Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-09, 10:05   #101
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!

Kan ein ikkje berre fjerna all marsipan då ? Det er jo ingen av dei som er gode.

Gammel 15-10-09, 10:08   #102
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Åååhhh, nå kom jeg på det julefigurene av sjokolade med gele inni.

:innseratdettevarlittpåsiden:

Det var ikke på siden, dette var essensen, krystallklart. Men de er litt mer sjeldne enn julemarsipanen, i fjor fikk jeg ikke tak i slike i det hele tatt.

(Er det ingen som stiller spørsmålstegn ved at Nidar kaller det marsipan når det er et rent melisprodukt?)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:09   #103
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Kan ein ikkje berre fjerna all marsipan då ? Det er jo ingen av dei som er gode.

Fryktelig egoistisk tankegang, sånt liker vi ikke.

Gammel 15-10-09, 10:09   #104
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å først produsere, emballere, lagre, distribuere og hylleplassere, ha salg på og destruere, en høstmarsipan i 2 måneder, og så samme kjør med en julemarsipan i 1 måned...

Med mitt forslag hadde det ikke vært noe ekstra arbeid. I og med at de uansett produserer alt samtidig, og produserer forskjellige figurer og forskjellige emballasjer.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:10   #105
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det var ikke på siden, dette var essensen, krystallklart. Men de er litt mer sjeldne enn julemarsipanen, i fjor fikk jeg ikke tak i slike i det hele tatt.

(Er det ingen som stiller spørsmålstegn ved at Nidar kaller det marsipan når det er et rent melisprodukt?)

De geléfigurene kan jeg bare ikke huske. Eneste jeg kommer på er disse hvalene. Krystallklart må vise meg de figurene til jul.

Hva mener du med rent melisprodukt? Er det ikke mandler i marsipanen til Nidar?

Gammel 15-10-09, 10:11   #106
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Fryktelig egoistisk tankegang, sånt liker vi ikke.

Men verken Nidar eller Freia sine marsipaner er gode. Her blir slikt liggande til ein av oss kaster det.

Gammel 15-10-09, 10:12   #107
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Åja DEN ja. Hadde helt glemt den ut. Den heter i det minste Julemarsipan og ikke Jule Marsipan. Men Nidar sin er bedre. Anthon Berg sin er bestest.

De har vel en gris også. Nidar sin er tørr og sukrete. Ja til mer marsipan i marsipanen! (Skjønner jo at det blir dyrere, da).

Gammel 15-10-09, 10:18   #108
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

De skrev litt om det i avisen i fjor:

Sitat:

Har dere vurdert å lage en høst-marsipan, og vente med juleproduktene til november eller desember?
- Ja, vi vurderte det faktisk konkret for noen år siden. Men vi kom fram til at det blir for vanskelig i forhold til produksjon og distribusjon. Det er en komplisert prosess å distribuere og planlegge et slikt begrenset salg. Ideelt sett burde butikkene være fulle lille julaften og tomme 3. juledag, men slik er det jo ikke.

http://www.dagbladet.no/magasinet/20...26/548220.html

Gammel 15-10-09, 10:19   #109
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nidar sin er ikke tørr og sukrete i oktober og november.
Forresten så har jeg aldri opplevd at Nidar sin er tørr og sukrete, med mindre jeg har kommet over en gris på tilbud i februar.

Gammel 15-10-09, 10:25   #110
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener du med rent melisprodukt? Er det ikke mandler i marsipanen til Nidar?

Hardly any. Det er derfor Anthon Berg sin smaker så mye bedre - den har faktisk mandler i seg. Jeg elsker marsipan, men ikke julemarsipan.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:29   #111
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Er du sikker? Jeg synes ikke den smaker mandelessens. Odense sin lilla marsipanrull har jo overvekt av mandler i seg og den smaker omtrent som Nidar sin synes jeg. Prøvde å google på ingredienser men finner ikke noe, og Nidar sin hjemmeside er jo håpløs.

