Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-09, 07:50   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?

Ikke mindre enn 2 av ungene i nabolaget har cøliaki/glutenallergi, så vi har også lært oss mye om allergi. Jeg må innrømme at de ungene mer sjelden blir invitert på middag enn de allergifrie barna.

Vi har fått tilsendt lange lister over hva ungene kan og ikke kan spise (det ene barnet har ca 4 andre allergier i tillegg), og det er jammen gluten i mye rart. Jeg er ikke så dreven at jeg klarer å lese innholdsfortegnelsen enda, men øver stadig. Vi har forresten fått beskjed om at buljong er greit.

Gammel 16-10-09, 08:32   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heldigvis har sjuåringen min veldig god greie på hva han er allergisk mot, han leser selv på f.eks. kjekspakker og tør ikke spise hvis han ikke er helt sikker på at det ikke inneholder nøtter. Men jeg sier alltid fra om allergiene, hvis han skal i bursdag eller spise hos andre som vi ikke kjenner så godt at de vet om det. Tidligere var han allergisk mot egg, da hadde vi med egen kake og sa alltid fra. Nå tåler han egg, men ikke nøtter og skalldyr. Ellers må jeg jo alltid ringe først og spørre om de har dyr, for da kan han dessverre ikke gå i bursdagen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 08:42   #23
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi har forresten fått beskjed om at buljong er greit.

Det er gluten i flere typer buljong, så det er verdt å sjekke pakken
På noen står det bare "stivelse" - de styrer hvertfall jeg klar av når det ikke er spesifisert hva stivelsen er, men noen inneholder vel hvertfall hvetemel såvidt jeg har sett.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 08:43   #24
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ikke mindre enn 2 av ungene i nabolaget har cøliaki/glutenallergi, så vi har også lært oss mye om allergi. Jeg må innrømme at de ungene mer sjelden blir invitert på middag enn de allergifrie barna.

Vi har fått tilsendt lange lister over hva ungene kan og ikke kan spise (det ene barnet har ca 4 andre allergier i tillegg), og det er jammen gluten i mye rart. Jeg er ikke så dreven at jeg klarer å lese innholdsfortegnelsen enda, men øver stadig. Vi har forresten fått beskjed om at buljong er greit.

Ikke all buljong er greit. Men Toro sin vanlige kjøttbuljong, samt enkelte av hønse- og grønnsaksbuljongene, er glutenfrie.
Når man skal lese varedeklarasjoner: ha med ncfs liste over glutenholdige ingredisener (den er ikke så lang, og er alfabetisert). Det er umulig å holde oversikten i hodet. Nå har jeg lært meg det meste, men er jeg i tvil, sjekker jeg lista. (Jeg la link til den i en annen tråd om dette for litt siden).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 08:53   #25
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg har i alle år synes det var mye viktigere å føle seg trygg,- og dermed sende med mat, enn å regne med at vertskapet skal klare å passe på at barnet mitt ikke får i seg noe det ikke tåler. Det kan bli for stort ansvar, og jeg forstår godt de som kvier seg.

Gammel 16-10-09, 09:06   #26
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ikke all buljong er greit. Men Toro sin vanlige kjøttbuljong, samt enkelte av hønse- og grønnsaksbuljongene, er glutenfrie.
Når man skal lese varedeklarasjoner: ha med ncfs liste over glutenholdige ingredisener (den er ikke så lang, og er alfabetisert). Det er umulig å holde oversikten i hodet. Nå har jeg lært meg det meste, men er jeg i tvil, sjekker jeg lista. (Jeg la link til den i en annen tråd om dette for litt siden).

Maggie sine inneholder gluten.

Toros "Klar kjøttsuppebuljong" er også glutenfri. Ncfs liste over glutenholdige ingredienser er veldig nyttig om man ikke har det i hodet.

Gammel 16-10-09, 09:27   #27
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har valgt å stole på vertskapet. Mine blir ikke så dårlige at det er farlig om de får i seg noe de ikke tåler. De får magesmerter og diare, men ingen livsfarlige reaksjoner.

