Sv: Har du gjort en klassereise?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jeg tror det ligger litt snobberi i å bli boende også. Og da bruker jeg meg selv som eksempel altså, jeg beskylder ingen andre. Jeg har valgt å bosette meg i samme sentrumsbydel som jeg vokste opp i, og det jeg ser, er at de som velger å bli boende her er nettopp de som har utdannet seg og er storforbrukere av kultur. De jeg gikk på skole med som ikke har så lang utdannelse, eller er så interessert i kultur, de har prioritert å flytte til større hus litt utenfor sentrum. Endel av de kommer fra familier med enda lavere/ikke-eksisterende utdannelse enn dem selv, og det virker som de har hatt et større behov for å fjerne seg. Evt. at jeg har hatt et større behov til å vise at jeg ikke vil fjerne meg.
Det viser jo hvor sammensatt det er. Jeg har flyttet. Et av hovedargumentene mine nettopp mot å flytte er de fordommene jeg erkjenner å ha mot "typisk vestkantstrøk". Etter fire år kan jeg heldigvis begrave mange av dem - selv om jeg måtte kjenne litt ekstra på dem da Andungen begynte på skolen, og kretsen for de vi forholder oss til i hverdagen økte. Noe av det jeg ser på som hovedoppgaven til oss som foreldre er jo å klare å gi barna våre fundament til å bli OK mennesker, med evne til å ta gode valg. Og det inkluderer å ikke bli "vestkantsnobber".
So help med God... 
|