|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?
Amen.
![]() |
#62 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vafler er nå én ting, men synes du en karbonade i grovt brød kan sidestilles med junkfood-burger og nektes å ha med på skolen? Problemet er at jeg har ei småspist og kresen jente, og om jeg sender med henne brødskiver så kommer de hjem igjen urørte. Ergo MÅ jeg ta den kampen for at hun i det hele tatt skal få i seg mat på skolen. Og det er aldri snakk om usunn mat.
![]() |
#63 |
Introvert optimist
|
Alle mine tre fikk hjemmelagede hamburgere i grove brød med i nista på tirsdag fordi det var rester igjen fra dagen før. Jeg har ikke hørt andre kommentarer enn "heldiggris" fra hverken skole eller barnehage.
![]() |
#65 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Jeg har ikke hørt noe hverken her eller der. Bortsett fra sitrusfrukter, det er noen som er ekstremt allergiske på trinnet. Men det er jo greit nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Nei, jeg ser ikke problemet med pizzasnurrer og karbonader i grovt brød. Er det virkelig vanlig at skolen nekter barna å ha med det? Jeg ser "søtmat-" problematikken, men ikke helt den biten der. :innrømmer: Hvis barnet hadde nektet å spise andre ting, hadde jeg selvfølgelig tatt opp kampen selv også. Jeg svarte i grunn mest på sjokoladebithistorien til Safran, fordi jeg skjønte hvorfor læreren reagerte. (Kakao er forresten akseptert fordi det går under kategorien "varm drikke", og kan være OK å ha med på tur, tror jeg.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?[
Jeg tror det er ganske vanlig at lærerne sjekker matboksen til de minste elevene. Det er vanligvis ikke for å sjekke hva de har med seg, men om de spiser noe.
Det prøvde jeg å fortelle læreren til jentungen også, men da var jeg tydeligvis vanskelig. En 1. klassing burde nemlig klare å ta imot beskjed om sånt og vidreformidle det til foreldrene. Hun skulle også huske dette da hun begynte i 2. klasse.
Helt enig.
Jeg syns det burde være greit om det er hver dag også så lenge det er grove vafler/pannekaker. Det er mye sunnere enn kneipbrød.
Kanskje fordi man ønsker at ungene skal spise sunt? Kanskje ungene er småspiste og man velger noe de liker. Kanskje man har unger med allergier som man ønsker å gjøre noe ekstra for. Kanskje man ikke er enig i at kneip med brunsost er det beste i matpakka?
![]() |
#68 |
Tittel og tittel....
|
Men det kan være et problem om matpakken er for full av mat og at det er for mange valg, så det har jeg faktisk tatt opp med enkelte foreldre som klager på småspiste barn. Og erfaringen viser at når barna får mindre mat og ikke så mange valg så spiser de mer. Men det kunne ikke falle meg inn å kommentere slike matpakker om barna spiser bra og syns det er helt greit. Jeg syns heller ikke det er noe argument at de andre barna skulle bli missunnelige. Barn lærer fort at ting er forskjellige og at ikke alle har det samme i matpakka.
![]() |
#69 |
frakoblet
|
Selvsagt setter skolen (eller i mitt tilfelle: læreren) reglene for å gjøre det lettere for seg selv. Det er egentlig helt uinteressant for meg, for mitt fokus ligger på mitt barn når det kommer til dette. Mørk sjokolade og mine grove vafler er mye sunnere enn kneipp med prim, og jeg skal rett og slett ha meg frabedt å få et forbud mot å servere variert og næringsrik mat i barnas matboks. Og klart jeg gidder å "henge meg så voldsomt opp i disse matgreiene". Det er mitt barns helse og velvære det er snakk om!
![]() |
#70 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men da synes man jo det er en ""battle" som er verdt å ta, da. :skjønner ikke problemet: Jeg har jo aldri sagt noe om at barn som er allergiske mot brunost skal spise likevel det for å unngå å trosse skolereglene?
