|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Tja, jeg er ikke helt enig i at mange kvinner setter for høye krav til seg selv, men om det er forventet er en annen sak. Men sjalusi, misunnelse, ambisjoner, status, flink pike-syndrom, oppdragelse osv gjør jo at mange stiller krav til seg selv som kan være for høye, lite realistiske og lite sunne.
![]() |
#42 |
Leser
|
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?
Jeg tror jo ikke du vil si det, men jeg tror faktisk at det finnes foreldre som helt unyansert formidler denne "du klarer alt du vil"-teorien for barna sine. (Noe som bør føre oss til at det aller, aller viktigste man gjør er å velge sine foreldre med omhu. Det er en meget bra start.
![]() |
#43 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Jeg tror vi er inne på noe når vi snakker om denne "Du kan alt du vil bare du legger ned nok innsats"-doktrinen. Det handler jo om den den amerikanske (vestlige?) drømmen om at alle, uansett bakgrunn, kan komme like langt om de bare jobber nok for det. Hvis vi tror på dette, så innebærer store muligheter og håp for alle, men også et stort ansvar.
![]() |
#44 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Sånn muligens litt på siden av tema, så synes jeg at jeg treffer like mange menn som kvinner som setter for høye krav til seg selv. Samtidig kjenner jeg ganske mange kvinner som jeg synes setter ubegripelig lave mål for seg selv, så jeg kjøper ikke egentlig påstanden om at kvinner setter spesielt høye krav til seg selv (mer enn menn, altså). |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Ja. Jeg stiller krav til meg selv som jeg ikke greier å oppfylle. Kravene er ikke høyere enn det jeg tror alle andre har, men jeg ser allikevel ikke ut til å være i stand til å greie dem.
![]() |
#46 |
Mother of Dragons
|
![]() |
#47 |
Mother of Dragons
|
Jeg skjønner hva du mener. Men likevel, så tror jeg (men kanskje det er en personlighetsgreie også) at det oftere er kvinner enn menn som blir stresset og dårligere selvfølelse av å høre at andre har det ryddig, at andre lager hjemmelaget mat, at andre trener, at andre tar med barna ut i skogen på tur etc og får en følelse av at de også burde gjøre det. Og akkurat den skjønner jeg ikke helt.
![]() |
#48 |
Passiv
|
Jeg tror svært mange kvinner leser sånn her: |
![]() |
![]() |
#49 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Bedreviter
|
Det er jeg helt enig med deg i, men så tar kanskje mange menn igjen med å føle sterkere på at alle andre jobber mer enn meg og har bedre karriere, alle andre er mer handy og snekrer flottere bokhyller, og alle andre bygger hytte eller eneboligen sin selv, eller hva vet jeg. Jeg tror i alle fall ikke det er noen mangel på drivere hos menn heller, selv om de ganske sikkert ikke er de samme som hos kvinner, så generelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Textrovert
|
Jeg kjenner i alle fall én ...
![]() |
#52 |
Skal rømme
|
Jeg er helt enig i at den du klarer hvis du vil-tankegangen har mye positivt for seg. Hvis du ikke tror du klarer det så klarer du det hvertfall ikke.
![]() |
#53 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Nettopp, og det var difor eg meinte at det var heilt på sida å dra inn barneperspektivet i denne diskusjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Ikke altetende
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Eksempel: P var veldig glad i å trene. Så fikk hun MS. Hun trente og trente, det var bra for henne. Hun satte seg mål om å løpe Oslo maraton året etter. Du kan om du vil. Hun ville absolutt. Trente og trente, men tilslutt ville ikke kroppen samarbeide. Hun taklet det greit og nedjusterte kravene til seg selv. Men for å takle en sånn opplevelse, uten at det kun føles som mislykkethet og nederlag, trenger man mer i bagasjen enn et "du kan om du vil." Man trenger en bevissthet om at man ikke er det man utretter. Det er ikke alltid øvelse og vilje og hva man er villig til å ofre. Noen ganger er det ting man ikke har kontroll over som avgjør. Uten at jeg dermed sier at man ikke skal bygge opp under barns intiativ og mål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Ikke altetende
Jeg mener at det som har preget oss i barndommen har mye å si for hvilke verdier, krav, og hvilket syn vi har på oss selv som voksne. Derfor synes jeg barneperspektivet er ytterst relevant i denne diskusjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Mother of Dragons
|
Jeg tror vi er enige.
![]() |
#57 |
Ikke altetende
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Hærlig tittel du har fått, Esme |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Setter vi for høye krav til oss selv?Jeg synes dette blogginnlegget er så fint i forhold til nettopp det vi snakker om:
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
barn, familie, forventninger |
|
|