Når ungene skal i bursdag ringer jeg alltid for å spørre hva som skal serveres. Jeg forteller hvilke alternativer det går an å lage og hvordan de kan gjøre det for å unngå melk. De fleste tar hensyn og er veldig takknemlige for at jeg ringer.

Gammel 16-10-09, 09:28   #28
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen av Knorr sine også

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 09:46   #29
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Nå er min bare 2 men har allerede vert i en del bursdager. Jeg snakker alltid med de på forhånd, selv om det er familie. Bare mamma jeg stoler på at har melkefrie alternativer, da hun har hatt flere melkealergikere selv i hus.

Ofte sender jeg med mat, eller gir tips til hva som er melkefritt. Om han får i seg melk så er det ikke verdens undergang, men han sliter nok med søvnen fra før av om ikke det og skal plage han.

Det som ofte forbauser meg er at enkelte i familien som godt vet han ikke tåler melk ikke gidder å lage alternativer. Er ikke noe prblem for meg å ta med, men jeg vet at jeg garantert hadde laget noe som kunne spises av alle gjestene i selskapet. Spesielt når det er nær familie. Selv om han bare er 2 og ikke spise så alt for mye. Det er så forferdelig å gå i barnebursdag der det står store kakebord full av kaker og 2åringen ikke kan spise NOE av de de andre får. Er ikke så lett å fortelle en 2åring det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 10:16   #30
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det som ofte forbauser meg er at enkelte i familien som godt vet han ikke tåler melk ikke gidder å lage alternativer. Er ikke noe prblem for meg å ta med, men jeg vet at jeg garantert hadde laget noe som kunne spises av alle gjestene i selskapet. Spesielt når det er nær familie. Selv om han bare er 2 og ikke spise så alt for mye. Det er så forferdelig å gå i barnebursdag der det står store kakebord full av kaker og 2åringen ikke kan spise NOE av de de andre får. Er ikke så lett å fortelle en 2åring det.

Vi har et sett med besteforeldre vi som baker 3 kaker til vi skal komme på besøk, og ikke gidder å lage en eneste kake til han som har allergi. Det blir satt frem kjeks, også får han være fornøyd liksom. Gang på gang blir minsten skuffet over at det ikke er kake han kan spise, og vi kommenterer det hver gang - tilbyr lette oppskrifter osv, men det hjelper ikke.

Gammel 16-10-09, 10:29   #31
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Vi har et sett med besteforeldre vi som baker 3 kaker til vi skal komme på besøk, og ikke gidder å lage en eneste kake til han som har allergi. Det blir satt frem kjeks, også får han være fornøyd liksom. Gang på gang blir minsten skuffet over at det ikke er kake han kan spise, og vi kommenterer det hver gang - tilbyr lette oppskrifter osv, men det hjelper ikke.

Tragisk - men da bør du ta saken i egne hender og ta med allergivennlig til ham. Så slipper han skuffelsen.

Gammel 16-10-09, 10:39   #32
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Fyn fan, for å si det mildt. Uforståelig faktisk. Sånn oppførsel hadde ført til boikott her i gården.

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Jeg har i alle år synes det var mye viktigere å føle seg trygg,- og dermed sende med mat, enn å regne med at vertskapet skal klare å passe på at barnet mitt ikke får i seg noe det ikke tåler. Det kan bli for stort ansvar, og jeg forstår godt de som kvier seg.

Den kan jeg se, og at det til hverdags er greit å ordne selv, men familie - som nevnt ovenfor - og da SPESIELT besteforeldre, nei at de ikke bryr seg om å inkludere alle, nei det er ganske uspiselig.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 10:44   #33
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Isolde: Slik er min familie og. Innmari gøy å bl invitert i besøk og så er det ingenting som mine tre kan ete. Det er så masse kav har eg fått beskjed om. Har lært etterkvart, så me har som regel noko i bakhånd sjølv. Og då er jo det gale, for ein tar jo ikkje med seg mat i besøk

Gammel 16-10-09, 10:46   #34
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Fyn fan, for å si det mildt. Uforståelig faktisk. Sånn oppførsel hadde ført til boikott her i gården.

