perioder å om han skal få i seg noe så må vi sende med forskjellige ting for da spiser han hvertfall noe av det. Om han får med kun 1 ting så kan du være sikker på han ikkeliker den tingen han har med.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.