|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
maler
|
Sv: Barn som misjonererFørst: hvis det er barn som brukes av sine foreldre til å snakke med fremmede på gata med misjonering som hensikt er dette virkelig over grensa synes jeg. Det er å sette barn i en utsatt posisjon de ikke har mulighet til å ha oversikt over, de sitter ikke med hele bildet.
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Sv: Barn som misjonerer
Ja, jeg er sikker på det. Det var en helt typisk "forkynnelsesbrosjyre". Jeg har tatt i mot nok til å kjenne dem igjen altså. Dette var også i Olso sentrum, og ikke i en bydel i nærheten av en lokal kirke.
Nja og njei. Jeg skjønner sammenlikningen, men syns allikevel ikke det er helt sammenliknbart. Jeg har ingenting i mot at barn blir tatt med på og innlemmet i religiøse greier, på samme måte som jeg syns fint barn kan være med i demonstrasjoner. Det jeg ikke syns er greit å er å sette bittesmå barn i en sårbar posisjon, som jeg mener ikke kan være godt for psyken deres. I likhet med de barna i demonstrasjonen, som plutselig var midt oppi mer action enn forventet og ble livredde. Hadde foreldrene deres allikevel tatt dem med jevnlig i sånne situasjoner så hadde det vært sannenliknbart.
|
|
|
#23 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Barn som misjonererJeg syns også dette er helt hårreisende. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
maler
|
Jeg mener også at man virkelig ikke skal sette et lite barn i en sånn situasjon enten det dreier seg om misjonering eller politisk propaganda eller whatever, det er noe med at barnet bare ser verden ut fra sitt eget perspektiv og ikke kan ta innover seg hva de voksne rundt tenker og dermed kan finne på å si/gjøre. Men det kan være at du leser endel ekstra inn i situasjonen, det kan for eksempel være et barn som er med foreldrene sine og som nærmest på egen hånd hermer etter de voksne, og som ikke tenker lenger enn å "dele ut lapper til de som går forbi". Og det kan være en fullstendig hårreisende situasjon der barnet har fått instrukser om å prøve å snakke med fremmede på gata for å misjonere. Det siste har jeg imidlertid aldri sett noe sted uansett livssyn, men det betyr slett ikke at det ikke forekommer.
|
|
|
#25 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Barn som misjonererBarn som tigger og barn som misjonerer stiller litt i samme kategori for meg. Ikke at det er like synd på misjoneringsbarna, men jeg nekter å tro at noen av barna gjør det av egen fri vilje.
|
|
|
#26 |
|
aldrende
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn som misjonererHuff, jeg er helt enig med deg, glitter. Dette er ikke bra.
|
|
|
|
#27 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn som misjonererVi har en jente i gaten vår som er aktiv med misjonering av de andre barna i gata. Familien hennes tilhører Jehovas vitner.
|
|
|
|
#28 |
|
maler
|
Jeg vet ikke om det er vanlig, men det er i hvertfall vanlig at barn leker det de opplever og det de ser de voksne gjøre. Så hvis dette er et stort tema hjemme hos dem, er det ikke rart om det figurerer i lek. Her i huset sloss Jesus med de andre superheltene (batman og spiderman) i podens lek etter et opplegg på skolen.
|
|
|
#29 |
|
liksom sporty
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
![]() ![]() |
Barna får naturligvis ikke beskjed om å misjonere for de andre barna. Men er man JV så er det en veldig naturlig ting å snakke om Jehova, og da tar naturligvis barna med seg dette videre.
|
|
|
|
#30 |
|
liksom sporty
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
![]() ![]() |
På slep?? interessant..
|
|
|
|
#31 |
|
Glamorøs
|
Jeg så at moren mumlet til ham, og pekte litt diskret bort på meg før han kom bort.
Det syns jeg er greit, at man snakker mye om noe som er en del av hverdagen. Jeg kan allikevel se at det blir ubehagelig for dem som ikke har gud som en aktiv faktor i hverdagen. Glittermannen og jeg snakket om det i går, fordi de i barnehagen hans bruker en barnebibel som utgangspunkt for undring. I og for seg greit, så lenge det ikke blir presentert som virkelighet. Men hvor går grensen? Når vil barnet oppfatte at de andre lyver, om de tror på noe man ikke tror på selv? Osv. Vi diskuterte det bare løst, og har litt ulikt standpunkt.
At man har med barnet når man selv forkynner, syns jeg må være greit, selv om jeg egentlig ikke er enig. Men det går mer på tro og slikt, enn "moral" og "hvordan man oppfører seg mot barn", som jeg syns det å sende barn ut for å misjonere handler mer om. Dette barnet ble helt klart sendt bort til meg, og han var under skolealder. Det kan selvsagt være fordi han har mast om å få prøve, og moren hans syns jeg så ut som en grei person å prøve på.
|
|
|
#32 |
|
Pauset
|
Sv: Barn som misjonererJeg er helt i mot dette, og reagerer også på sånt. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
|
Sv: Barn som misjonererHm. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Passiv
|
Sv: Barn som misjonererJeg kjenner at jeg føler for å lage en motvekt hvor man setter seg ned litt sammen med et misjonerende barn og lærer dette barnet kritisk sans og stiller noen spørsmål å ta med hjem og grave litt rundt. |
|
|
|
#35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Pauset
|
Sv: Barn som misjonererOverfor mine barn så er jeg tydelig på at tro og ikke-tro er noe vi må finne ut av hver enkelt. Når vesla kommer og sier hun tror så sier jeg så fint, og spør hvorfor hun tror, og hva hun tror på. Når hun så kommer og sier at hun ikke tror så sier jeg også så fint, og spør hvorfor hun ikke tror. Så snakker vi om det, og jeg er tydelig på at det hun tror/ikke tror på er hennes ståsted og det er helt fint. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Passiv
|
Jeg siktet ikke til Jehovas Vitner nå, aC. Jeg tenkte på ungen i HI som tydelig så ut til å bli oppfordret av sin mor til å misjonere. |
|
|
|
#38 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg er enig med SF i dette, selv om jeg ikke ville valgt de samme ordene. Det å oppfordre unger til å ta kontakt med fremmede voksne syns jeg ikke høres veldig lurt ut. Det skal lite til før unger føler at de kjenner noen, og da er det lett å ta kontakt med dem senere også, når ikke foreldrene er i nærheten.
|
|
|
#39 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn som misjonererSå en trist dokumentar på TVN en gang, og barn som misjonerte i USA. En kjempesøt liten gutt med en superkristen pappa som demonstrerte mot homofile osv. Dette førte jo til konfrontasjon, fok gjorde narr av det gutten delte ut (veldig provoserende pamfletter) og han satt til slutt og gråt og var redd og ville til mamma, samtidig som han ikke skjønte hvorfor folk ikke ville til himmelen.
|
![]() |
|
|