Jeg må tydeligvis forklare meg nærmere... Skolen setter av og til opp tilsynelatende firkantede regler for å gjøre det enklest mulig for seg selv. "Seg selv" betyr i dette tilfellet at lærerene kan bruke tiden sin på det de egentlig er der for; å ta seg av alle elevene på best mulig måte. Jeg prøvde virkelig å forklare problemene som ofte oppstår hvis man åpner for vafler og sjokolade. (De grove vaflene kan jeg til nød forstå, men at du gidder å kjempe så hardt for den mørke sjokoladebiten? Really? ) Det hadde helt klart vært en fordel hvis noen foreldre husket på at deres barn ikke er det eneste i klassen. Derfor snakket jeg om "pick your battles." Men for all del; hvis du mener at ditt barns helse og velvære står og faller med en rute Premium Orange, så synes jeg du bør kjøre på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Bølle
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Jobber selv på 1 trinnet i skolen og på sfo. Vi følger med på hva barna har i matboksen, og at de spiser. Mest for det, at de skal få mat i seg.
![]() |
#73 |
Tittel og tittel....
|
Mener du virkelig at det er feil av barnehagens ansatte å gi råd? For det er det jeg gjør, om foreldrene ikke ønsker å følge dem, så er det jo deres valg. Men når min erfaring (og jeg har jobbet leeeenge i barnehage) er at når matboksen er overfylt, barnet spiser lite, foreldrene er bekymret så har det faktisk noe for seg og begrense mengdene og valgene. Om ditt barn spiser greit av det han har med seg så er det jo ikke noe problem, da ville det ikke falt meg inn og sagt noe, men dersom du som mor hadde sagt at du syns han spiste lite og at du var bekymret, ja da ville du fått et slikt råd fra meg.
![]() |
#74 |
Passiv
|
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Ingen restriksjoner så langt her, men i ditt tilfelle ville jeg ha snakket med læreren og forklart hva det faktisk er hun har med, og at hun er småspist, slik at hun må få med seg mat hun kommer til å spise. |
![]() |
![]() |
#75 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
![]() Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Jeg tenker at eventuelle generelle regler er mer for å passe på de barna som ikke har foreldre som er opptatt av riktig og sunn ernæring. Derfor ser jeg ikke noe problem med at det finnes "dos and don'ts" når det gjelder innhold i matpakkene. Selv om FPs brukere sannsynligvis har et større fokus på hva som er sunt enn gjennomsnittet, burde vi kanskje også ha en større forståelse for at når lærerne følger med, er det kanskje mest for å hjelpe de foreldrene som hver dag sender med søtt og godt i nista. Det _kan_ være vanskelig å sile ut hva som er grove pannekaker og vafler, og ikke minst sjokolade med mye eller lite kakaoinnhold.
![]() |
#76 |
Nymotens gammeldags
Nei, gudene vet. Jeg tror enkelte bare ser en burger og tenker "junkfood". Samme med feks. pizza. En pizza kan jo lages med grovt mel og ha masser av grønnsaker og kjøtt på, og hjemmelaget tomatsaus stappet med lykopener, det samme med pizzasnurrer. Det er så vilt at noen utelukkende ser negativt på slike matvarer, mens kneipp med prim er helt greit. Jeg tviler sterkt på at læreren hadde sagt noe om det var sistnevnte hun hadde med seg.
![]() |
#77 |
frakoblet
|
Nei, rine - jeg kjemper ikke lenger for sjokolade og jeg kan ikke huske sist jeg sendte med det. Men på tur bør det da være lov, og det kan godt hende at jeg også finner på å sende med det utenom turer også, hvis jeg finner det for godt.
![]() |
#78 |
Nymotens gammeldags
Jeg ser den, men synes allikevel ikke en lærer skal si til et barn "det der er ikke lov å ha med seg" når barnet sitter der og skal spise, og maten attpåtil er sunn. Jeg har ikke hørt et eneste knyst fra skolen om noe som helst innenfor matpakkeregler. Ingenting.
![]() |
#79 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Lærere må selvsagt ta dette med foreldrene, og ikke via elevene. Helt enig i at det er underlig praksis. Noen her inne reagerte på at lærere i det hele tatt "fulgte med" på hva barna spiste. Jeg synes faktisk det er betryggende at skole/barnehage følger med og kommer med innspill og råd. Hvis det oppstår en misforståelse vedrørende hva jeg sender med, får jeg heller se "det store bildet"...
![]() |
#80 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|