Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Overgrepsbilder av barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-09, 22:08   #201
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Overgrepsbilder av barn

Det er mennesker som ikke eier moral, som ikke ser ut til å tenke nevneverdig mer i fremtid enn en ku, som ikke har fnugg av empati og som ikke forestiller seg all verdens.

Er disse egnet som pålegg?

Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:10   #202
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hva har med verdi å gjøre da? Om det at han er fratatt sine grunnleggende privilegier for resten av livet ikke er en konsekvens av at hans verdi er forringet så vet ikke jeg. Hvordan måler du verdi? Odds for å slippe inn i himmelen? Kjøttvekta?

Han har vel strengt tatt det samme menneskeverd, men han er fratatt en del (alle) rettigheter som følge av sine groteske handlinger.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:10   #203
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva har med verdi å gjøre da? Om det at han er fratatt sine grunnleggende privilegier for resten av livet ikke er en konsekvens av at hans verdi er forringet så vet ikke jeg. Hvordan måler du verdi? Odds for å slippe inn i himmelen? Kjøttvekta?

I rettigheter, ikke privilegier.

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg synes det har med verdi å gjøre jeg da. Selvfølgelig fratas han ikke sine rettigheter, det ville skapt kaos. Men jeg tror nok menneskenes subjektive følelse av hans verdi er noget forringet. Ikke den første man passer på å hjelpe ut av et brennende hus, kan man vel kanskje kalle det.

Dersom han står nærmest døra skal han reddes først ja.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:11   #204
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mennesker som ikke eier moral, som ikke ser ut til å tenke nevneverdig mer i fremtid enn en ku, som ikke har fnugg av empati og som ikke forestiller seg all verdens.

Er disse egnet som pålegg?

I følge deg er de vel det......

Gammel 28-09-09, 22:13   #205
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Han har vel strengt tatt det samme menneskeverd, men han er fratatt en del (alle) rettigheter som følge av sine groteske handlinger.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I rettigheter, ikke privilegier.

Det er bra å se vi er enige om noe... Det skal altså måles i rettigheter som han altså er fratatt. I rest my case.

Dersom han står nærmest døra skal han reddes først ja.

Jeg skal love deg en ting.
Om mine unger er i et brennende hus sammen med en jeg anser som lite verdifull og ungene mine sitter innerst og denne personen sitter i døråpningen så tramper jeg elegant over og om nødvendig ned denne for å nå ungene mine. Fordi de er mer verdt. Ihvertfall for meg.

Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:16   #206
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis man mener at dyr og mennesker har (eller bør ha, da) de samme rettigheter og at de har samme grunnleggende verdi, så har man et annet menneskesyn enn jeg har. For jeg mener at mennesker, bare fordi de er mennesker, er mer verdt enn dyr, har krav på respekt og verdighet og på å behandles etter grunnleggende rettigheter som jeg ikke mener dyr har.

Jeg for min del snakker om respekt, så når det kommer til respekt og verdighet mener jeg at mennesker og dyr bør likestilles. Når det gjelder rettigheter er jo det nødt til å bli en vesentlig forskjell mellom mennesker og dyr, men jeg er enig med Floksa i at dyrenes velferd er viktig og bør tas like mye hensyn til som menneskers.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:17   #207
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Det er bra å se vi er enige om noe... Det skal altså måles i rettigheter som han altså er fratatt. I rest my case.

Om mine unger er i et brennende hus sammen med en jeg anser som lite verdifull og ungene mine sitter innerst og denne personen sitter i døråpningen så tramper jeg elegant over og om nødvendig ned denne for å nå ungene mine. Fordi de er mer verdt. Ihvertfall for meg.

Jeg og.
Men jeg vil nødlig leve i et samfunn der profesjonelle rangerer mennesker på den måten...
Jeg vil ha de samme rettigheter hele livet, uavhengig av mine handlinger.

