|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?
Jeg syns egentlig de to - akademikerklasse og kulturklasse sklir litt over i hverandre, i tillegg har man nå fått de kulturbrukerne som bevisst bruker det Bourdieu ville kalt lavkultur. Man får en slags forhøyet og ikke-ironisk bruk av "lavkultur", men som er fullstendig anderledes måten mennesker som kun benytter seg av "lavkultur" gjør det. Skillet går ved hva du har som referansegrunnlag for å benytte deg av kulturen, altså hvor "utdannet" man er i kulturbruk.
![]() |
#42 |
Trøtt
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Besteforeldrene på begge sider hadde kun folkeskole, og foreldrene mine hadde hhv gymnas og befalsskole. Faren min gikk ut av forsvaret mens jeg var liten, og har hatt en sivil jobb siden da. Ingen av de har høyskole eller universitetsutdanning.
![]() |
#43 |
Pauset
|
Henger meg litt opp i det du nevner til slutt her. Språkbruk er definitivt ikke det jeg velger mine venner ut fra. Det er mer felles interesser og verdier. Nå har jeg utdannet meg i voksen alder og det gjør nok en forskjell det og. Dersom jeg utdannet meg i ung alder hadde nok kanskje min omgangskrets vært mer preget av de kontaktene jeg fikk i studietiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Passiv
|
Jeg tror jeg er enig i dette. Må bare tenke litt på det først. |
![]() |
![]() |
#45 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Både jeg og sambo har nok foretatt en klassereise sånn utdanningsmessig, men vi er veldig opptatt av ikke å fjerne oss fra bakgrunnen vår. Kjenner meg veldig igjen i det Anda og Elinblu sier, og jeg bor og forblir nok på østkanten av byen. Jeg er også litt "motsatt" opptatt av f.eks hus og biler, og kunne aldri funnet på å kjøpt BMW eller Audi
![]() |
#46 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Tja, jeg har nok det. Jeg er oppvokst hos mor med 7-årig grunnskole (gamlisforeldre) og far med grunnskole + teknisk fagskole - selv har jeg hovedfag. Min mor har et fysisk krevende arbeid, men far jobbet flere år til sjøs før han fikk en lederstilling på fylkeskommunalt plan.
![]() |
#47 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg tror ikke jeg har reist særlig langt.
![]() |
#48 |
Glamorøs
|
Jeg tror det ligger litt snobberi i å bli boende også.
![]() |
#49 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Glitterchick: Enig, det er nok noe omvendt snobberi som ligger bak. Vet ikke om jeg er redd for å framstå som vellykket eller om andre har behov for statussymboler for å gjøre nettopp det? Kanskje begge deler.
![]() |
#51 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Tja, mine besteforeldre var arbeiderklasse/småbruk, men mormor var visst fra en fin handelsfamilie, men kontakt og arv ble brutt fordi moren hennes giftet seg nedover. Mine foreldre bærer preg av arbeiderklassebakgrunn i holdninger, men pappa er ingeniør og mamma tidligere regnskapsdame før uførhet. Jeg er fra beste Oslo østkant, og har kjent godt på fordommene fra andre da jeg begynte i arbeidslivet. Jeg har ikke høyskoleutdannelse, men har jobbet innenfor finans hele tiden, og anser meg for å være middelklasse, og synes holdningene til mine foreldre når det gjelder rikdom og næringsliv er innsnevret. Men pappa er veldig kunnskapsrik og de har nok også fjernet seg litt fra sine foreldre igjen. Mannen min er akademiker med far som også har høyere utdannelse, moren har ikke.
![]() |
#53 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg har nok ikke reist langt akkurat, men føler meg likevel litt mellom mange stoler? Men det er kanskje vanlig?
![]() |
![]() |
#54 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg vokste opp i middelklassehjem, og er middelklasse nå. Min far er den som har klassereist lengst, fra arbeiderklasseoppvekst i en familie på fem som hadde ett rom og kjøken og delte utedo med tre andre leiligheter, til middelklasse og den første i familie som har universitetsutdannelse.
![]() |
![]() |
#55 |
Mother of Dragons
|
Du misser poenget mitt litt her. Det man ofte ubevisst gjør er at man screener folk ut fra språkbruk og ofte gjetter ut fra den hvilke interesser og verdier man har. Jeg tror for eksempel at det hadde tatt deg høyst et kvarter å finne ut om vi hadde hatt felles interesser og verdier om vi hadde møttes på et FP-treff, bare ut fra hvordan jeg snakker.
![]() |
#56 |
Smugleser
|
Det viser jo hvor sammensatt det er. Jeg har flyttet. Et av hovedargumentene mine nettopp mot å flytte er de fordommene jeg erkjenner å ha mot "typisk vestkantstrøk". Etter fire år kan jeg heldigvis begrave mange av dem - selv om jeg måtte kjenne litt ekstra på dem da Andungen begynte på skolen, og kretsen for de vi forholder oss til i hverdagen økte. Noe av det jeg ser på som hovedoppgaven til oss som foreldre er jo å klare å gi barna våre fundament til å bli OK mennesker, med evne til å ta gode valg. Og det inkluderer å ikke bli "vestkantsnobber".
![]() |
#57 |
Smugleser
|
Mens jeg faktisk har flyttet - og prøver febrilsk (?) å benekte en klassereise, kanskje. Og å finne ut av mine egne fordommer. Da jeg fortsatt bodde hjemme hos foreldrene mine og nokså bevisstløs begynte på en vestkantskole, slo jeg om til bredere oslomål enn jeg gjorde da jeg begynte. Og det var muligens mitt ungdomsopprør.
![]() |
#58 |
Mother of Dragons
|
Her burde jeg sitert Elinblu også, som sier det samme.
![]() |
#59 |
Nek er allrighte dyr
![]() |
#60 |
Nek er allrighte dyr
Her er du inne på mye riktig. Til at Oslo har et rykte på seg å bestå av nesten bare innflyttere uten følelser og tilhørighet til byen, så er det veldig mange sterke følelser og tilhørighet for de som er vokst opp der. Og en del bruker adressen som et statement. Det gir signaler og det gir status. Jeg har hørt en del rare kommentarer fra finansfolk og andre opp gjennom årene, og fra mitt ståsted høres det utrolig snobbete, nedlatende og virkelighetsfjernt ut.
![]() |
|
|