Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

TV-reklamene til Care og TV-aksjonen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-09, 12:35   #41
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV-reklamene til Care og TV-aksjonen

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Ellers ville det jo vært pussig og lite realistisk om kjønnsrollene skulle likne på de man finner i en relativt likestilt norsk familie.

Men at de snakker norsk på den afrikanske landsbygda blir ikke pussig og lite realistisk?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 12:36   #42
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

"Det kunne vært deg" på en måte?

Men det kunne det jo overhodet ikke, så det poenget ser jeg ikke helt.

Gammel 14-10-09, 13:24   #43
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Men at de snakker norsk på den afrikanske landsbygda blir ikke pussig og lite realistisk?

Alternativet ville jo vært teksting, og dermed ville ikke reklamen nådd like vidt. Jeg synes det var et helt greit grep å la skuespillerne snakke norsk og det har lite med hva de prøver å formidle med reklamen å gjøre. Kjønnsroller har derimot mye med det reklamen prøver å formidle å gjøre.

Gammel 14-10-09, 13:39   #44
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Språket har jeg i grunnen ikke hengt meg noe særlig opp i, men den der "frykt-for-mannen"-stemningen synes jeg bare blir feil.

Gammel 14-10-09, 13:40   #45
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Reklamen er vel norsk fordi budskapet lett skal bli oppfattet. Hadde det vært på et helt ukjent språk ville det krevd lesing av tekst samtidig med å oppfatte hva som visuelt skjer, og interessen for å følge reklamen ville dabbet av.

Det er lettere å bli følelsesmessig knyttet til noe om det er ingen hinder i veien.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 13:47   #46
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Språket reagerer jeg ikke på. Det er ikke det at jeg ikke tror den er realisitisk heller, sånn "redd for mannen"-messig, men det er noe ... med stemingen, lydene, helheten, som jeg reagerer litt på likevel.

Men, jeg skjønner hvorfor de har laget den, og jeg kommer til å støtte, det er ikke det. Jeg bare reagerer litt.

Gammel 14-10-09, 14:01   #47
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Reklamen er vel norsk fordi budskapet lett skal bli oppfattet. Hadde det vært på et helt ukjent språk ville det krevd lesing av tekst samtidig med å oppfatte hva som visuelt skjer, og interessen for å følge reklamen ville dabbet av. .

Nja. Det finnes jo flere muligheter. En norsk voiceover (ikke dubbing), for eksempel. Eller la noen bilder tale for seg selv. Begge metoder er brukt mye før - med god effekt.

Gammel 14-10-09, 14:03   #48
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Og dermed fremmedgjort en temmelig stor del av befolkningen? Jeg nevner i fleng: Blinde, svaksynte, eldre, unge ... Det er ganske mange som denne reklamen burde/ønsker å nå ut til, som både hadde skrudd av mentalt og fysisk hvis de snakket ett eller annet afrikansk språk de syns er fremmed, rart og ikke de forstår. Det er en dramatisering, det er ikke en ekte hendelse.

Jeg er enig i at det er mye ved denne reklamen som er teit, men å kritisere for språket syns jeg rett og slett er litt dumt.

Men blir ikke ganske mye av poenget borte uansett for blinde mennesker? Med norske stemmer, som ikke ledsages av de bildene vi faktisk ser her, så kunne jo omtrent nærmest vært en gjennomsnittsfamilie på Kløfta.

Gammel 14-10-09, 14:30   #49
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Med norske stemmer, som ikke ledsages av de bildene vi faktisk ser her, så kunne jo omtrent nærmest vært en gjennomsnittsfamilie på Kløfta.

Jeg vil tro dette kan være litt av grunnen og, jeg da.
Med å få servert det så nært og lettfattelig, så blir det til at vi kan få følelsen av at det er hvilken som helst gjennomsnittsfamilie, "slik som oss".

For mange (de fleste?) blir det fjernt å relatere seg seg til en familie i Afrika. Tror det er derfor det godtas så mye fattigdom og elendighet fra oss i den vestlige verden, for de på andre siden av jordkloden. Det er så langt unna, at det har ingenting med oss å gjøre. Men med å se blaff fra livet deres vist med språket vårt, så blir det mye nærmere oss. Det gjør det lettere å bry seg.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 14:44   #50
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og dermed fremmedgjort en temmelig stor del av befolkningen? Jeg nevner i fleng: Blinde, svaksynte, eldre, unge ... Det er ganske mange som denne reklamen burde/ønsker å nå ut til, som både hadde skrudd av mentalt og fysisk hvis de snakket ett eller annet afrikansk språk de syns er fremmed, rart og ikke de forstår. Det er en dramatisering, det er ikke en ekte hendelse.

Jeg er enig i at det er mye ved denne reklamen som er teit, men å kritisere for språket syns jeg rett og slett er litt dumt.

Jo, du har rett. Det blir litt rart uansett hvordan de gjør det, og løsningen er helt ok. Og det er jo en REKLAME, ikke en dokumentar, liksom.

Men stemningen og det der, det stusser jeg fortsatt på.

Gammel 14-10-09, 14:45   #51
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

For mange (de fleste?) blir det fjernt å relatere seg seg til en familie i Afrika. Tror det er derfor det godtas så mye fattigdom og elendighet fra oss i den vestlige verden, for de på andre siden av jordkloden. Det er så langt unna, at det har ingenting med oss å gjøre. Men med å se blaff fra livet deres vist med språket vårt, så blir det mye nærmere oss. Det gjør det lettere å bry seg.

Tipper at det kanskje er noe av tanken bak, ja.
Men hvis det virkelig er slik at mennesker i nød og fattigdom må snakke norsk for at vi skal fatte sympati med dem, så er jo det tankevekkende i seg selv.

