|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Jævla kjerring! #%&!
Veldig enig. Jeg tror det er mange som tror at de kjører litt over fartsgrensen og så bremser de i alle svinger. Det er sinnsykt irriterende å ligge bak de som ikke greier å kjøre jevnt.
![]() |
#62 |
Textrovert
|
![]() Sv: Jævla kjerring! #%&!Men i noen svinger MÅ man jo bremse. Det er jo ikke uten grunn at cruise control ikke er så veldig nyttig i Norge.
![]() |
#63 |
Mother of Dragons
|
Det er vel det som er forskjellig da, hvilke svinger man mener man må bremse i. (Jeg vet ikke hvordan du kjører altså, det kan godt være vi kjører helt likt for den del), men jeg er veldig vant til å kjøre på svingete og dårlige veier og det er ikke så ofte man trenger å bremse faktisk, det handler mer om teknikk på hvordan man tar svingen.
![]() |
#64 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Jævla kjerring! #%&!Sitron: Det spørs jo HVA man gjør i affekt. Uoppmerksomhet er en av de store killerne i trafikken, jeg ver ikke om kjefting, skriking og fingervisninging er det samme, så lenge man har bevisstheten i situasjonen. For øvrig er jeg enig i at unødvendig tuting er en uting, det rammer som oftest bare uskyldige fotgjengere eller bilister.
![]() |
#65 |
Passiv
|
![]() Sv: Jævla kjerring! #%&!Jeg kjenner følelsen! |
![]() |
![]() |
#66 |
Sviiisj!!
|
Men hvordan vet man om det er nødvendig å bremse, da? Rent bortsett fra kjøreferdigheter? Man har jo ikke akkurat god sikt rundt sånne svinger, og det hender seg jo at folk blir kjørt ned langs norske landeveier.
![]() |
#68 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jævla kjerring! #%&!Jeg tuter sjelden, og de få gangene jeg gjør det, så er det for å varsle om fare. Viser fingeren gjør jeg aldri. Om jeg er den som gjør noe dumt i trafikken, og andre da viser meg fingeren, så holder jeg på å klikke av sinne. Greit at jeg gjorde noe dumt, men den fingeren er bare tåpelig, synes jeg.
![]() |
#69 |
This is normal!
|
Det kan nok hende, men jeg opplever også å lage kø på E6 når GPS og speedometer viser at jeg holder fart på 85 i 80-sonen (dvs at speedometeret viser 89-90). Jeg kjører med cruisekontroll der jeg kan, så ujevn fart er ikke et problem. Det er mange som kjører i 90 eller mer i 80-sonen, men jeg ser det ikke som min oppgave å hjelpe dem fram.
![]() |
![]() |
#70 |
Mother of Dragons
|
De fleste mener jo at det ikke er nødvendig å bremse ned til 20 km/t i slake svinger, og de fleste mener det er nødvendig å bremse ned til 50 i krappe.
![]() |
#72 |
Sviiisj!!
|
![]() |
#73 |
Mother of Dragons
|
Helt klart, krangler ikke på det. Det jeg mener er at ofte kjører folk saktere enn nødvendig fordi de er uerfarne eller ukjente på veien, siden du tok det som et eksempel. Jeg synes det er greit at de gjør det, men da må de ta hensyn til at de faktisk sinker trafikken for andre.
![]() |
#74 |
Passiv
|
Nei, det synes jeg ikke. Likker du i fartsgrensa så blir iallefall ikke jeg irritert. Med mindre du bremser ned i alle svinger. Er svingen ikke ment å kunne tas noenlunde i fartsgrensa så står det de fleste steder et skilt som hinter om det.
Dette har ENORMT mye å si med hva slags bil du har, hvordan den er skodd og hvordan du er som sjåfør. Jeg skal glatt holde 50 % høyere fart av det mange mener de er komfortable med fra meg til byen - uten at en som sitter på med meg vil føle at jeg råkjører noe spesielt. Rett og slett fordi jeg har en bil med svært hyggelige kjøreegenskaper kombinert med at jeg er gammel motorsyklist.
|
![]() |
![]() |
#75 |
Sviiisj!!
|
Da er vi tydeligvis uenige om hva som er nødvendig.
