|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hmf ... her er løsningen på hvorfor sykefraværet øker
Men er arbeidsmarkedet virkelig tøffere? Vi jobber mindre enn før, mange har mer fleksible arbeidstider, og generelt er arbeidsmiljøet bedre enn for 10 år siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
maler
|
Dette er synsing på høyt nivå. Men jeg tror det arbeidlivet som endel kvinner lever i er blitt tøffere. Da snakker jeg om det offentlige helsevesenet som mer og mer har begynt å oppføre seg som en privat arbeisgiver med det unntaket at de ikke satser på sine arbeidstagere som i det private. Det blir færre på jobb, færre faste stillinger, jobben er nedleggingstruet, man går i turnuser som er mer og mer spekulative for å få billigst mulig arbeidskraft slik at budsjettene går ihop, alle goder man ikke har definitivt krav på faller bort etc. Legg til lite medbestemmelsesrett, korte varslingsfrister, en turnus på papiret og en som "egentlig" gjelder og stadige beordringer så begynner du å se konturene av en typisk kvinnearbeidsplass. Der du tjener dårlig og har null muligheter til avanse med mindre du er interessert i å bli en med ansvar for å få budsjettet til å gå i hop.
![]() |
#4 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det er ikke synsing, nei. Man har mer fokus på arbeidsmiljø nå til dags, og flere og flere arbeidsplasser åpner opp for fleksible arbeidsløsninger. (Hjemmekontor f.eks) Men, klart: Hjemmehjelper og sykepleiere kan ikke ha hjemmekontor. Jeg mener forresten at det var/er et prosjekt her i Bergen med sekstimersdag for hjemmehjelper. Synes å huske at det skulle bli avviklet fordi sykefraværet ikke gikk ned (i så fall bare marginalt) på tross av denne ordningen. Noen som husker alle detaljene i den saken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
maler
|
Beklager, Rine, jeg mente at det var jeg som synset, ikke du. Jeg ser nå at det ser annerledes ut.
![]() |
#6 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Mulig dette er tilfelle i enkelte yrker og kanskje hvor en ikke er så avhengig at en stiller opp. Men min erfaring fra kommune og fylket (Helsetjentesten) så opplevde jeg at de som jobbet der sto på til de nærmest stupte nettopp pga dårlig samvittighet ovenfor kollegaer som da var på vakt. Det medførte at de ble sykemeldte langt lengre enn om de hadde kastet inn håndkleet tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
X First Lady
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
X First Lady
![]() Sv: Hmf ... her er løsningen på hvorfor sykefraværet økerKatte og jeg tenkte på det samme og på samme tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
Det er vel nettopp derfor det kan hende at arbeidsmoralen er "dårligere" enn for noen tiår siden. For meg er det soleklart at tøffere arbeidsmarked kan medføre at folk skjerper seg i forhold til hvilken innsats de gjør på jobben – også i forhold til sykedager og fravær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi utfører mer jobb mens vi er på jobb. Jeg har vært borti undersøkelser på akkurat dette, men jeg er helt håpløs på å google frem slike ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er det jeg mener med at arbeidsmarkedet er tøffere. Hvis man da ser dette i sammenheng med et arbeidsmarked hvor det er "lett" å få seg jobb, fordi det er mange jobber. Så kan det jo godt være at kombinasjonen gjør at vi ikke nødvendigvis er den generasjonen som kan skryte av å den gjennomsnittlig høyeste arbeidsmoral. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|