Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?
Det er så mye melkepjatt!
"Alle" har en mening og halvparten av de vi kjenner er melkeintolerante, vi har et barn som er det og bruker laktosereduser/laktosefri melk i matlaging og drikke til henne, Vi fikk beskjed om å prøve å reintodusere laktose forsiktig etterhvert. (cant wait!)
Til min store forbløffelse ser jeg at de fleste vi kjenner som har matalergier og gjort det til en stor del av livet sitt å unngå en hel del matvarer ikke har testa seg eller ungene, det synes jeg er så rart.
Jeg kjenner folk som tar masse medisiner og lever med alergier asma etc uten å få det konstatert. Jeg forstår simelten ikke hvorfor . Har man en sykdom eller allergi få det sjekka og gjør det du må, å drive å styre med et alterantivt kosthold der det ikke er nødvendig eller ta medisiner man ikke trenger- kansje man faktisk trenger noe annet etc. er hull i hodet spør du meg.
Laktose og gluten er fortia en ganske massiv mote greie i vår verden (der 70% er veggiser av politiske årsaker i utgangspkt), men jeg tror også det er mange som tror at siden de små barna deres reagerer på relativt vanskelig fordøyelig melkeprotein og får magetrøbbel så er de laktoseintolerante og derfor bruker svindyre alternativer i beste mening senere når barna blir eldre og har like vondt i magan
Jeg mener har man en misstanke få det undersøkt og følg opp resultatet, denne evindelige selvdiagnostiseringa begynner å gå meg litt på nervene!( Dette er litt mitt private hælvete siden jeg synes det er ordentlig prakk å lage mat til vår fortiden nære krets, det er skjeldent eller alldri folk kan og vil spise det samme og jeg har vurdert å sette frem en talerken rå grønnsaker og vann OG JEG LIKER Å LAGE MAAAAAT *hulk* men det er så stress å bare kunne lage tapas og tenke veggis gluten mackrobiotisk laktose fisk uname it i forhold til gjesteliste, og glem alt om spontanitet )
Jeg veit at jeg er litt negativ og det er en ren følelses greie , men jeg har møtt folk som revurderer morsmelk for barnet deres skal jo være vegan slik som resten av fam og da tilter det litt i hodet mitt.
Sist redigert av era : 07-10-09 kl 17:55.
|