Og nå er vel ikke disse skuespillerne i realiteten noe tettere på nød og fattigdom enn andre nordmenn (uten at jeg kan vite noe sikkert om det), så det er jo ikke noe blaff fra livet deres i den forstand, så jeg synes logikken brister på flere punkter her.

Gammel 14-10-09, 14:49   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja. Det finnes jo flere muligheter. En norsk voiceover (ikke dubbing), for eksempel. Eller la noen bilder tale for seg selv. Begge metoder er brukt mye før - med god effekt.

Nja, jeg syns voiceover er skikkelig cheesy, og syns dette er en MYE bedre løsning. De voiceovergreiene er skikkelig sosialantropologisk-biologiprogram-la-oss-titte-på-de-stakkars-eksotiske, spør du meg.

Men blir ikke ganske mye av poenget borte uansett for blinde mennesker?

OK, blinde var å dra den litt langt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 14:52   #53
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Nja, jeg syns voiceover er skikkelig cheesy, og syns dette er en MYE bedre løsning. De voiceovergreiene er skikkelig sosialantropologisk-biologiprogram-la-oss-titte-på-de-stakkars-eksotiske, spør du meg.

Joa, eller overdrevent sentimentalt som det av og til kan bli på slike reklamer for humanitære organisasjoner.
Men jeg synes en god del av disse har vært bra også. Med voiceover. Kommer litt an på stemmen og budskapet - og egentlig helheten.

Gammel 14-10-09, 14:53   #54
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Uansett om man tolker den i retning, redd mor eller sterk mor/ubrukelig far spiller den på fordommer om afrikanske menn og relasjoner, jeg synes det er en dårlig reklame som sikkert i beste mening prøver å belyse at om man utdanner kvinner osv.går alt så meget bedre.
Jeg mener man har fatt i gal ende om man prøver å fordre likestilling ved å latteliggjøre eller demonisere det ene kjønnet uansett hvilken /kultur problematikk man prøver å belyse.

KLOSSETE, men sikkert velmenende forsøk -totalt skivebom.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 14:54   #55
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Uansett om man tolker den i rettning redd kone eller bare ubrukelig mann er den på trynet om spiller på fordommer. sikkert i beste mening og v

Men den spiller jo ikke på fordommer? Akkurat dette med at det er mest hjelp i å hjelpe kvinnene er jo hele poenget. Det betyr selvfølgelig ikke at alle afrikanske menn er noen sjitstøvler, men fakta er nå der. Det er samme fakta som at menn er de som topper forbryterstatistikken i Norge, det betyr heller ikke at alle norske menn er kriminelle. Det du kunne ha gjort er jo å kutte ut mannen fra reklamen sånn totalt sett.

Gammel 14-10-09, 14:54   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og nå er vel ikke disse skuespillerne i realiteten noe tettere på nød og fattigdom enn andre nordmenn (uten at jeg kan vite noe sikkert om det), så det er jo ikke noe blaff fra livet deres i den forstand, så jeg synes logikken brister på flere punkter her.

Skuespiller er jo nettopp skuespillere for at de skal dramatisere noe, ikke leve det. Jeg syns det er litt lattervekkende at man bare vil ha det helt ekte, altså.

Bistandsreklamer er for øvrig noe av det vanskeligste som finnes. De må ikke være så lettbeinte at man ikke føler sympati, men heller ikke så grusomme at man ikke orker å forholde seg til det.

En bistandsorganisasjon lagde en gang i tiden en reklame med underernærte, afrikanske barn som ikke greide å stå på bena ledsaget av latterboks-latter. Den ble så in-your-face at ingen orker å se på den en gang, og langt mindre gi penger. Vi er nemlig innrettet sånn at vi aller helst gir penger til det vi kan assosiere oss bittelitt med, det må ikke være for eksotisk. Jeg mener å huske at katastrofer i Afrika er det vi som privatpersoner gir aller minst til, mens sånn som tsunamien raste det inn penger. Fordi det var hvite mennesker i stor grad som ble rammet. Året etter ble Pakistan rammet av jordskjelv med omtrent like mange døde og sårete tror jeg, det var det omtrent ingen som gadd å gi penger til.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 14:57   #57
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å huske at katastrofer i Afrika er det vi som privatpersoner gir aller minst til, mens sånn som tsunamien raste det inn penger. Fordi det var hvite mennesker i stor grad som ble rammet. Året etter ble Pakistan rammet av jordskjelv med omtrent like mange døde og sårete tror jeg, det var det omtrent ingen som gadd å gi penger til.

Og i tillegg har det noe med mediadekningen å gjøre. Afrika var jo "hot" som bistandssted på 80-tallen (tenkt Band Aid, Bob Geldof og "We are the world")

Gammel 14-10-09, 14:57   #58
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

@him vakke ferdig før den ble posta første gang kansje den gir mere mening nå

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 14:57   #59
Siritk

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og her er Care sin tanke bak reklamene. Er nok bare vi som ikke skjønner humoren...

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 15:04   #60
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

@him vakke ferdig før den ble posta første gang kansje den gir mere mening nå

Når man da har en innsamlingsaksjon som er basert på fakta om at det er mer verdifullt (i form av resultater) å hjelpe kvinner - da synes jeg det blir helt villt at man i reklamen ikke skal formidle det. Skulle man ha formidlet (i reklamen) at det var mannen som støttet kona, tok opp lånet etc når det ikke er sannheten? Det må da være et visst samsvar mellom hva organisasjonen (care) faktisk gjør og hva reklamen viser. Hvis man synes reklamen er diskriminerende lurer jeg jo på hva man synes om bistanden?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.