Gammel 28-09-09, 22:19   #208
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg for min del snakker om respekt, så når det kommer til respekt og verdighet mener jeg at mennesker og dyr bør likestilles. Når det gjelder rettigheter er jo det nødt til å bli en vesentlig forskjell mellom mennesker og dyr, men jeg er enig med Floksa i at dyrenes velferd er viktig og bør tas like mye hensyn til som menneskers.

En konsekvens av dette blir jo at dersom et barn lugger en hund slik at hunden forsvarer seg og biter så er det greit? Eller i verste fall at det er barnet som avlives? Det blir galt for meg. Er det millimeterrettferdig? Ja. Er det sånn vi gjør det? Nei. Hvorfor? Fordi barnet er et menneske.

Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:20   #209
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Enig med Smilefjes. Selvsagt skal alle mennesker ha de samme mulighetene og rettighetene, og de samme sanksjonene skal gjelde for alle uavhengig av kjønn, rase, alder og så videre. Alle mennesker skal ha rett til en rettferdig rettsak om de gjør noe galt.

Men er noen mennesker mer verdifulle for meg enn andre? Helt klart. Jeg hadde ikke prioritert å redde Fritzl fra en brann selv om det var lettest å få ut ham først, for å si det sånn.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:21   #210
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

En konsekvens av dette blir jo at dersom et barn lugger en hund slik at hunden forsvarer seg og biter så er det greit? Eller i verste fall at det er barnet som avlives? Det blir galt for meg. Er det millimeterrettferdig? Ja. Er det sånn vi gjør det? Nei. Hvorfor? Fordi barnet er et menneske.

Dersom et barn lugger en hund, har mye gått galt på veien.
Og noen har ikke tatt ansvaret sitt.

Gammel 28-09-09, 22:22   #211
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Enig med Smilefjes. Selvsagt skal alle mennesker ha de samme mulighetene og rettighetene, og de samme sanksjonene skal gjelde for alle uavhengig av kjønn, rase, alder og så videre. Alle mennesker skal ha rett til en rettferdig rettsak om de gjør noe galt.

Men er noen mennesker mer verdifulle for meg enn andre? Helt klart. Jeg hadde ikke prioritert å redde Fritzl fra en brann selv om det var lettest å få ut ham først, for å si det sånn.

Men hadde du akseptert at brannmannen tok den type verdi vurdering?

Gammel 28-09-09, 22:23   #212
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det blir litt sånn vrangbrillementalitet i denne sammenhengen å tolke velferd og rettigheter på den måten, smilefjes. Klart man ikke avliver og spiser mennesker, klart kuer ikke har rett på skolegang. Det blir jo noe ganske annet å mene at ei ku sine rettigheter (som er helt andre rettigheter enn de menneskene har) bør respekteres og tas like mye på alvor som et menneskes rettigheter. For kua kan velferd være rene forhold, mat å spise, et sted å gjøre av avføringen så den ikke vasser i den, tilgang til friskt vann og nok mat, utemuligheter osv.

Gammel 28-09-09, 22:23   #213
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dersom et barn lugger en hund, har mye gått galt på veien.
Og noen har ikke tatt ansvaret sitt.

Og hva så? Det er fremdeles hunden dette går ut over. Fordi den er en hund.

Og sånt skjer altså ganske ofte. En liten unge vet ikke at det ikke er smart å dra i mamma sin flette eller i hunden sin pels.

Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:26   #214
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjøres ikke slike vurderinger hele tiden? Mulig jeg ser for mange tv-serier, men er det ikke typisk ved organdonasjon, at man f eks gir leveren til den unge mannen fremfor den gamle kvinnen? Ikke en avgjørelse basert på hvem som er snillest, men allikevel ikke en ren "alle mennesker har lik verdi", som det ville vært å gi den til det mennesket som først ble skrevet inn på sykehuset e.l.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:26   #215
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at man bør behandle dyr på en god måte og at vi som mennesker har ansvar for hvordan vi behandler dyr - særlig husdyr, som Kanne nevner, som ikke har mulighet til å klare seg på egen hånd. Men jeg mener mennesker er i en særstilling og at dyr ikke har (eller skal ha) de samme rettigheter som mennesker - ikke de samme plikter heller, for den del - og at et hvilket som helst menneske er veldig mye mer verdt enn et hvilket som helst dyr. (Og så er jeg enig med Floksa i én ting hun har sagt i denne tråden, nemlig at menneskeverdet ikke har noe med hvem man er og hva man har gjort å gjøre, det er noe alle mennesker har. Jeg tror smilefjes tenker på noe annet når hun snakker om "verdi".)

