Sv: Er melkefritt kosthold bra for "vanlige" mennesker uten allergier?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Det jeg har sett er at enkelte (veldig alternative)folk jeg kjenner stadig går på nye dietter avhengig av hva homeopaten, biopaten, healeren, eller naturterapilegen (leger som driver med alternativ medisin i tillegg) sier. Jeg vet om folk som har skiftet dietter etter vinden nå i 20 år og det er sannelig ikke mye mat som ikke har vært bannlyst i perioder. Gjær, sukker, melk, gluten, svinekjøtt, oksekjøtt, ikke-økologisk frukt og grønt og mye mer. Heldigvis ikke alt som kuttes ut hele tiden, men det er sannelig ganske mye rart av kurer man kan bli satt på.
Det å kutte ut melk om man vet at man får vondt i magen av det er noe annet enn å kutte ut melk fordi melk har en negativ innvirkning på auraen... synes jeg da.
Nå uttaler du deg noe objektivt, du aner lite om hva slags problemer disse "alternative folka" har hatt, personene/kostholdsveilederne de har oppsøkt og hva som er bakgrunnen for rådene de har fått. Og resultatene det har gitt? Jeg tror ingen hadde giddet å stå på f.eks melkefri kost om en ikke hadde nevneverdige plager, eller ikke fikk en bedre hverdag av det.
Kanina: tilbake til dette med stabilt blodsukker, må bare ta med melkedelen (dette har fortsatt ingenting med gluten å gjøre). Melkeproteinet kasein stimulerer produksjonen av insulin - selv om melk ikke påvirker blodsukkeret. Et vedvarende høyt inntak av melkeprodukter som igjen gir et høyt insulinnivå ser ut til å være en risikofaktor (akkurat som stress, røyking, høyt sukkerinntak, fedme) for mange typer kreft.