Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overbeskytter dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-09, 08:47   #41
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overbeskytter dere?

Jeg synes også det er viktig å lære ungene at de må ordne opp selv hvis de kommer i trøbbel.
Det er greit å kunne stå for det en selv har gjort uten at mamma eller pappa kommer å rydder opp.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 08:55   #42
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei. Det har ikke vært behov da mine barna er fryktelig forsiktige. Litt VEL forsiktige.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 09:00   #43
iana
safariqueen

iana sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Jeg overbeskytter ikke, men vi har regler i forhold til sikkerhet. Hjelm påbudt ved sykling, redningsvest ved vannet/i båt, sikring i bil, trafikkregler, "si fra hvor du går".

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 09:01   #44
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg tror ikke jeg er veldig overbeskyttende nei.
Jeg sikrer dem når det er påbudt å sikre.
De minste har brukt hjelm når de sykler, men ene tenåringen min vil ikke bruke hjelm. Og den kampen har jeg ikke tatt.
Hjemme alene har de vært fra de begynte på skolen. Ikke lenge, men jeg kan fint ta en tur på butikken.
Jeg vil påstå at jeg ikke er veldig overbeskyttende og "hysterisk" som noen velger å bruke.
Men jeg gjør det jeg føler er best for meg og mine barn.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 09:05   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes rimelige sikkerhetskrav, som også gjelder voksne, ikke har noe med overbeskyttelse å gjøre. Godkjent bilsikring, redningsvest i båt og sykkelhjelm når man sykler, det er noe alle i familien skal bruke, både voksne og barn.

Overbeskyttelse henger gjerne sammen med undervurdering, tenker jeg. Og selv om det er viktig at barna er trygge og at man ikke presser dem til ting de ikke greier å håndtere eller selv synes er skummelt, så tror jeg de har mye bedre av å bli overvurdert innimellom enn å alltid bli undervurdert. Både i forhold til ansvarlighetstrening og i forhold til mestringsfølelse.

Gammel 13-10-09, 09:11   #46
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På enkelte områder så tror jeg kanskje at jeg er det, som f.eks. påkledning. Jeg ganske nøye på at ungene ikke fryser, og egentlig burde jeg nok slippe litt mer taket der, spesielt med storebror. Men når det gjelder klatring, sykling og slikt så er jeg ikke overbeskyttende. Spesielt lillesøster synes at det er aller morsomst når det er skikkelig høyt opp, være seg klatrestativ eller tre, og jeg står i passe avstand og ser på lykken.

Gammel 13-10-09, 09:16   #47
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Hmmm...

Jeg synes selv at jeg styrer og steller i overkanten mye for barna mine. Delvis av bekvemmelighet (så ting er gjort og jeg slipper å vente eller bekymre meg) og delvis fordi jeg er for blødhjertet noen ganger (stakkars 7. klassing som skal sykle i regnværet ).

Noen ganger prøver jeg å huske hvor mye mine foreldre kjørte i skolen, styrede med leksehjelp og tøycheck etc. og jeg kan ikke huske noen større innsats fra jeg var 5. klassing eller deromkring. Eller at jeg følte meg spesielt forsømt av den grunn...

Og hvem er den første til å bli irritert når gutta er litt vimsete og late ?

Gammel 13-10-09, 09:25   #48
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har definitivt for høyt servicenivå.

Det er ren latskap - det er alltid pes å få dem til å begynne å gjøre noe de ikke har gjort før, og særlig min mann er kjapp med å bare gjøre det for dem. Vi har store ambisjoner om skjerpings nå, men det begynne rå skli ut allerede, etter en liten uke.

Gammel 13-10-09, 09:27   #49
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trenger liksom ikke å være det, ettersom jeg har en litt engstelig og pertentlig gutt. Han er forsiktig i trafikken, klatrer ikke for høyt, vil helst at jeg skal gå en meter bak ham til enhver tid, osv. Spørsmålet er jo om jeg har gjort ham sånn... Jeg vil helst ikke tro det, og jeg merker at han har blitt tøffere etter skolestart. Han er enebarn og har nok alltid fått mye oppmerksomhet og vært under oppsyn.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 09:31   #50
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vel egentlig ikke at jeg har fått muligheten til å teste ut hvor overbeskyttende jeg kan være ettersom den unge mannen er rimelig fornuftig og "forsiktig". Han vil ikke være ute alene og han prøver seg ikke på fysisk ting som jeg ikke er sikker på at han mestrer. Jeg kan godt la han gå uten mat, si at han kan spise så mye kake/godteri han vil, si han kan legge seg så sent han vil og la ham gå ut med minimalt m/klær fordi jeg vet at han spiser når han er sulten, at han ikke spiser mye kake/godteri, at han blir trøtt og vil legge seg og fordi han sier fra når han blir kald fordi han ikke liker å fryse.

Ting som jeg synes er fornuftig, mens andre kanskje synes er overbeskyttende er 1) bruk av hjelm, 2) bakovervendt stol fremdeles og 3) den unge mannen får ikke gå i trappen hos svigers alene (bratt, bratt trapp til loftet uten gelender eller rekkverk øverst - dvs. åpent trapphull).