Det argumentet med at mennesker er like lite verdt som dyr (kanskje til og med mindre) fordi vi ødelegger planeten, mens dyrene ikke gjør det, er kanskje relevant hvis man er en planet, men som menneske er dette en veldig fremmed tankegang for meg. Jeg er klar over at de mest grunnleggende verdiene man har er vanskelige å bevise eller forsvare logisk, dem bare har man, liksom. Men jeg har store problemer med å forstå hvordan man kan drive husdyrhold (eller spise dyr i det hele tatt) hvis man helt seriøst mener at det å holde dyr innesperret er likeverdig med å behandle mennesker på samme måte, eller mener at det å drive kunstig inseminering er like ille som voldtekt av bevisstløse mennesker. Det fatter jeg ikke.

Gammel 28-09-09, 22:27   #216
Slettet bruker
Passiv

Standard

Man gjør definitivt slike vurderinger hele tiden.
For eksempel når man disponerer ambulanser hos amk-sentralen så er det definitivt en faktor om pasienten er en gammel person eller et barn. Barnet går foran.

Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:30   #217
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Tja. Jeg hadde forventet at han konsentrerte seg om eventuelle barn først. Og om det satt fem menn i 70-åra i et rom og brannmannen så at en av dem var Fritzl, så hadde jeg ikke bebreidet ham så veldig om han sparte Fritzl til sist. Men jeg innser at det ikke er så veldig pk, og at det egentlig bryter med prinsippene mine.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 22:30   #218
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det blir jo noe ganske annet å mene at ei ku sine rettigheter (som er helt andre rettigheter enn de menneskene har) bør respekteres og tas like mye på alvor som et menneskes rettigheter.

Det jeg uthevet synes jeg er viktig.

Men nå er jeg skeptisk til å kalle det "rettigheter" i det hele tatt når det gjelder dyr - jeg synes det vesentlige her er hvordan vi mennesker behandler dyrene, ikke hvordan dyrene som individer har det. Ellers blir det, blant annet, fryktelig vanskelig å skulle forholde seg til hvordan ville dyr har det; hvorfor skal ikke antiloper ha rett til å ikke bli spist av løver, liksom? Skal man være forpliktet til å sende nødhjelp til dyr som sulter i hjel når det er lite mat, og skal man lovforfølge og straffe løvehanner som dreper ungene til rivalen sin?

Gammel 28-09-09, 22:36   #219
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Man gjør definitivt slike vurderinger hele tiden.
For eksempel når man disponerer ambulanser hos amk-sentralen så er det definitivt en faktor om pasienten er en gammel person eller et barn. Barnet går foran.

Nja, ikke helt med på den. Det er alvorlighetsgraden som er relevant, ikke alderen på pasienten.

Gammel 28-09-09, 22:38   #220
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt. Jeg hadde ikke bare akseptert det; jeg hadde forventet det. Jeg mener som en generell regel at barn skal reddes før voksne. Og hvis det er rom for å gjøre en vurdering, ville jeg kanskje falt ned på at barnets foreldre kunne blitt reddet før besteforeldrene, selv om det nok hadde sittet mye lengre inn å velge mellom de to gruppene.

Hvis valget står mellom barn og voksne er jeg ikke i tvil overhodet: ungene først (så fremt det er praktisk gjennomførbart – jeg mener ikke at man alltid skal ofre femti voksne for å redde et barn eller noe annet borderline idiotisk).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:36.