Den kan jeg se, og at det til hverdags er greit å ordne selv, men familie - som nevnt ovenfor - og da SPESIELT besteforeldre, nei at de ikke bryr seg om å inkludere alle, nei det er ganske uspiselig.

Ja, det er jeg helt enig, og jeg har selv sagt fra til familie som ikke tar hensyn til dette, gang på gang.

Gammel 16-10-09, 10:51   #35
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Man kan vel stole på at noen er normalt oppegående og fornuftige nok til å ta seg av barnet, men ikke på akkurat det med maten? Det er en temmelig spesifikk kompetanse, vil jeg si.

Og jeg kan med hånden på hjertet si at hadde det ikke vært for m^2s skolering så hadde denne gutten nok fått både pastasaus som inneholdt buljongterning og litt chilisaus jeg tror det er gluten i, smør med smulespor og dobbeltdyppet syltetøy.

Ja, det er mulig. Men foreløpig så har ikke det vært noe problem for oss. De han besøker, uten at vi selv er tilstede er barna til min søster, barna til mitt søskenbarn, barn av svært nære venninner. De vet alle mye om dette her, og er de usikre så ringer de. De eneste andre stedene han har væørt uten oss er hos mine foreldre og svigers.

Saken kan nok bli en helt annen når han begynner på skolen.

Gammel 16-10-09, 11:30   #36
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Tragisk - men da bør du ta saken i egne hender og ta med allergivennlig til ham. Så slipper han skuffelsen.

Joa, men når de bor 50 mil unna så er det litt upraktisk. Men vi har hatt med oss kake flybåren vi, fordi vi skulle ha noe til han.

Men det er jo ikke bare ungen som blir skuffet, vi blir det også over at det ikke kan gå an å bake èn kake som han kan spise.

Gammel 16-10-09, 11:40   #37
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel litt forskjellig fra barn til barn hvor mye de tåler også da. Nøtteallergi kan jo være veldig voldsomt og livstruende selv i små mengder, mens andre får kløe i halsen og ører. Melkeallergi (kumelksproteinallergi) er en additiv greie, dvs doseavhengig. De aller fleste med sånn type allergi tåler å få i seg spor og små mengder, feks bruk av kniv som har vært i smør og sånn er ikke noe problem.

Jeg ble direkte sur da et barn vi hadde på besøk kom og fortalte at hun ikke tålte hvete. Oops - hele middagsplanleggingen ble gjort om og jeg laget et glutenfritt måltid, hvilket ikke var lett siden vi ikke har noen cøliakere i omgangskretsen og jeg hadde begrenset med passende matvarer. Men det gikk.

Så kommer mor for å hente og så viser det seg at nei, snuppa hadde ikke cøliaki altså, men mor var veldig bevisst på kosthold og sånn og ville ikke at ungen skulle ha i seg mye karbohydrater - spesielt raske - så derfor hadde hun sagt til ungen at hun skulle holde seg unna hvete.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 13:07   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ooooh, nice.

Gammel 16-10-09, 14:15   #39
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Charming, ja.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 17:41   #40
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Standard

Joa, men når de bor 50 mil unna så er det litt upraktisk. Men vi har hatt med oss kake flybåren vi, fordi vi skulle ha noe til han.

Men det er jo ikke bare ungen som blir skuffet, vi blir det også over at det ikke kan gå an å bake èn kake som han kan spise.

Upraktisk når de er 50 mil unna ja.

Jeg skjønner veldig, veldig godt at man blir skuffet over slik usmakelig oppførsel - de burde skamme seg.
- Men nå vet dere jo hvordan de er - så i stedet for å bli overrasket for n'te gang, og skuffet, så tror jeg det vil lønne seg for dere å bare sette i gang med baking når dere kommer dit, selv. Eller kjøpe type Almondy osv. Om de bor 50 mil unna er dere vel ikke der bare for en ettermiddag? Man får jo bare gjøre det beste av en lusen situasjon selv, at folk plutselig forandrer seg er jo ikke såå sannsynlig. :been-there-done-that:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.