Sist redigert av Veronal : 13-10-09 kl 09:45.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 09:35   #51
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Men så er det det med "innenfor rimelighetens grenser" også. Vi bor nært skogen og han klatrer mye i trær, hopper ned etc. Helt ok. Det får han lov til. Han får derimot IKKE lov å klatre i et 10 meter høyt stillas, da jeg ikke anser det som forsvarlig i det hele tatt. Så han må gjerne klatre ja, men ikke i hva som helst.

Gammel 13-10-09, 09:43   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både ja og nei. På noe områder, spesielt fysisk, så ser jeg at vi kunne vært mindre forsiktige på hans vegne, og det har kanskje hemmet han litt. På den andre siden, det er vanskelig å se hva som kom først, hans forsiktighet og litt dårlige motorikk, eller vår påpasselighet.

Vi lar ham klatre så mye han vil i trær, velge selv om han vil ha votter, lue og ullgenser, bruker hjelm kun på sykkel og på isen så jeg tror ikke vi er blant de verste.

Jeg tror uansett det er flere faktorer som spiller inn når det kommer til kriminalitet senere, men ser at mangel på utfordringer (både fysisk og psykisk) kan være en av dem.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 10:50   #53
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke spesielt overbeskyttende. Men jeg ser at jeg nok har et for stort servicenivå til tider. Dels fordi tiden ofte er knapp og dels fordi jeg synes at det er hyggelig å hjelpe dem og gjøre ting sammen med dem. Jeg har et forbedringspotensiale der og arbeider med det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 11:35   #54
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Vil ikke si at jeg er spesielt overbeskyttende, men har sikkert noen blindsoner.
Bilsikring, sykkelhjelm og trafikksikkerhet er viktig, men ikke en del av det jeg ser på som overbeskyttingspotensiale. Men selvfølgelig, det må læres det også, så vi har da noen diskusjoner rundt dette. Senest i går, når størsten ville sitte på kne bakovervendt i (den fremovervendte) bilstolen sin.

Påkledning, styrer de tildels selv, men av enkelhetshensyn så får de en del hjelp.
Klatring, fritt frem så lenge de kommer seg opp selv så er det meste lov. (Dog måtte størsten ha hjelp til å komme seg ned av bjørken i sommer når han klatret opp dit i underbuksen )
Utelek: kan være i hagen alene, også gå til/fra kompiser i nærheten om det er avtalt.
Minsten får krabbe opp og ned trappen alene også og han klatrer opp og ned av tripptrappstolen. Litt knall og fall blir det jo, men det blir det vel uansett. (Han har aldri falt i trappen altså, men det hender han er litt uheldig når han klatrer ned av en stol).

Gammel 13-10-09, 11:54   #55
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg vil tro mange av oss er overbeskyttende hvis man sammenligner med barneoppdragelse-idealet på 50-60-70 tallet?

Gammel 13-10-09, 12:17   #56
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Nei det tror jeg aldri jeg har gjort, tror at når man opplever mye og alvorlig sykdom når de er små går det enten den ene eller den andre veien.Har hvertfall alltid fått tilbakemeldinger om at andre ville blitt hysterisk i situasjoner jeg tar veldig med ro.

Hvertfall når det gjelder det å dra på legevakta for hver eneste lille filleting

Gammel 13-10-09, 13:06   #57
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er sikkert overbeskyttende på noen områder, og slækk på andre i sammenlikning med andre.
Men, jeg oppfatter egentlig begrepet curlingforeldre som noe litt annet, mer på planet å skjerme barnet for konflikter og vanskeligheter, og unngå situasjoner og avgjørelser som oppleves mindre allrighte for barnet, ikke så mye å legge restriksjoner på den fysiske utfoldelsen. Det er iallefall sånn jeg har brukt begrepet før.

Gammel 13-10-09, 13:12   #58
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Jeg vil tro mange av oss er overbeskyttende hvis man sammenligner med barneoppdragelse-idealet på 50-60-70 tallet?

Der har du et poeng.

Jeg overbeskytter vel ikke mer enn det som er vanlig. Førsteklassingen går alene til skolen hver morgen og får leke ute alene på ettermiddagene. Hun er veldig ansvarlig og vet hva hun får lov til og ikke, og er veldig sjelden ulydig. Hvis ikke måtte jeg revurdert flere av de tingene hun får lov til.
Hun er ei guttejente og BOR i trærne på skolen og SFO (det samme gjorde hun i bhg) og er ganske vilter, så det har vært noen skader oppover årene, men heldigvis ingen brudd eller alvorlige skader. Ennå ...

Minsten er så liten enda, får se hvilken type han er etterhvert. Men jeg er nok en mamma som lar barna få endel frihet, samtidig som jeg innerst inne vil bure begge inne til de er 40 for å beskytte dem fra alt vondt.

Gammel 13-10-09, 13:20   #59
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, det er ikke helt enkelt å svare på. Jeg tror jeg nok overbeskytter/curler på en del områder. Delvis fordi det er praktisk, delvis fordi barna ønsker servicen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 13:29   #60
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har nok til tider et litt for høyt servicenivå, men vi jobber med det. Poden går rett i vranglås om blodsukkeret svinger, og da hender det rett som det er at han får litt for mange alternativer og variantert og hva_har_du. Og jeg irriterer meg over det selv.
Ellers kan jeg ikke påstå at vi driver med overbeskytting, vi er vel heller for slepphendt hva klatremus-faktorer angår.
At jeg er streng på redningsvestbruk og sykkelhjelm etc. ser jeg ikke på som noe overbeskyttelsesgreier.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.