Gammel 15-10-09, 10:33   #112
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer undrer jeg meg over argumentasjonen til Nidar. "De selge julemarsipan i tre måneder for at det skal være lønnsomt".

Hvorfor synes du det er rart? Det koster en god del penger å legge om produksjonslinjer etc., og dette er faste utgifter som er uavhengig av hvor mye marsipan som produseres og selges. Dersom de bare skulle selge marsipanen i desember, ville de solgt vesentlig mindre (hvor mye mindre? Aner ikke, halvparten kanskje?), og måttet øke prisene/kuttet profitten tilsvarende.

Om det er oktober-julemarsipan forbrukerne vil ha, så hvorfor ikke tjene på det.

Nettopp. Det er åpenbart det forbrukerne (ved tiltrekkelig mange av dem) vil ha, og derfor kommer julemarsipanen i oktober. Som den har gjort i flere tiår.

Særlig når man ser hvor liten andel av markedet Freja ser ut til å ha. Hvorfor selger Freja julemarsipan, hvis det ikke kan være lønnsomt? Bare for å opprettholde sitt gode navn og rykte?

Freia tjener helt sikkert penger på marsipanen sin. Jeg kan ikke se for meg at Kraft Foods/Philip Morris driver veldedighet for at noen gærne nordmenn skal få slukket marsipansulten sin.

Nok prat om marsipan nå, tror jeg. Jeg begynner allerede å bli sulten og det er flere timer til lunsj. Jeg må slutte med dette...

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:36   #113
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jobbet hos Bergene i juni. Da produserte de marsipangriser - ikke rart marsipanen er tørr og vond når den kommer i hyllene. Fersk fra maskinene var den derimot ganske god.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:43   #114
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad Anton Berg sine påskeegg ikke selges hele året, for da ville jeg hatt alvorlige problem med å begrense meg. Nidar og Freia sin marsipan klarer jeg fint å vente med til jul/påske.

Gammel 15-10-09, 10:45   #115
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg er glad Anton Berg sine påskeegg ikke selges hele året, for da ville jeg hatt alvorlige problem med å begrense meg.

Mandeleggene! Men jeg spiser for hele året når de selges til halv pris etter påske.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 10:47   #116
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Hvorfor synes du det er rart? Det koster en god del penger å legge om produksjonslinjer etc., og dette er faste utgifter som er uavhengig av hvor mye marsipan som produseres og selges. Dersom de bare skulle selge marsipanen i desember, ville de solgt vesentlig mindre (hvor mye mindre? Aner ikke, halvparten kanskje?), og måttet øke prisene/kuttet profitten tilsvarende.

Men hvorfor er det annerledes for Freia? Det koster vel like mye for prosuksjonslinje etc for dem, og for dem er det altså lønnsomt med et mye mindre volum?
Som sagt er det greit for meg at de følger forbrukerne som faktisk kjøper marsipan i oktober, det er jo ingen som tvinger oss. Man det høres litt patetisk ut å måtte skylde på noe annet enn at de gjør det de tjener penger på. At de nesten gjør det av veldedighet. Litt sånn utpressing: hvis ikke dere kjøper marsipanen vår i tre måneder, så gidder vi ikke å lage den.

Gammel 15-10-09, 10:50   #117
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jo mere jeg tenker på dette, jo mere enig med meg selv er jeg at det bare trenger å hete kun Marsipan.
Og de kan produsere hele året.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 11:18   #118
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Kanina: du må slutte å skrive Freja.
Edit: åja så at du hadde vært flink pike i det siste innlegget.

Gammel 15-10-09, 14:35   #119
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Over 100 innlegg i en tråd om julemarsipan.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 14:48   #120
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Over 100 innlegg i en tråd om julemarsipan.

Det skjer hvert år , men denne diskusjonen er jo mer konstruktiv enn de pleier å være.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
føleri, marsipanengasjement

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.