Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke ord har forsvunnet fra ditt vokabular?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-09, 12:54   #61
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke ord har forsvunnet fra ditt vokabular?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det heter i alle fall å huske på Østlandet. Jeg tror jeg var nærmere 30 før jeg første gang hørte eller så ordet disse eller desse. Rutsjebane, som også er nevnt her, er et 50-tallsord i mine ører - jeg har aldri brukt noe annet enn sklie.

.. Seilebane..

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 12:55   #62
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Rutsjebane, som også er nevnt her, er et 50-tallsord i mine ører - jeg har aldri brukt noe annet enn sklie.

50-tallsord! Jeg sier ALDRI sklie, jeg sier alltid rutsjebane. Også sier jeg hompedisse også, men det er det vel ingen som sier lenger?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 12:57   #63
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Linjefag

Opprinnelig lagt inn av *TB*, her.

O-fag

Og allmennfag.

Gammel 02-10-09, 12:57   #64
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

50-tallsord! Jeg sier ALDRI sklie, jeg sier alltid rutsjebane. Også sier jeg hompedisse også, men det er det vel ingen som sier lenger?

Å, hoppsideisi! Det må være dumphuske (domphuske?). Jeg skjønner at rutsjebane er fullt gangbart i mange dialekter, altså, men på østlandsk forekommer det meg utdatert (i likhet med forekommer, foresvever det meg).

Gammel 02-10-09, 12:58   #65
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøpekort.

Jeg husker alltid det var så spennende når mamma kjøpte ting med kjøpekortet på bokreditten, for da måtte de i butikken hente fram en sånn maskin som de dro over kortet.

Et annet glemt ord er stensil. Sånn med lilla skrift som luktet eh... som stensil.

Gammel 02-10-09, 12:59   #66
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stensil, stensilere, blåpapir. Det har en eim av noe dyrt og formelt.

Gammel 02-10-09, 13:02   #67
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Fyllepenn.

Sønnen min holdt på å le seg fillete da han hørte at vi kun fikk skrive med blyant eller fyllepenn på skolen.

Gammel 02-10-09, 13:04   #68
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, en hompedisse er nå fremdeles en hompedisse. Det har de i barnehagen, men ser det ikke så ofte på nyere lekeplasser.

Gammel 02-10-09, 13:05   #69
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo! Jeg sier både humpedisse og disse og rutsje og rutsjebane.
Og jeg bruker kopptue (eventuelt bare tue), spiser formiddagsmat og i det hele tatt.

Har vi fortsatt polvotter? Jeg har i alle fall ikke brukt det ordet på veldig lenge.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 13:06   #70
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Polvotter, ja. Og dynejakke. Til forskjell fra dunjakke. VELDIG viktig. Jeg hadde bare dynejakke. Dunjakke hadde vi aldri råd til, så jeg var veeeldig misunnelig.

Gammel 02-10-09, 13:07   #71
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Å kælve sier jeg ikke så mye lenger gitt. Altså (ja, nå har t.o.m jeg begynt..), som i "jeg kælva på sykkelen". Viktig med tjukk l.

Mulig det forresten er mer slang enn et "virkelig" ord. Det står vel neppe i ordboka tenker jeg.

Gammel 02-10-09, 13:09   #72
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker mange av ordene som er nevnt her, disse, rutsjebane, polvotter, klesklype osv. Men jeg bruker ikke lenger hvitlakk eller blanco. Jeg aner ikke om det brukes kulepenn på skolen lenger, men den gang hadde vi titt og ofte bruk for å male over det vi skrev feil. Dessuten var det ikke alltid vi hadde tid til å vente til det tørket før vi skrev over, dermed var kulepennen ubrukelig.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 13:10   #73
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

fadduk
movie box
anorakk
trekkpapir

Gammel 02-10-09, 13:10   #74
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Hva er fadduk?

Gammel 02-10-09, 13:11   #75
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Men jeg bruker ikke lenger hvitlakk eller blanco. Jeg aner ikke om det brukes kulepenn på skolen lenger, men den gang hadde vi titt og ofte bruk for å male over det vi skrev feil. Dessuten var det ikke alltid vi hadde tid til å vente til det tørket før vi skrev over, dermed var kulepennen ubrukelig.

Det gjør jeg, men det heter da vitterlig trønderblekk. :dukker for Divine:

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 13:13   #76
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er fadduk?

oppvaskklut

Gammel 02-10-09, 13:14   #77
Left
Passiv

Standard

Parktantens drøm er utedress. Jeg vet ikke om det var et spesielt merke, egentlig, men det ble brukt generelt. Enten parktanktens drøm eller bevernylonsdress, et ord som heller ikke brukes så mye.

Leggevann er/var sånn væske på små flasker som damene brukte når de rullet opp håret.

Parktantens drøm er HH parkdress av den gamle typen av bevernylon, med gummi på knær og rompe, gjerne med gyselig mønster på.

Ellers må jeg jo si at jeg bruker faktisk noen av ordene andre har sluttet med. Klesklype f.eks - brukes da daglig til oppheng av vått tøy.

Koppkost
Gulvtue
Fotoapparat
Stensileringsmaskin (nye stensiler luktet så godt!)
Terylenbukser
Treski

Det var det jeg kom på i farta.

Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 13:15   #78
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Parktantens drøm er HH parkdress av den gamle typen av bevernylon, med gummi på knær og rompe, gjerne med gyselig mønster på.

Barna mine har hatt sånne. I turkis, kongeblått og rosa.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 13:16   #79
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min mormor sier limbånd. Det syns jeg er litt morsomt. Ellers kommer jeg på en del ord som jeg sa når jeg var yngre som feks:

- kløye
- fjuge

Ungene forstår ikke hva jeg mener når jeg sier "legge på røret" når de snakker i telefonen.

Gammel 02-10-09, 13:17   #80
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjekkhefte
"å spole" (ikke spoooool, du bruker opp batteriene! *hysterisk fjortisstemme*)

Sånn ellers så sier jeg både disse, kopptue, hompedisse og sånn altså.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.