![]() |
#76 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jævla kjerring! #%&!Jeg synes tuting er undervurdert i Norge.
![]() |
#77 |
Mother of Dragons
|
Hm, det vet vi strengt talt ikke uten at vi sitter på hverandre mens den andre kjører bil. For alt vi vet så kan det være at om jeg sitter på en av Värmlandsturene dine og du freser rundt i 90 og slipper gassen av sånn at vi skrenser gjennom 90 graders svinger i 89 km/t og du sier at "Jeg mener faktisk at dette er nødvendig, Esme" at jeg prøver å si at jeg er enig, men siden sentrifugalkraften har dradd munnvikene mine over øreflippene så greier jeg ikke å si noe annet enn "Iiii. Iiii."
![]() |
#78 |
frakoblet
|
Så hvorfor er bilene utstyrt med horn, mener du? Til pynt? Jeg bruker hornet for å varsle om farlige situasjoner. Igår var det f.eks en som kom i 120 bak meg mens jeg lå i tett trafikk i 90-sonen. Det var tettpakket i høyre felt, og jeg måtte passere noen før jeg fikk plass til å legge meg inn. Jeg blinker til høyre og begynner å legge meg inn, når jeg ser dusten, som ligger på bakskjermen min, vrenger inn bak meg og skal passere meg på høyre side. DA tutet jeg. Men jeg tuter ikke bare for å kjefte. Det hender jeg setter fjernlysene i rompa på en bil som akkurat har hevet seg ut på forkjørsvei rett foran meg, slik at jeg må bremse. Å vise fingeren til noen gjør man rett og slett ikke. Vanvittig vulgært.
Ikke jeg heller, men jeg opplever farlige situasjoner i trafikken omtrent hver eneste dag. Forrige uke var vi selv i en nestenkollisjon på samme måte. Vi kom rundt en sving og møter en lang rekke biler, hvorav en i vår kjørebane. Helten rakk heldigvis å bremse kraftig, og det gikk bra.
Men man har fremdeles et ansvar for å kjøre forsvarlig. Det er f.eks ikke så lenge siden det var 80 rett nedenfor her, i en sving det var umulig å ta i 80. Nå er strekningen nedregulert til 60, heldigvis. Det er noen som har kjørt av veien i den svingen, gitt.
![]() |
#79 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er ikke sikker på hva du mener med "fartsregulering" her. 80 km/t er standard fartgrense utenfor tettbygd strøk, og fartsgrensen blir ikke satt ned pga. svinger eller veibredde. For at veien skal få høyere fartsgrense enn 80 må den derimot tilfredsstille krav til kurvatur, bredde osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Travelt opptatt
|
Jammen Kanina da, alle vet jo at han Anton går kveldsskiftet på verftet denne uka, og da er han ferdig kl 1715, og med hans vanlige sykkelhastighet er han kommet til sving nr 3 nå. Det er ingen grunn til å bremse i de to første svingene. Og det er bare Runar og Kåre som er på elgjakt i helga, og teigen deres er bak sving nr. 7, så det er veldig liten sjanse for å treffe elg de første svingene. Dessuten har ikke han Pelle politi kommer over ferja i dag, så det er ingen fare for fartskontroll.
Jeg vet om en del veier med 80-sone (riksveier og europaveier) hvor du garantert vil havne utenfor stupet hvis du holder 80 i svingen. Svingene er merket, men fartsgrensa blir ikke satt ned hver gang veien tar en bøy. Og jeg vet også om en del steder hvor det alltid legger seg is når værforholdene er på en viss måte. Der er det også 60-80, men man ville vært gal hvis man kjørte så fort der og da. Man må kjøre etter forholda, ikke etter skilta.
![]() |
|
|