Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-09, 10:33   #11
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jo mer jeg tenker på det, jo mer undrer jeg meg over argumentasjonen til Nidar. "De selge julemarsipan i tre måneder for at det skal være lønnsomt".

Hvorfor synes du det er rart? Det koster en god del penger å legge om produksjonslinjer etc., og dette er faste utgifter som er uavhengig av hvor mye marsipan som produseres og selges. Dersom de bare skulle selge marsipanen i desember, ville de solgt vesentlig mindre (hvor mye mindre? Aner ikke, halvparten kanskje?), og måttet øke prisene/kuttet profitten tilsvarende.

Om det er oktober-julemarsipan forbrukerne vil ha, så hvorfor ikke tjene på det.

Nettopp. Det er åpenbart det forbrukerne (ved tiltrekkelig mange av dem) vil ha, og derfor kommer julemarsipanen i oktober. Som den har gjort i flere tiår.

Særlig når man ser hvor liten andel av markedet Freja ser ut til å ha. Hvorfor selger Freja julemarsipan, hvis det ikke kan være lønnsomt? Bare for å opprettholde sitt gode navn og rykte?

Freia tjener helt sikkert penger på marsipanen sin. Jeg kan ikke se for meg at Kraft Foods/Philip Morris driver veldedighet for at noen gærne nordmenn skal få slukket marsipansulten sin.

Nok prat om marsipan nå, tror jeg. Jeg begynner allerede å bli sulten og det er flere timer til lunsj. Jeg må slutte med dette...

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
føleri, marsipanengasjement

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.