|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Ikke mindre enn 2 av ungene i nabolaget har cøliaki/glutenallergi, så vi har også lært oss mye om allergi. Jeg må innrømme at de ungene mer sjelden blir invitert på middag enn de allergifrie barna.
![]() |
![]() |
#22 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Heldigvis har sjuåringen min veldig god greie på hva han er allergisk mot, han leser selv på f.eks. kjekspakker og tør ikke spise hvis han ikke er helt sikker på at det ikke inneholder nøtter. Men jeg sier alltid fra om allergiene, hvis han skal i bursdag eller spise hos andre som vi ikke kjenner så godt at de vet om det. Tidligere var han allergisk mot egg, da hadde vi med egen kake og sa alltid fra. Nå tåler han egg, men ikke nøtter og skalldyr. Ellers må jeg jo alltid ringe først og spørre om de har dyr, for da kan han dessverre ikke gå i bursdagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?
Det er gluten i flere typer buljong, så det er verdt å sjekke pakken |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Sviiisj!!
|
Ikke all buljong er greit.
![]() |
#25 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Jeg har i alle år synes det var mye viktigere å føle seg trygg,- og dermed sende med mat, enn å regne med at vertskapet skal klare å passe på at barnet mitt ikke får i seg noe det ikke tåler. Det kan bli for stort ansvar, og jeg forstår godt de som kvier seg.
![]() |
#26 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#27 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Jeg har valgt å stole på vertskapet. Mine blir ikke så dårlige at det er farlig om de får i seg noe de ikke tåler. De får magesmerter og diare, men ingen livsfarlige reaksjoner.
![]() |
#29 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Nå er min bare 2 men har allerede vert i en del bursdager. Jeg snakker alltid med de på forhånd, selv om det er familie. Bare mamma jeg stoler på at har melkefrie alternativer, da hun har hatt flere melkealergikere selv i hus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Vi har et sett med besteforeldre vi som baker 3 kaker til vi skal komme på besøk, og ikke gidder å lage en eneste kake til han som har allergi. Det blir satt frem kjeks, også får han være fornøyd liksom. Gang på gang blir minsten skuffet over at det ikke er kake han kan spise, og vi kommenterer det hver gang - tilbyr lette oppskrifter osv, men det hjelper ikke.
![]() |
#31 |
Palliasjonsnurse
![]() |
#32 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Fyn fan, for å si det mildt. Uforståelig faktisk. Sånn oppførsel hadde ført til boikott her i gården.
Den kan jeg se, og at det til hverdags er greit å ordne selv, men familie - som nevnt ovenfor - og da SPESIELT besteforeldre, nei at de ikke bryr seg om å inkludere alle, nei det er ganske uspiselig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Unik
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Isolde: Slik er min familie og. Innmari gøy å bl invitert i besøk og så er det ingenting som mine tre kan ete. Det er så masse kav har eg fått beskjed om. Har lært etterkvart, så me har som regel noko i bakhånd sjølv. Og då er jo det gale, for ein tar jo ikkje med seg mat i besøk
![]() |
#34 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er jeg helt enig, og jeg har selv sagt fra til familie som ikke tar hensyn til dette, gang på gang.
![]() |
#35 |
Lett rørt
|
Ja, det er mulig. Men foreløpig så har ikke det vært noe problem for oss. De han besøker, uten at vi selv er tilstede er barna til min søster, barna til mitt søskenbarn, barn av svært nære venninner. De vet alle mye om dette her, og er de usikre så ringer de. De eneste andre stedene han har væørt uten oss er hos mine foreldre og svigers.
![]() |
#36 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Joa, men når de bor 50 mil unna så er det litt upraktisk. Men vi har hatt med oss kake flybåren vi, fordi vi skulle ha noe til han.
![]() |
#37 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?Det er vel litt forskjellig fra barn til barn hvor mye de tåler også da. Nøtteallergi kan jo være veldig voldsomt og livstruende selv i små mengder, mens andre får kløe i halsen og ører. Melkeallergi (kumelksproteinallergi) er en additiv greie, dvs doseavhengig. De aller fleste med sånn type allergi tåler å få i seg spor og små mengder, feks bruk av kniv som har vært i smør og sånn er ikke noe problem.
![]() |
![]() |
#40 |
Palliasjonsnurse
Upraktisk når de er 50 mil unna ja.
![]() |
|
|